Preview: The Diofield Chronicle

Tijdens de State of Play van maart 2022 kondigde Square Enix The DioField Chronicle aan, een nieuw tactisch rollenspel ontwikkeld door Lancarse, de Japanse studio achter Etrian Odyssey I en II, Zanki Zero: Last Beginning en meer recent Monark. Met The DioField Chronicle leken ze een spirituele opvolger te maken van Final Fantasy Tactics en Tactics Ogre, die binnenkort zelf een remaster krijgt met Tactics Ogre: Reborn. Maar de ontwikkelaars voegden een grote verandering toe: in plaats van turn-based, worden de gevechten deze keer in real-time uitgevochten.

Verder lijkt The DioField Chronicle inderdaad een opvolger te worden van voornamelijk Final Fantasy Tactics. De invloeden van de gehele Final Fantasy-franchise zijn eigenlijk voelbaar in het spel, van de portretten van de personages en de art style tot het gebruik van summons, waaronder Bahamut, een van de meest bekende summons uit de Final Fantasy-reeks. Maar dankzij zijn verhaal vol politieke intrige en naties die met elkaar in oorlog zijn, zijn er ook invloeden merkbaar van bijvoorbeeld Fire Emblem: Three Houses en zelfs Game of Thrones. De band met die laatste titel wordt bovendien extra in de verf gezet door de orkestrale muziek van de hand van Ramin Djawadi en Brandon Campbell, die beiden meewerkten aan de soundtrack van de Game of Thrones-televisieserie.

1_About_DFC_1.png


Een wereld in oorlog

The DioField Chronicle zelf speelt zich ook af in een wereld verscheurd door oorlog en conflict. Op het vaste land voeren twee grootmachten, het Empire en de Alliance, oorlog met elkaar en het eiland DioField bleef lang buiten schot. Maar wanneer men ontdekte dat het eiland rijk is aan Jade, de bron van magie, worden ook zij meegesleurd in deze oorlog. Het spel volgt de avonturen van de Blue Fox-compagnie, elite huurlingen in dienst van het Kingdom of Alletain, die ook heersen over DioField. Welke rol Blue Fox zal spelen in de geschiedenis van deze wereld zal je kunnen ontdekken in The DioField Chronicle.

De demo die ik speelde voor deze preview, die je trouwens zelf kan downloaden sinds woensdag, liet me het eerste hoofdstuk van het spel ontdekken en vormde alvast een interessante introductie voor het volledige spel. De eerste uren van het spel laten je kennismaken met een boeiende wereld vol met fascinerende personages, verschillende partijen die strijden om de macht, politieke steekspellen en een alles verscheurende oorlog. Al lijkt het soms wel dat er in het begin nogal vluchtig over het verhaal werd gegaan. Maar de focus lijkt zich al snel te leggen op de leden van Blue Fox. Hoewel je initieel start met drie personages, worden zij snel vervoegd door enkele metgezellen, elk met hun eigen verhaal en achtergrond. Door de vele personages en verschillende Huizen, ben je net als in Game of Thrones soms wel wat de draad kwijt van wie nu juist wie weer is, maar gelukkig is er ook een bibliotheek in het spel aanwezig met uitleg over de wereld en de verschillende personen en families in het verhaal.



Korte, maar boeiende gevechten

De personages die deel uitmaken van je team hebben bovendien elk hun eigen specialiteiten en vechtstijl. Zoals je kan verwachten bij dit soort spellen, zijn er inderdaad een aantal klassen aanwezig die hun eigen speciale aanvallen hebben en kan niet elk personage elk wapen in het spel gebruiken. Hierdoor lijkt de samenstelling van je team uiterst belangrijk, en gelukkig kan je net voor de start van je missie je volledige setup nog volledig aanpassen. Dat de gevechten in real-time verliepen, was voor mij een grote verrassing. Ik had me immers aan een turn-based rollenspel verwacht, maar het gevechtssysteem, dat hier de naam "Real Time Tactical Battle" (RTTB) kreeg, toont alvast veel potentieel. Dankzij de pauze wanneer je een personage kiest en het feit dat vijanden pas aanvallen als je in hun gezichtsveld komt, krijg je toch ruim de tijd om je acties te plannen. Al moet ik wel zeggen dat het selecteren van personages toch enige gewenning vergde op console en ik heb het gevoel dat dit spel zich meer leent voor een besturing met muis en toetsenbord. Wat niet wilt zeggen dat ze natuurlijk hun best niet hebben gedaan om het spel speelbaar te maken met een controller.

De levels laten zich opmerken door hun prachtig diorama-achtig ontwerp.


De missies die ik heb gespeeld in de demo werden vooral naar het einde toe interessant. De eerste paar misschien waren immers vrij eenvoudig, wat op zich wel ideaal is om in het ritme van het spel te komen. De meeste missies duurden bovendien niet lang en konden worden voltooid in vijf tot tien minuten. Er was ook al redelijk wat variatie, zowel in de objectieven als in het leveldesign. De levels laten zich trouwens opmerken door hun prachtig diorama-achtig ontwerp. Buiten de missies, zal je vooral tijd doorbrengen in de HQ van je team, waar je de gebruikelijke dingen kan doen zoals wapens en uitrusting kopen, nieuwe missies aanvaarden en met je teamleden praten. Je hoofdkwartier is helaas minder fraai vormgegeven dan de eigenlijke excursies van de groep en persoonlijk moest ik ook wel even wennen aan de art style die werd gebruikt voor de personages. Bovendien heb ik de Engelstalige stemmen snel vervangen door de Japanse stemmen. De droge Engelse stemmen konden me immers niet bekoren en hoewel er veel dialogen volledig ingesproken zijn, wordt er ook veelvuldig gebruik gemaakt van standaardzinnen die de geschreven teksten vergezellen. En wanneer je dan steeds dingen hoort zoals "Aha", "But wait", "I see" of "Let me tell you", dan ga ik mij daar vrij snel aan storen (terwijl dit minder her geval is met de Japanse stemmen). Maar los van dit euvel, is The DioField Chronicle voor mij zeker een titel om in het oog te houden en waar ik naar uitkijk om te spelen binnen enkele weken.

Conclusie

The DioField Chronicle combineert klassieke Square Enix-elementen met invloeden uit Fire Emblem: Three Houses en zelfs Game of Thrones om ons een tactisch rollenspel voor te schotelen waarbij de klassieke turn-based gevechten plaatsmaken voor real-time actie. Liefhebbers van het genre hebben alvast een titel om naar uit te kijken. Wil je het spel zelf al eens ervaren, aarzel dan zeker niet om de demo eens te downloaden, zeker gezien je jouw vooruitgang kan overzetten naar het volledige spel.

Over

Beschikbaar vanaf

22 september 2022

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. JRPG
  2. Strategy

Ontwikkelaar

  1. Lancarse

Uitgever

  1. Square Enix
 
Terug
Bovenaan