Queen

Kid_C

Cultuur Crew
Crowdfunder FE
Aangezien het Metallicatopic wat stil is gevallen, tijd voor onze volgende (en voorlaatste) artiest: Queen!

Wie nog nooit een nummer van Queen heeft gehoord leeft waarschijnlijk, wat zeg ik, leeft zeker onder een steen. De Britse band was bepalend voor het muzieklandschap in de jaren 70 en bleef nadien gigantisch populair bij het grote publiek. Frontman Freddie Mercury is nog steeds één van de meest herkenbare frontmannen uit de rockgeschiedenis, maar de andere leden moeten niet onderdoen: Brian May, Roger Deacon en John Taylor... het zijn householdnames in de muziekwereld.

csm_7134e93f0f81597aa609_31df6a31a4.jpg


Ik ben enkel bekend met de hits van de band, dus ben heel benieuwd wat de verschillende albums zullen geven. Time for a deep dive!

Meer info:
Wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Queen_(band)
RYM: https://rateyourmusic.com/artist/queen
 
Freddie Mercury! :love:

Van sommige van hun hits word ik compleet horendol, We Are the Champions, We Will Rock You en I Want it All op kop.
Maar andere zijn zodanig genietbaar (Radio Ga Ga, Killer Queen, Under Pressure) dat ik hier ook wel naar uitkijk.

Ik heb eigenlijk echt geen flauw idee van hoe hun chronologie of evolutie in elkaar zit.
 
Vooral fan van het 70's werk.

Queen: heel sterk debuut dat altijd wat vergeten wordt. Gewoon heel goede hard rock met uitschieters Great king ratt en Liar.

Queen II: het wordt al wat eclectischer en werken ze met een white side (songs van May en Taylor) en een black side (Mercury). Beide zijn top maar het bombast op de Black kant is gewoon af met march of the black queen als hoogtepunt. Seven seas of Rhye is de eerste hit en staat op deze plaat

Sheer heart attack: nog eclectischer iets zachter ook als de vorige. Van catchy piano nummers als killer queen naar proto speed metal met stone cold crazy, vanaf hier kan het allemaal.

A night at the opera: vanaf hier moet je echt geen lijn meer zoeken in de albums. Alles mag en alles kan door elkaar, er zijn geen beperkingen meer. Dat is denk ik de kracht van deze band: zoek je albums met een duidelijke lijn in dan ga je dat niet vinden bij deze band, het eclectische maakt ze fantastisch. Elk nummer hier is sterk en naast bohemian rhapsody vind je hier ook the prophet song en dead on two legs

A day at the races: zit wat in de lijn van de vorige maar voor mij een betere plaat dan de vorige.

News of the world: voor mij hun beste plaat. Elk nummer is af en het is misschien iets toegankelijker dan races en opera. Hoogtepunten zijn spread your wings en It's late.

Enige dat ik afschuwelijk vind: hot space, what were they thinking.

80's werk ben ik minder bekend mee, al vind ik het meeste daar ook wel goed tot sterk. The Miracle en Innuendo vind ik daar wel bij de sterkere, vooral Innuendo waarmee Mercury alles afsluit in stijl. Made in heaven vond ik dan weer overbodig.

Chronologisch de albums afgaan is misschien het beste, net zoals bij Tom Waits ga je daar heel mooi een evolutie zien. Anders zou ik zeggen: begin bij news of the world
 
Laatst bewerkt:
Vergeet het album The works niet. ;)

Queen is ook een ongelooflijke goede live band, in 1985, ik was toen 15 jaar, zond MTV delen van Live Aid set uit op de woensdagnamiddagen, de eerste keer dat ik toen die beelden zag van Radio Ga Ga waarbij iedereen meeklapt, pure kiekebisj!


Het album Live Killers uit 1979 is volgens mij een goed begin voor hun werk uit de jaren 70.

Queen_Live_Killers.png
 
Een van de beste live rock performances aller tijden. :love: Jaloers dat jij dat bewust hebt kunnen meemaken, @Wolfken.

Goh ja, waar te beginnen, ik heb veel te weinig kennis van zaken maar ik beschouw mezelf absoluut als een Queen-liefhebber (bestaan er andere mensen?) en dat is door hun muziek en enkele documentaires alleen nog maar toegenomen. Uiteraard Mercury, wat een icoon, zo maken ze er geen twee, en ik zou heel graag eens ne koffie gaan drinken met May, ongelofelijk respect voor die man. Maar dan wel als hij genezen is van corona (https://www.instagram.com/p/CXoBsj1sLWJ/, heerlijk ook die close-up als 2de foto :laugh:).

Dank Jules voor de samenvatting! Ik weet weer wat doen straks en morgen (+ Morbid Saint nog luisteren).
 
Queen (met Freddie) is absoluut amazing.
Voor 95% gelijk met @Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield (News of the World deel 2 is maar meh).
Sta me toe om de eerste vijf uit de doeken te doen, als een iets uitgebreidere (persoonlijke mening) versie :).

Queen I 9/10.
Stevig openen met een catchy one en uitgegroeid tot hét nummer van hun eerste album voor het grote publiek en misschien ook wel de producers (dunno), die er wel graten in zagen.
Weinigen die de andere nummers kennen van hun opening en dat is zeer spijtig, want 'Doing All Right' kan je zo afspelen als je alleen wacht in een restaurant op die ene genodigde.
'Great King Rat' is een paard op hol geslagen bij het zicht van een grote koningsrat en is lekker om mee te zingen om je rapskills wat bij te schaven als beginner.
'My Fairy King', de openingsschreeuw is die van verbazing en geluk bij het betreden van een fantasiewereld. Hier zal My Little Pony zijn brood hebben gehaald. De laatste strofe is voor alle aanhangers daarvan, die worden uitgelachen in hun dertiger-jaren met glinsterende outfits. Desalniettemin staat deze superhoog op mijn Queen-lijst.
'Liar' lijkt me live in opname. Tweede bekendste van Queen I.
'The night comes down'. Kwaliteit blijft op hoog niveau, grotendeels door het begin van den deze. Depressieve teksten. Het einde vloeit over in...
'Modern times Rock n roll': Taylor' eerste en je praat je mond voorbij als je mee wil gaan met hem.
Meest hevige is er met 'Son and Daughter' en als Freddie aan me beveelt om een vrouw te zijn, heb ik zin om een ode aan hem te brengen door me erin te verkleden en los te breken.
Je zou denken dat 'Jesus' minderwaardig is tegenover de rest, maar dat komt omdat je anti-Jezus bent. Ik kan de mensen geen ongelijk geven, maar heiligschennis praten over de voorlaatste, verdient een kruisiging op Golgotha, hetzij zonder terugkeer.
Afsluiten doen ze met de prelude op de weergaloze terugkeer van 'Seven Seas of Rhye' op Queen II.

Queen II 10/10.
De eerste van drie GOAT-Queen-albums op een rij.
Als intro kan 'Procession' tellen.
Het middeleeuwse 'Father to Son' met gitaren en Mercury in een maliënkolder. Start met genieten. Het wordt alleen maar beter.
'White Queen': afwisselend rustig - hevig. May verkreeg o.a. inspiratie bij de perfecte vrouw, waar hij niet tegen durfde spreken. Enigste misdaad is dat het zo kort is.
'Some day one day' is ook een May-song. Opvallend zijn de drie hoorbaar verschillende gitaarstukken tezamen.
'The loser in the end'. Eentje voor de mama's die hun kind verliezen aan het onvermijdelijke vertrek uit huis. Typische Taylor-song.
'Ogre battle' is reclame voor een een gevecht tussen cyclopen.
'The Fairy feller's master-stroke': Eentje dat een dik-eeuwoud schilderij beschrijft op magistrale wijze.
'Nevermore': Die overgang :drool:.
'The March of the Black Queen': Deel drie van de uber-vijf op deze plaat. De 1974-'Bohemian Rhapsody' van een dik jaar later en staat op even hoog niveau. Nogmaals. Geniet.
'Funny how love is': Na regen komt zonneschijn. Na duisternis komt meteen liefde (in een utopische wereld). Alles steekt hier super in elkaar.
'Seven seas of Rhye. Het einde van een fantastisch middeleeuwse reis :(.

Sheer Heart Attack 10/10.
'Brighton Rock': Carnaval / kermis / gitaarsolo :clap:.
'Killer Queen': De eerste commerciele superhit. Zonde van al de voorgaande nummers. Gaat over een luxe-escorte: "Recommended at the price, insatiable an appetite, wanna try?"
'Tenement Funster': Het hoogtepunt van Taylor komt dichterbij...
'Flick of the wrist': Mijn favorietje van het ganse album en deel twee - zoals je hoort - in de rij van drie. Voorloper van 'Death on two legs'. "Castrate your human pride" en de falsetto daarna, lol.
'Lily of the valley'. De kers op een overheerlijke taart.
'Now I'm here' is een van de weinige liedjes die ze gebruikten in setlists tot 1986 (komende uit de eerste drie albums).
'In the lap of the Gods'. Taylor maakt kennis met een bliksemschicht van Zeus / de boezem van Aphrodite. Atypisch nummer. Niets op aan te merken.
'Stone Cold Crazy'. GAAAAAN.
'Dear Friends'. Te kort en te goed.
'Misfire' was Deacon' eerste contributie blijkbaar. Gelukkig liet hij niet te lang op zich wachten.
'Bring back that Leroy Brown': What's not to love? Komt net onder 'Flick of the wrist' imo.
'She makes me': Eentje die onder de radar vliegt en te snel vergeten wordt.
'ITLOTG Revisited': Meezingende crowd pleaser.

A Night at the Opera 9.9/10. Het orgelpunt van hun ganse bestaan (denk ik).
'Death on two legs': Het ultieme FY-nummer. Opgedragen aan hun eerste manager.
'Lazy on a Sunday afternoon' + 'Bicycle race' op de hoogdag van het Belgische wielrennen in april en je dag is geslaagd voor 100% als je nadien een pak frieten binnensmokkelt.
'I'm in love with my car: Het beste van Taylor, dat de liefde beschrijft van mens op auto.
'You're my best friend: Samen met 'Another one bites the dust' hetgeen wat in een adem wordt genoemd met Deacon.
'39': De trilogie van de overige bandleden op hun best wordt hier compleet gemaakt met May' schrijfsel over ruimtevaarders die een jaar weg zijn, maar het eigenlijk een eeuw is.
'Sweet Lady' doet het niet voor me. Een 7/10.
'Seaside rendezvous: Willekeurig iemand uitpikken op straat en dansend heen en weer zwaaien. Wachtend op een boze partner en een bezoek naar het gasthuis.
'The Prophet's song: 'The March of the Black Queen' is het aperitief waarin je helemaal in opgaat, door de drugs die men je heeft gegeven. 'The Prophet's Song' zijn de boosaardige illusies van de drugs. 'Bohemian Rhapsody' de ochtend erna in alle rust met een droom in twee delen; wakker worden met hartslag 140 om tot het besef te komen dat de wereld verder draait.
'Love of my life': Yep, deel drie van de super-vijf-op-een-rij 2.0. Mercury op zijn best? De man had zoveel hoogtes.
'Good Company': Enorm onderschat. E-N-O-R-M. Een reisje doorheen een leven.
'Bohemian Rhapsody'. Een van die universele nummers dat je nooit ofte nimmer beu kan geraken.
'God save the Queen': British finest.

A day at the races 9/10. Hoe volg je A Night at the Opera op? Hoe begin je aan een vijfde album na zo'n eerste vier?
Met een 'Intro' die 'Procession' lichtjes wegduwt van plek 1.
'Tie your mother down': Het vuurwerk op oudjaarsavond (...)
'Take my breath away': (...) en een eenzame ziel als iedereen slaapt, maar hijzelf de slaap niet kan vatten.
'Long away': De verlenging van May' virtuositeit.
'Millionaire Waltz: Het opkomen van de gitaar en de samenhorige stemmen naar het bangende slot, alleen is er nog meer te verwerken. Regelrechte tien op tien.
'You and I': Deacon' happy song en een oorwurm.
'Somebody to Love': Tjah. Geïnspireerd naar gospel-normen. George Michael was en is de enige die een Queen-nummer naar behoren zong.
'White man' is nog een agressiefje tegen de mens. Van de roodhuiden naar de blanke man.
Wegdromen samen met Freddy aan je zijde? Zingen in een spiegel zoals Buffalo Bill dat deed? => 'Good old-fashioned loverboy'.
'Drowse' is een Taylor-song over zichzelf en zijn emoties tijdens zijn jeugd.
'Teo Torriatte'. Het jongere zusje van 'Take my breath away', dat je bij herhaalde luisterbeurten niet kan wegslaan en aan je vasthecht.

