Preview: The Dark Pictures Anthology: House of Ashes

Hoewel ik niet echt voor films of games te vinden ben die ook maar iets met horror te maken hebben, bewees uitgever Bandai Namco met hun The Dark Pictures Anthology dat ze gamers kunnen bekeren. Zo speelde ik in 2019 Man of Medan en was vorig jaar Little Hope aan de beurt. Later dit jaar verschijnt het derde deel in de reeks, voluit The Dark Pictures Anthology: House of Ashes. Of dat iets wordt, weten we pas in augustus. Wij kregen echter al een presentatie voor de kiezen voor deze hands-off preview.

The Dark Pictures Anthology is een stand-alone reeks van ontwikkelstudio Supermassive Games. Die ontwikkelaar kennen we voornamelijk van PlayStation 4-exclusieve game Until Dawn. Nadien brachten ze nog Hidden Agenda en enkele VR-games waaronder Bravo Team en The Inpatient naar de PlayStation 4. Een studio met ervaring dus en het team staat niet stil. In augustus volgt House of Ashes en de komende jaren moeten er nog vijf spellen in de The Dark Pictures Anthology verschijnen.

House of Ashes 1.png


Presentatie en brok gameplay

De presentatie van House of Ashes begon met een inleiding van Game Director Will Doyle. Daarin vertelde hij heel wat details over het spel, waarna meer dan acht minuten aan gameplay werd getoond. Zo vertelde Will Doyle dat House of Ashes een unieke ervaring moet worden, waarbij het ontwikkelteam nieuwe manieren zoekt om gamers angst aan te jagen en op tijd en stond te verrassen. Ook in de twee vorige delen was dit een van de sterke punten. Elk moment het gevoel hebben dat er iets kan gebeuren, constant denken dat je wordt bekeken…

House of Ashes bevat enkele veelgevraagde nieuwigheden.


In House of Ashes bedien je, net zoals in voorgaande delen, vijf verschillende personages. Onder andere een CIA-agent en twee mariniers maken deel uit van het groepje protagonisten. Zij leggen virtueel hun leven in jouw handen. Slaag je erin om hen levend door het avontuur te loodsen, dan is dat een grote prestatie. Maar… In veel gevallen sneuvelen er onderweg enkele zielen. Er is geen mogelijkheid hen terug te halen. Wie doodgaat in het spel, blijft dat ook voor de rest van de game. Je gaat dan verder met de personages die je wel in leven weet te houden.

House of Ashes 2.png


Vijf personages in leven houden

In House of Ashes krijg je naast de eerder vermelde personages ook de besturing over een officier. Samen met de rest bevindt hij zich in het Midden-Oosten tijdens de Irakoorlog. Ze zijn op zoek naar een ondergronds nucleair wapendepot, maar een aardbeving gooit roet in het eten. Het groepje aan protagonisten, die elkaar van haar noch pluim kennen, komen ondergronds in een tempel terecht. Een tempel die een thuis is van bloeddorstige monsters die wel een personage of vijf lusten. In House of Ashes worden de meest gecompliceerde vijanden ooit geïntroduceerd en in onderstaande gameplaydemo, die integraal werd gepubliceerd, kan je al enkele beelden opvangen.

Het belooft weer een spannend, donker en angstaanjagend avontuur te worden waarin je constant het gevoel hebt bekeken te worden door monsters waar je niets van afweet. Net zoals in voorgaande delen sta je er niet alleen voor. Tenminste als je daarvoor kiest. Zo heeft de game vier modi. In Shared Story kan je online met één vriend aan de slag om het volledige spel te doorlopen, terwijl je in de offline Movie Night-modus met maximum vijf personen kunt spelen. Daarnaast zijn er ook twee single player-modi: Theatrical Cut en Curator’s Cut.

House of Ashes 7.png


Nieuwe elementen

De Game Director vertelde ook dat het team naar feedback van de spelers heeft geluisterd en daarom beslist heeft enkele vernieuwingen toe te voegen. De vaste camera wordt vervangen door een camera die in 360 graden door de speler kan worden bediend. Ook de quicktime-events worden onder handen genomen. Zo kan je instellen met welke moeilijkheidsgraad je die QTE’s voorgeschoteld wil krijgen. Nieuwe gamers vonden die te moeilijk en doorwinterde gamers hadden hierbij geen enkele vorm van uitdaging, dus nu laat het team de keuze aan de speler zelf. Een ander nieuwigheidje moet wat licht in het duister brengen: de knop om een zaklamp tevoorschijn te tonen. Je scant dan de boel beter en beweegt daardoor iets trager, maar ook hierin is de speler dus volledig vrij.

Je zal elk moment het gevoel hebben bekeken te worden.


House of Ashes verschijnt voor het eerst ook op next-gen consoles en ook aan eigenaars van zo’n toestel heeft Supermassive Games gedacht. Next-gen gamers mogen enkele verbeteringen verwachten, al trad Will Doyle niet in detail. Waarover hij wel nog enkele details gaf, was de inspiratiebron voor House of Ashes. Zo zijn films als Predator en Aliens en boeken als At the Mountains of Madness belangrijke bronnen en die invloeden zou je in de game moeten terugvinden.

Conclusie

The Dark Pictures Anthology: House of Ashes moet de meest uitgebreide en vernieuwende game uit de reeks tot nu toe worden. Onder andere een instelbare moeilijkheidsgraad, de mogelijkheid om met een zaklamp rond te lopen en een volledig bestuurbare camera moeten de reeks naar een hoger niveau tillen. Hoewel ik nu al in mijn broek doe, moet ik bekennen dat ik uitkijk naar House of Ashes. En laat de volgende vijf games ook maar komen!

Over

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Supermassive Games

Uitgever

  1. Bandai Namco Entertainment
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan