Apple Phone Prijzen Intel Macbook Pro's

berenod

Well-known member
Mensen die een Macbook pro moesten nodig hebben die native Windows kan draaien (zoals mezelf, veel technische software die enkel onder windows draait), prijzen zijn spectaculair aan het kelderen.
Bij de refurbishers beginnen de instap 2019 16" touchbar i9's (i9-9980H, 1TB SSD, 16GB ram, Radeon Pro 5500M) voor onder de 1000€ te verschijnen.
Heb er net zelf eentje gekocht.
Op de privé markt vragen ze er nog altijd gekke prijzen voor (1500 of meer €).

Nieuw was het eigenlijk al een te duur toestel (een jaar geleden was hij nieuw in de winkel tegen de 3000€) zeker nu met de M1's of M2's die veelvouden sneller, efficiënter en koeler zijn.
 
Hoe is de prestatie t.o.v. een nieuwe instap M1 of M2 Macbook Air?
Ik doe regelmatig aan fotobewerking maar niet uitzonderlijk zwaar.
Ben aan het twijfelen om een nieuwe te kopen.
 
je koopt u beter een 1000 euro mba dan een intel mac als het enkel voor foto bewerking is.

enige reden om nog voor intel te gaan is om windows te dualbooten. Maar zelf in parralels kan je voor lichte dingen perfect windows emuleren ( bvb één of ander boekhoud pakket dat enkel op windows draait )
 
Hoe is de prestatie t.o.v. een nieuwe instap M1 of M2 Macbook Air?
Ik doe regelmatig aan fotobewerking maar niet uitzonderlijk zwaar.
Ben aan het twijfelen om een nieuwe te kopen.

je koopt u beter een 1000 euro mba dan een intel mac als het enkel voor foto bewerking is.

enige reden om nog voor intel te gaan is om windows te dualbooten. Maar zelf in parralels kan je voor lichte dingen perfect windows emuleren ( bvb één of ander boekhoud pakket dat enkel op windows draait )

Ahh had de vraag van Valyra precies gemist!

@Valyra , uiteraard is de M1 een stuk performanter dan de Intel Mac, helemaal al wanneer je Apple Silicon Optimized software gebruikt.
Echter, voor relatief lichte fotobewerking ga je het verschil echt niet merken.
Zou zelfs durven zeggen dat enkel zeer zware gebruikers een echt merkbaar verschil gaan hebben.

De i9 Macbook Pro is verre van traag!

Software die zwaar gebruikt maakt van discrete grafische kaart kan zelfs sneller zijn op de Intel Mac, zeker als je de iets zwaardere Radeon Pro 5500m of 5600m erin hebt steken.

De intel Mac draait wel een (heel) stuk warmer, met het bijhorend lawaai van de ventilator bij hoge workload, de M1 door zijn hoge efficiëntie wordt niet zo warm en haalt ook veel meer uur uit een batterijlading! Zie nu wel tests verschijnen dat de M2 wel terug serieus begint te "stoken"!

Maar, veel heeft met de prijs te maken natuurlijk, ik heb wel blijkbaar geluk gehad met een 16"/i9/16GB/1TB/5500m model op de kop te kunnen tikken aan 999€. Ik zie ze nu zelden onder de 1400€ duiken, en dan moet je er onmiddellijk bij zijn of hij is weg!

@zaj , je hebt natuurlijk een punt, maar er zijn veel variabelen hé. Ik persoonlijk kan weinig doen met een 13" scherm, 15" is toch echt minimum, de 16" is helemaal ideaal.

Een 1000€ MBA dan heb je het basismodel, 13" scherm, en 256GB opslag. Vooral dat laatste is een dooddoener, en al helemaal als je Parallels met Windows wil er mee erop zetten, dan schiet er helemaal niets over. En gotere SSD bij Apple, daar moet je stevig voor in de buidel tasten.

Ja, je kan een extern groter scherm gebruiken en ja, je kan externe opslag gebruiken, maar dan verlies je wel portabiliteit.

In het huidige gamma zou ik al naar een 16" MBP moeten gaan, en de M1 versie met 1TB opslag kost toch al dik over de 2600€, het was vooral daar tegen vergeleken dat mijn 1000€ aankoop een "koopje" was.

Dus, zoals altijd, het is wikken en wegen, maar zolang je geen Power user bent en het financiele voordeel is significant, dan kan je gerust nog Intel Mac's kopen hoor.
 
Heb inderdaad eens gekeken naar de 2dehands Intels, en die gaan meestal niet onder de 1400.
Ik heb momenteel nog een MBP 15" Retina van 2012 die het op zich nog prima doet (voor thuiszaken zoals internet enz.) maar zou toch graag van m'n desktop af willen. Vandaar de eventuele aankoop van een nieuwe Mac.
Ik twijfel of ik de 13" wel gewoon kan worden...
 
Terug
Bovenaan