Q: Gaming schermen, flat vs curved

Billekiller

New member
Vraagje voor de mensen met ervaring met curved schermen.

Wat zijn de voordelen?
Wat zijn de nadelen?
In welke situaties is Curved of flat beter?
 
ik heb pas een nieuwe scherm gekocht en ik had de samsung neo g7 gekocht dit is een curved screen met mini led.
en ik heb het een week later terug gestuurd omdat ik niet aan de curve kon wennen en ik vond ook het scherm op zich geen goede motion hebben.
da ben ik terug gegaan naar een LG IP flat screen en dat voelt gewoon beter aan.

curved zou beter moeten zijn als u scherm ook groot genoeg is en of je eventueel er meerdere naast elkaar wil zetten.
ook zijn dit meestal VA panelen en die hebben slechte kijk hoeken , dus je moet recht voor je scherm kunnen zitten om het beste beeld te hebben.
ook kan een curved soms raar overkomen met tekst enzo.
over al gemeen is een gewoon plat scherm beter vind ik , en der is meer keus in panelen , zoals nu bv de LG 27gp850 is een zeer goed scherm voor goede prijs .
maar als je het niet goed weet ga eens naar een shop waar ze alles hebben en test daar eens.
 
Ik heb al vele jaren een BenQ XR3501
Curved is zalig, als ik bv vlieg in BF games dan zie ik alles vele beter rondom.
Ik persoonlijk heb liever curved, voor de gameervaring die is beter, kan alles beter waarnemen, nadelen heb ik niet echt ondervonden.
Flat schermen zijn zeker ook goed, Dell monitors vind ik ook persoonlijk, hele goede monitors met hun IPS panelen.
Ik heb VA 144hz alleen de kijkhoek is minder dan bij ips, maar toch beter dan TN en S-PVA vroeger.
 
Vraagje voor de mensen met ervaring met curved schermen.

Wat zijn de voordelen?
Wat zijn de nadelen?
In welke situaties is Curved of flat beter?
Dat is vooral een persoonlijke beleving en moeilijk om helemaal objectief te bekijken.

Ik gebruik zelf een Dell U3419W sinds 2 jaar ongeveer: een curved ultrawide van 34 inch, 60 Hz refresh rate, 8 ms response time en 3440x1440 resolutie. Ik gebruik die voor office gebruik (softwareontwikkeling) en occasioneel gaming met als doelstelling ongeveer 60 fps halen.

Voor games vind ik het echt wel een toegevoegde waarde om in 21:9 te kunnen spelen. Je zit veel meer "in" de spelwereld dan bij een traditionele 16:9 monitor door het bredere gezichtsveld. Bijkomstig voordeel aan de ultrawide resolutie van 3440x1440 is dat je niet zo heel veel extra rendering power nodig hebt ten opzichte van de standaard resolutie 2560x1440. Ik ben redelijk gerust dat ik met mijn RTX 3060 Ti nog wel eventjes verder kan voor de UWQHD-resolutie. Support voor de UWQHD-resolutie is bij games ook zeer goed.

Nadeel van curved 21:9 - in het begin had ik echt wel wat last van "motion sickness". Ik ben de monitor beginnen gebruiken met Doom Eternal: dat is natuurlijk ook wel een heel fast-paced shooter - ik kon dat echt niet langer dan 1 uur aan een stuk spelen, was voor mij zeer vermoeiend. Bij games zoals GTA5 of (recent) Red Dead Redemption 2 heb ik er echt helemaal geen last van.

Ik denk ook dat het pas echt de moeite is om voor een curved monitor te gaan als je ook echt 1 neemt met een ultrawide resolutie. Een kameraad van mij heeft 1 jaar geleden een 27 inch curved QHD monitor gekocht en hij heeft die geretourneerd na 1 week, omdat hij het echt maar niks vond.
 
Ik heb de indruk dat curved idd vooral goed is als je scherm vooral breed genoeg is. Ik zit nu op mijn PC op de tv aangesloten en zit er vrij dicht op. Ik heb de indruk dat een curved scherm me net iets meer comfort zou bieden als ik helemaal in de hoek moet zijn.
 
Terug
Bovenaan