Preview: The Rogue Prince of Persia

De Prince of Persia-franchise is weer springlevend na The Lost Crown, die knappe release van begin dit jaar. Natuurlijk blijft het nagelbijtend wachten op een remake van The Sands of Time, maar onlangs wist Ubisoft ons opnieuw te verrassen met de plotse aankondiging van The Rogue Prince of Persia. Zoals de naam het al verraadt, dit keer een loepzuivere roguelite en neen, alweer geen editie in 3D, maar terug een Metroidvania-side scroller. Maar misschien betekent dat alweer allesbehalve een ontgoocheling?

The Rogue Prince of Persia werd ontwikkeld door Evil Empire, het developer-team van Motion Twin dat werkte aan het erg succesvolle Dead Cells. Het aankomende spel zal weliswaar voor een poosje enkel verkrijgbaar zijn voor pc en pc-handheld op Steam via Early Access, en momenteel is het nog onduidelijk of er ook consoleversies op de future roadmap staan. Veel zal wellicht afhangen van hoe goed deze pc-editie het doet, en aangezien wij daar ook wel benieuwd naar waren, hieronder een preview.

20240521225600_1.jpg

De prins kan alles!​

Elke run van deze roguelite begint in het dorp Zagros. De locatie doet ongetwijfeld denken aan de oude Aladdin-games. Door toedoen van de prins van Persia zelf, beslissen de Hunnen de stad aan te vallen en te vernietigen met hun sjamanistische magie. Dat kan de prins natuurlijk niet laten gebeuren, en hij schiet te hulp. Ja, net als het plot dat daadwerkelijk is, ziet ook de besturing er erg simpel uit. Maar zoals het cliché zegt, schijn bedriegt. Want achter die toegankelijke toetsen schuilen superhandige moves, die ook grotendeels op de omgeving gebaseerd blijken. Natuurlijk kan onze prins ver springen, maar hij kan tevens een speciale vault over een obstakel doen door, de springknop langer in te drukken. En wanneer hij zich in de lucht bevindt, kan hij aanvallen via een duiksprong. Klimmen en aan de muren hangen kan hij als de beste, wat meteen ook duidelijk maakt dat de omgeving eerder een 2.5D-formaat betreft.

Achter die toegankelijke toetsen schuilen superhandige moves.


De prins kan daarnaast een dash uitvoeren, uithalen met zijn twee messen (zowel in combo’s, als ingedrukt houden voor een speciale aanval) en zelfs tegenstanders in de spijkers trappen. Telkens beschikt hij over maximaal één extra wapen. Standaard is dat een boog, maar deze kun je dus inwisselen met hetgeen je in de wereld vindt, bijvoorbeeld een chakram. Aanvallen met deze secundaire wapens kost je wel Mana-energie, wat deze dus beperkt bruikbaar maakt. Via de gekleurde gloed rond een vijand zie je of deze shielded is. Dan dien je dat schild eerst weg te werken via zo'n speciaal wapen, een welgemikte trap, of een duikaanval. Wanneer je zelf gewond raakt en geloof me, dat gebeurt best snel, kun je jezelf oplappen via een potion, of via een van de helende fonteinen op je pad.


Uitmuntende gameplay en soundtrack​

In de wereld zijn er heel wat schatkisten met goud en wapens te ontdekken, evenals Wells of Dreams, welke je kunt gebruiken voor fast travel. Soms vind je ook de zogenaamde Medaillons, welke je perks bezorgen die geldig blijven zolang de run duurt en los van elkaar ingezet kunnen worden. Op het vlak van het puzzelen is The Rogue Prince of Persia zeker niet de moeilijkste game. Om de broodnodige doorgangen te vinden, zul je hooguit enkele schakelaars in de nabije omgeving moeten zien te manipuleren. Want ja, het accent van dit spel ligt echt op de platforming en de combat.

Mede hierdoor speelt de game erg vloeiend. Je slingert jezelf voorbij vijanden en obstakels, en probeert ondertussen zoveel mogelijk voordelen voor de run zelf mee te graaien, vooraleer je bij de baas belandt. Tegenstanders verslaan levert immers goudstukken op, waarmee je betere uitrusting en wapens met een hogere DPS kunt aanschaffen, of laten vervaardigen. Qua uitdaging doen de runs zeker niet onder voor de gemiddelde roguelite, maar vooral de bazengevechten blijken allesbehalve makkelijk. Deze vereisen, naast ongetwijfeld meerdere pogingen, een grondige analyse van de diverse aanvalspatronen. Wanneer de prins sterft tijdens de run, ontwaakt hij terug in het basiskamp, de Oasis. De volledige run dient dan opnieuw gedaan te worden, in dynamisch opnieuw gegenereerde omgevingen, waarbij ook alle vijanden en objecten verschillend zijn zowel qua frequentie als locatie. Gelukkig kun je jezelf op voorhand wat klaarstomen voor de aankomende nieuwe poging door onder meer nieuwe wapens en hulpmiddelen te kopen bij de smid Sukhra. Daarnaast kun je in de spelwereld Spirit Glimmers verzamelen, relikwieën van de Hunnen, die je eveneens kunt ruilen voor wapens en gadgets (jawel, inclusief een Grapple Hook) om deze te gebruiken in toekomstige runs.

Misschien wel de game soundtrack van het jaar.


Maar, naast de gameplay, misschien wel minstens even indrukwekkend, beschikt The Rogue Prince of Persia over een bijzonder knappe, eigentijdse soundtrack. Het spel zit volgestouwd met opzwepende Persian Trap, geproduceerd door de supergetalenteerde multi-instrumentalist Asadi. ‘t Is zalig platformen met traditionele Arabische muziek, waaronder die veelvuldig betokkelde setar, aangevuld met fluiten, strijkers, onderhevig aan experimentele electro-invloeden en voorzien van een zware bassline. Ja, misschien wordt deze wel mijn game soundtrack van het jaar.

Conclusie

Tijdens deze eerste indruk wist The Rogue Prince of Persia, ook al ziet het ding eruit als een goedkope mobile game, mij meteen bij de keel te grijpen. Het platformen is dope, de veelzijdige controls en vindbare perks verrassen telkens opnieuw met hun toepasbaarheid en de bazengevechten dagen je uit tot het uiterste. Kortom, elke run is een unieke ervaring, net zoals dat hoort bij een roguelite. En dan bewaar ik misschien nog het beste voor op het eind, die soundtrack van Asadi. Zoals de kenners van Persian Trap al meteen zullen erkennen: fenomenaal. Wellicht beschikt deze The Rogue Prince of Persia over de beste OST van dit gamejaar, en zal deze de game zonder veel moeite nog naar hogere sferen weten te brengen.

Over

Beschikbaar vanaf

27 mei 2024

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Genre

  1. Action
  2. Platformer
  3. Roguelike

Ontwikkelaar

  1. Evil Empire

Uitgever

  1. Ubisoft
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan