Prive terrein motorrijden

helaba

Member
Dag allen,

momenteel volg ik lessen om mijn motorrijbewijs A te behalen. Wegens corona is het super druk bij autoscholen en de rijlessen zitten super ver van elkaar waardoor ik het gevoel heb dat ik niet genoeg oefen en steeds ‘opnieuw’ moet starten.
Ik heb reeds een motor en zou graag extra oefenen voor het examen maar moet hiervoor toegang hebben tot een prive terrein.
Ik heb momenteel 9uur les gevolgd maar examen is pas binnen 5 weken..
weten jullie waar ik terecht kan ? Wil eventueel betalen voor toegang tot een terrein om te oefenen, liefst Regio Brussel, Vlaams/Waals brabant
Het betreft manoeuvre examen, dus heb maar 30 meter nodig om te oefenen voor den trage en de ‘achten’
Dank bij voorbaat
 
is de parking van een grootwarenhuis of een industriepark geen oplossing? De dagen zijn al wat langer dus ge kunt na de werkuren meestal wel ergens een parking vinden waar niemand is. Gewoon nog een stuk krijg en eventueel wat lege flessen en ge kunt oefenen.
Ik heb mijn achten ook zo geoefend.
 
Bedankt voor je reactie Tonerider
Daar heb ik ook aan gedacht maar blijkbaar wordt een parking van een grootwarenhuis of industriepark niet beschouwd als prive terrein.. dus ben ik niet safe zou er een politiecontrole zijn.
 
Toen ik leerde rijden had je hier in de streek verschillende oefenterreinen waar je vrij op kon. Misschien eens rondhoren/googelen. Misschien dat het examencentrum daar ook wel info over kan geven?
 
Een bedrijf gaat je denk ik nooit toestemming geven daarvoor, want dan zijn ze (mede)aansprakelijk bij ongevallen dacht ik. Of iets in die aard.

Je kan best gewoon op een groot bedrijventerrein gaan en als ze je vragen om weg te gaan, doe je dat gewoon.
Ik denk dat de meesten het zo doen.
 
Bedankt voor de reacties ! Morgen neem ik contact met rijschool, wie weet kunne zij iets regelen.
Ik wil vooral alles zo clean mogelijk doen en niet in een situatie belanden waar ik onwettig bezig ben.
Ik vrees inderdaad dat bedrijfsterreinen een no go gaat zijn. Ben niet echt een lucky one, dus neem liever geen risico mijn rijbewijs kwijt te raken vooraleer ik hem behaal
als iemand hier een prive asfalt terrein heeft om wat te oefenen, let me know ! Tegen een vergoeding uiteraard 🏍🏍🙈🙈
 
Parkings zijn "privéterrein met openbaar karakter", en dat komt defacto overeen met de openbare weg. Dus om te oefenen moet je echt een afgesloten terrein vinden.
 
Ik heb 16 j geleden kegeltjes naar parking Bloso terrein meegenomen. Pas tegen 20u als het daar rustig was. 2 dagen later op de parkeerplaats van de sporthal. Om 22u zijn ze komen vragen op door te gaan omdat de parking dicht ging.
Ge zit daar maar wat 8tjes te oefenen. Dus zit ben je niet aan het doen. Er zijn ineens lijnen om op te oefenen.
Zolang uw knalpot niet 120db geeft.
Ergste geval vragen ze u om weg te gaan.
 
Hoe was je eigenlijk van zin om de motor op dit privé terrein te krijgen? Zelf rijden? Iemand anders? Aanhangwagen?

Enfin, in principe niet toegelaten maar bij mijn weten nog nooit iemand hier in de regio er problemen mee gehad indien dit verantwoord op een "verlaten" maar "openbaar" terrein/parking was. Neef van 16-17 was enkele jaren geleden eerste keer aan het rijden met vader (en zelfs nog zonder autorijbewijs) op afgelegen stuk in Lommel. Omdat dit ook wel eens gebruikt word door straatRacers toch eens een combi bij gestopt, maar buiten een opmerking "zolang de vader maar terugrijd" en "ze niet in het water sukkelden" was het geen probleem.

Uiteraard niet bij de deur maar ik weet hier in de buurt zo ook wel meerdere plekken. Heb zo nergens iets in de buurt? Parking Decathlon in Antwerpen is gezien de recente controles op straatraces misschien niet meer aangewezen maar zo'n plaatsen heb je toch overal?...
 
Er is een oefenterrein voor motoren achter het Huis van de Verkeersveiligheid in Haren.
 
Terug
Bovenaan