Preview: The Devil in Me

De Dark Pictures Anthology is bijna terug van een jaar weggeweest, want elk jaar brengt uitgever Bandai Namco Entertainment een nieuwe game in de reeks uit. Later dit jaar mogen we reeds de vierde verwachten, na Man of Medan, Little Hope en House of Ashes. Over enkele maanden mogen we daar The Devil in Me aan toevoegen en het belooft meer horror dan ooit te brengen! Supermassive Games gaf een presentatie van een half uur voor previewdoeleinden en uiteraard lees je er hier alles over.

Het verhaal van ontwikkelaar Supermassive Games startte met Until Dawn en sindsdien brengen ze aan een snel tempo vermakelijke horrorgames uit. Hun laatste wapenfeit is The Quarry, maar dit maakt geen onderdeel uit van de populaire The Dark Pictures Anthology. Komende herfst brengen ze The Devil in Me uit, en ook hier mag je je aan meer van hetzelfde verwachten. In elk deel maak je kennis met nieuwe personages en wordt er een op zichzelf staand verhaal gebracht. Bij The Devil in Me is dat niet anders. Het wordt het vierde deel in de franchise en zal dienstdoen als seizoensfinale, zo liet Game Director Tom Heaton weten. Hij vertelde dat The Devil in Me voornamelijk inspiratie haalde uit de Saw-films, maar ook films als The Shining hebben hun steentje bijgedragen.



H.H. Holmes is terug

The Devil in Me neemt je mee op avontuur waarbij seriemoordenaar Herman Mudgett de hoofdrol speelt. Weinigen die hem onder die naam kennen, maar misschien doet Dr. Henry Howard Holmes, ofte H.H. Holmes wel een belletje rinkelen. Hij was de eerste Amerikaanse seriemoordenaar. Terwijl hij terechtstond heeft de man 27 moorden bekend, maar er wordt verteld dat hij om en bij de tweehonderd moorden gepleegd zou hebben, waarvan het merendeel in zijn hotel. Hij liet namelijk het The World's Fair Hotel in Chicago bouwen. Inclusief cellen, geheime kamers, bewegende muren en dodelijke vallen. Eens je in het hotel kwam, was de kans behoorlijk klein dat je er nog levend uitgeraakte. Het gebouw werd niet voor niets The Murder Castle genoemd. Hij werd opgehangen in zijn cel en tijdens zijn terechtstelling vertelde hij zelfs dat hij werd geboren met de duivel in zich, vandaar de naam van dit spel.

The Devil in Me wordt donkerder en zal meer horror met gruwelijke moorden bevatten.


Lonnit Entertainment is een klein productiebedrijf dat werkt aan een reeks over seriemoordenaars, waarvan het sluitstuk een documentaire over H.H. Holmes is. Er is maar één probleem, ze zitten zonder geld, zonder ideeën en zonder content. Tot ze een mysterieus telefoontje krijgen. Een rijke architect en verzamelaar heeft een gebouw geërfd waarbij veel kamers een één-op-één kopie zijn van de kamers uit het befaamde Murder Castle. Aangezien het originele Murder Castle niet toegankelijk is, zien ze hun kans schoon. Dit is hetgeen ze nodig hebben om een episch sluitstuk te produceren. Al snel wordt de filmcrew gescheiden en moeten ze zien te overleven. Of dat lukt, hangt natuurlijk af van jou, de speler. Net als alle voorgaande delen hebben je keuzes namelijk invloed op wat er met de diverse personages gebeurt. En dat houdt ook in dat je hun lot, hun leven, volledig in handen hebt.



Pak nieuwe elementen

Als eerste hebben we Charlie Lonnit, de eigenaar van het productiebedrijf die z'n boeltje wil redden. Kate Wilder is de presentatrice van dienst en een introvert geval en cameraman Mark Nestor is haar ex-liefje. Je kunt er nu al van op aan dat hun vroegere relatie regelmatig niet zo positief aan bod zal komen. Jamie Teirgan neemt de technische kant op zich, waaronder het licht. Daarnaast is de sarcastische vrouw een krak in elektriciteit en dat heeft zo zijn voordelen. Erin Keenan is een stagiaire en heeft dus nog niet zo'n band met de rest van de personages. Dit gegeven kun je meenemen in je avontuur, als het erop aankomt wie je in leven wil houden. Uiteraard hebben ze elk hun eigen karakter en dit zal regelmatig invloed hebben op je keuzes. Breng je sommige mensen dichter bij elkaar, of worden het ruziemakers?

In The Devil in Me zal er, als je wat pech hebt, uiteraard weer wat gemoord worden. De Game Director spreekt zelfs van de meest vreselijke, lucratieve moorden. Dingen die we nog niet gezien hebben in de serie. Daarnaast wordt de gameplay her en der aangepast. Zo is er veel meer interactie met voorwerpen, kun je op of over dingen klimmen, kratten verplaatsen om nieuwe paden te creëren, schuilen voor gevaar en zelfs voor het eerst, het klinkt misschien wat raar, rennen. Dat dient misschien om je leven te redden, maar hierdoor kun je ook sneller de omgeving verkennen. Er wordt ook een inventory toegevoegd waarin je gevonden voorwerpen kunt opslaan die later nog van pas kunnen komen.

De cameraman kan bijvoorbeeld dingen filmen als bewijs, terwijl Charlie zijn visitekaartje gebruikt om schuiven te openen. Erin heeft een microfoon waarmee ze door muren kan horen en Jamie heeft een multimeter om aan de slag te gaan met elektriciteit. Op die manier hopen de ontwikkelaars toffe puzzels naar de spelers te brengen. Daarnaast werd bekendgemaakt dat de game een stukje langer is dan alle voorlopers. Daar waar de eerste twee spellen goed waren voor een vijftal uur spelplezier en House of Ashes daar iets boven ging, zou The Devil in Me afklokken op zo'n zeven uur doorspeeltijd. De game zal, als ik afga op het kwartier gameplay dat ik heb gezien, een stuk donkerder worden. En hoewel ik zelf niet de kans had om aan de slag te gaan met The Devil in Me, lijkt het erop dat je je ook aan een stuk meer horror mag verwachten. Ik ben er niet helemaal klaar voor, maar aan de andere kant ook weer wel. Ik laat het maar op me afkomen.

Conclusie

The Devil in Me belooft, na het zien van de presentatie en het kwartier aan gameplay, een stuk donkerder te worden. Daarnaast mag je meer horror verwachten en kunnen je personages om het leven komen in de meest gruwelijke, lucratieve moorden ooit. De inspiratie is H.H. Holmes, een seriemoordenaar die volgens geruchten zo'n tweehonderd mensen van het leven beroofd zou hebben. Overleven jouw personages de replica van het Murder Castle, of mag je na het uitspelen van de game zo'n vijf begrafenissen afgaan? Je komt het vanaf 18 november te weten.

Over

Beschikbaar vanaf

18 november 2022

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Adventure
  2. Horror
  3. Survival

Ontwikkelaar

  1. Supermassive Games

Uitgever

  1. Bandai Namco Entertainment
 
Terug
Bovenaan