De rest laat ik aan jullie over en zal ik in stilzwijgen beluisteren. De eerste vijf is wat Queen definieert voor mij.
Hun singles in latere jaren zijn meer dan plezant om te beluisteren samen met de muziekvideos, maar het grote geheel per album, dat zijn de eerste vijf.
Ik moet toegeven dat Innuendo op plek 6 staat in mijn rangschikking. Zal mede komen omdat het hun laatste is, na het spijtig heengaan van Freddie.
 
Tjaa jongens, met zo'n prachtige ambassadeurs als @SnakeGodRovinin @Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield en @Wolfken wordt dit een mooie verdere exploratie van het fenomeen dat Queen heet. Ik ken de bekendste hits en wéét wel dat Freddy Mercury een absoluut podiumbeest was, maar er valt veel meer te ontdekken.

Morgen vlieg ik er in. Dat wordt een zeer fijne werkdag.

Don't stop me now is een van mijn feelgood-nummers en ik heb vroeger zéér vaak meegekweeld met Bohemian Rhapsody met @kwistenbiebel en zijn madam terwijl ik beschonken en volgevreten met de heerlijke durüm van Diyar Kebab naar huis reed na een avondje JH Centraal.
 
Aan het verder gaan vanaf jazz. De minste 70's plaat maar ook deze is best goed. Ja Mustapha is redelijk weird maar je hebt ook de hits Fat Bottomed girls, Bicycle race en natuurlijk het geweldige Don't stop me now. Jealousy en Dead on time springen er ook wel uit
 
Ik liep langs een stelling in Berchem en 'Don't Stop Me Know' begon op de bouwradio en twee beren van kerels legden hun gerief neer en begonnen dat luidkeels mee te kwelen. Ik heb Jazz en Day At The Races in de kast staan maar nog maar 1 keer opgelegd, supersterke songs vond ik dat niet, Hot Space is makkelijker verteerbaar.
 
Niet de grootste fan van Queen, maar zal misschien ter gelegenheid eens de film Bohemian Rhapsody opleggen (daar zullen ook heel wat nummers in zitten). Another One Bites The Dust is mijn favoriet nummer.
 
Deze tribute band heb ik ergens gezien (Gentse Feesten of hier in Oudenaarde de Bierfeesten; weet het niet juist meer); en gaat me altijd bijblijven. Was van begin tot einde kippenvel :love:

 
Niet de grootste fan van Queen, maar zal misschien ter gelegenheid eens de film Bohemian Rhapsody opleggen (daar zullen ook heel wat nummers in zitten). Another One Bites The Dust is mijn favoriet nummer.
Laat dit misbaksel je niet wegleiden van het goede pad. Queen in de seventies is echt geweldig. Vanaf The Game zijn ze wat anders beginnen klinken en hoewel ze hier en daar nog een goed nummer hebben gemaakt, vind ik ze plots niet meer zo interessant.
 
Laat dit misbaksel je niet wegleiden van het goede pad. Queen in de seventies is echt geweldig. Vanaf The Game zijn ze wat anders beginnen klinken en hoewel ze hier en daar nog een goed nummer hebben gemaakt, vind ik ze plots niet meer zo interessant.
Dat zal misschien wel zo zijn vanuit jouw perspectief, maar eigenlijk liggen op muzikaal vlak de eighties me een stuk meer dan de seventies. Dat is een persoonlijke voorkeur. Voor Queen denk ik niet dat er iets is waarvan ik plots fan zou zijn, of veel zal opleggen, want dat is gewoon niet mijn muziek. De film zal ik gewoon eens ter ontspanning en ter verbreding opleggen, maar daar zal het dan ook wel bij ophouden denk ik.
 
Dat zal misschien wel zo zijn vanuit jouw perspectief, maar eigenlijk liggen op muzikaal vlak de eighties me een stuk meer dan de seventies. Dat is een persoonlijke voorkeur. Voor Queen denk ik niet dat er iets is waarvan ik plots fan zou zijn, of veel zal opleggen, want dat is gewoon niet mijn muziek. De film zal ik gewoon eens ter ontspanning en ter verbreding opleggen, maar daar zal het dan ook wel bij ophouden denk ik.
Ik wou je vooral een plezier doen en het bekijken van dat onding besparen.
 
Terug
Bovenaan