Preview: XDefiant

Ubisoft heeft de eerste aankondiging van XDefiant reeds gedaan in juni 2021. Dat is ondertussen al een hele tijd geleden, maar het spel zou uitvoerig getest zijn middels verschillende insider previews en bètaperiodes. Ze wilden naar eigen zeggen het spel pas uitbrengen als ze tevreden waren met het resultaat. We zijn nu een paar jaar verder en we kunnen nu zelf eens aan de slag tijdens de closed beta.

Wie de laatste beelden reeds gezien heeft, zal waarschijnlijk een gevoel van herkenning hebben. De gameplay deed mij direct denken aan Call of Duty met een mix van Apex Legends. Aangezien ik liever op een beperkte map speel, met intensere en constante actie, leek deze game iets voor mij te zijn. Er zijn ook verschillende klassen, factions genaamd, met elk hun eigen speciale vaardigheden. Ik was benieuwd hoe die samensmelting ging zijn: zijn er duidelijk sterkere - lees overpowered - facties, hoe vlot is de actie en loopt alles zoals het moet?

XDefiant-1.jpg

Call of Duty meets Apex Legends​

Waar ikzelf geen liefhebber ben van grote, uitgebreide maps, sprak het concept van Apex Legends mij wel aan. Verschillende klassen die elk hun speciale vaardigheden hebben om zo een divers team samen te stellen. Dat is nu samen gegoten in een arena shooter, met snelle en flitsende actie. Korte spawntijden zorgen ervoor dat je nooit lang moet wachten om je terug vol in de strijd te gooien. Tijdens deze bètaperiode was er enkel de mogelijkheid om casual te spelen. Ranked en - vreemd genoeg - training waren niet beschikbaar. Ik zou denken dat van alle modi de training toch zeker beschikbaar zou zijn om de eerste stappen te zetten of met de reeds beschikbare wapens te oefenen.

Bij casual was er de keuze tussen vier spelmodi: Escort, Zone Control, Domination en Occupy. Escort spreekt wat voor zich. De aanvallers moeten een soort voertuig met een payload naar de eindbestemming brengen en de verdedigers trachten dit voorkomen. De resterende drie spelen zich telkens af rond één of meerdere Capture Zones. Bij Occupy is dit één zone dat elk team tracht in te palmen, waarna de zone naar een andere plaats verspringt. Domination draait dan om drie vaste zones die elk team probeert te controleren om zo punten te verdienen. Het team dat de meeste punten heeft op het einde van de match, na tien minuten, is de winnaar. Bij Zone Control moeten de aanvallers één voor één vijf verschillende Capture Zones overnemen, van A tot en met E, waarbij de map stelselmatig ingenomen wordt tot het eindpunt. Er wordt dus per zone opgeschoven, waarbij de verdedigers dus teruggedrongen worden.

XDefiant-2.jpg

Factions en loadouts

Tot zover klinkt er vast al heel wat bekends in de oren. Waar hier het verschil wordt gemaakt zit hem dus in de verschillende facties die beschikbaar zijn. Deze hebben allemaal een link met verschillende Ubisoft-franchises, met vooral Tom Clancy als uitschieter. Zo zullen er heel wat zaken bekend voorkomen van Splinter Cell en The Division, maar bijvoorbeeld ook Far Cry. De Cleaners zijn gespecialiseerd in vuur, de Phantoms hebben schilden om zichzelf of teamgenoten te beschermen, Libertad zijn de vrijheidsstrijders die genezing bieden en de Echolon kan voor extra informatie zorgen over de vijand hun locatie of tijdelijk onzichtbaar worden. De vijfde factie, DedSec, was nog niet beschikbaar, maar komen uit de Watch Dogs-reeks en zullen dus voor de nodige hacking tools zorgen om vijanden tegen te werken.

Snelle en vlotte actie, met verschillende facties en vaardigheden, zorgt voor een intense shooter.


Uiteraard beschik je ook over een heel arsenaal aan wapens. Verdeeld over zes verschillende categorieën kan je jouw favoriete wapen kiezen. Het is de bedoeling om wapens en de verschillende attachments gradueel vrij te spelen aan de hand van weapon challenges, zoals een bepaald aantal kills halen met een specifiek wapen. Tijdens de bèta was er wel plots een probleem om vooruitgang te boeken, dus werd er beslist om alles ineens beschikbaar te maken. Zo konden we wel naar hartenlust experimenteren met de verschillende wapens en attachments. Jammer genoeg is er een probleem om loadouts in te stellen, waarmee je op voorhand een combinatie van hoofdwapen, pistool en extra toevoeging zoals een granaat of flashbang kunt voorzien. Er zijn tien loadouts die je kan instellen en een naam geven, maar die instellingen gingen steeds verloren. Zeer frustrerend, want tijdens een match snel de verschillende zaken instellen geeft je niet het gevoel een doordachte keuze te maken die aansluit op je speelstijl. Zo zijn er acht verschillende soorten attachments, zoals dempers of soorten grips, met in elke soort vijf tot tien opties. Niet handig om snel te beslissen tussen al die opties.


Wat nog meer​

Skins en andere zaken zoals emoticon packs kunnen vrijgespeeld worden via de Battle Pass. Ondertussen al een gekend systeem dat veel spellen toepassen. Volgens de informatie zou er elke drie maand een nieuw seizoen zijn met bijhorende Battle Pass. Nieuwe maps, skins, wapens, events, facties en personages zouden er telkens bijkomen. Er zal dus nog heel wat extra inhoud toegevoegd worden, wat het spel wel levendig zal houden, maar de kostprijs van de Battle Pass is nog niet gekend.

Tijdens de bèta waren er veertien beschikbare maps, wat al een groot aantal is. Niet alle maps waren even goed uitgewerkt, maar daarvoor dient een bèta en het is de bedoeling dat deze nog aangepakt worden. Persoonlijk had ik geen echt slechte ervaringen met ongebalanceerde mappen, zo kwam spawn killen maar zelden voor. De meeste mappen zijn wel meer geschikt voor close combat wapens zoals SMG's of aanvalsgeweren. Wat maakt dat de sniper wel moeilijker te gebruiken was wegens de vele snelle en actievolle momenten, maar voor de liefhebbers is er wel voldoende gelegenheid om die toch te gebruiken.

Conclusie

De gameplay van XDefiant verloopt vrij vlot, al voelt het gooien van granaten of flashbangs wat vreemd aan en waren er wat connectieproblemen bij de start van de bèta. Na een paar dagen was er echter al een patch die de algemene connectie met de servers en het laden van de game na een match veel soepeler liet lopen. Het instellen van loadouts en toepassen van skins op wapens liep in de bèta volledig mis. Ik verwacht wel dat dit tegen de release volledig opgelost wordt. Zelf heb ik wel genoten van het spel en de actie verloopt soepel. De vraag is of er voldoende interesse is voor dit spel, want er zijn toch verschillende concurrenten in dit segment. De link met veel Ubisoft-franchises is wel aanwezig en de facties hebben zo elk hun eigen plus- en minpunten, iets waar veel liefhebbers van Ubisoft-games dus hun hart in kunnen ophalen.

Over

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Shooter

Ontwikkelaar

  1. Ubisoft

Uitgever

  1. Ubisoft
 
Terug
Bovenaan