Preview: Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants Unleashed

De Teenage Mutant Ninja Turtles gaan al mee van in mijn kinderjaren, maar zelfs vandaag de dag zijn ze nog steeds enorm populair. Zo begon mijn zesjarige zoon onlangs over de Ninja Turtles en wou hij dit kijken op tv, zelfs al hadden we hier thuis nooit over gesproken. Intussen speelt hier bijna dagelijks het themalied van de Ninja Turtles. Voor mij is het natuurlijk fijn om een nostalgisch moment te beleven met mijn zoontje, gezien ik als kind ook fan was van vooral de klassieke televisiereeks en films.

Net zoals de films, televisiereeksen en stripverhalen, blijven natuurlijk ook de videogames rond deze schildpadden populair. In die mate zelfs dat we niet zo lang geleden een hele collectie kregen met geremasterde klassiekers in de Teenage Mutant Ninja Turtles: The Cowabunga Collection. Gelukkig verschijnen er af en toe ook nog nieuwe games, waaronder deze Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants Unleashed , een actiegame die wordt uitgegeven door Outright Games en gebaseerd is op de film Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem van vorig jaar.

mutants_pc_20240426-190232x4.png

De stad (on)veilig maken​

Wie Outright Games zegt, zegt uiteraard kindvriendelijke games. Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants Unleashed richt zich inderdaad meer op tweens, maar de persoon die mijn hands-on sessie begeleidde tijdens gamescom vertelde me dat ze zeker ook de wat oudere, nostalgische gamer proberen aan te spreken. Mutants Unleashed zal dus voldoende diepgang aanbieden om het spel voor hen boeiend te houden, zonder nodeloos complex en uitdagend te worden voor jongere spelers. Opvallend hierbij is dat de makers geen verschillende moeilijkheidsgraden zullen aanbieden, maar dat de uitdaging in het spel zal afhangen van bijvoorbeeld vaardigheden en abilities die je zal kunnen vrijspelen voor de personages.

Voor de stemmen van de Turtles in het spel, wisten de makers zelfs de originele stemacteurs te strikken.

Uiteraard zijn de vier geliefde Turtles speelbaar en zullen ze elk hun eigen specialiteiten hebben, waardoor elk personage anders zal spelen. In tegenstelling tot TMNT: Shredder's Revenge en Splintered Fate zal je Mutants Unleashed helaas niet met vier spelers kunnen spelen. Het spel zal enkel couch co-op bevatten voor twee spelers. Samen zullen jullie je beste ninjavaardigheden moeten bovenhalen om New York City te redden van een nieuwe mutanteninvasie aan de hand van de TCRI Corporation. Het verhaal speelt zich af na de gebeurtenissen van de animatiefilm en zij die de film hebben gezien zullen zich zeker aan enkele easter eggs of andere referenties mogen verwachten. Voor de stemmen van de Turtles in het spel, wisten de makers zelfs de originele stemacteurs te strikken. De graphics van het spel zijn bovendien helemaal in de speciale visuele stijl van de film.

mutants_pc_20240220-203243x4.png

Combo's uit je schild schudden​

Het spel zelf zal een typische missiestructuur hebben en geen open wereld. Op de map zal je verschillende gebieden kunnen ontdekken die hun eigen activiteiten hebben, naast de verschillende hoofdmissies uiteraard. Het kiezen van missies zal ook de tijd doen vorderen in het spel, waardoor je een soort van deadline krijgt en je keuzes zal moeten maken in wat je wil voltooien. De missie die ik mocht proberen speelde zich af ergens na het begin en waarbij de Turtles een bezoekje willen brengen aan Leatherhead in een ondergronds metrostation. De missie ging van start op de daken van enkele gebouwen, waarna ik een winkelcentrum doorkruiste alvorens af te dalen naar het metrostation. Het level stak alvast fijn in elkaar en het was leuk om te zien dat je bijvoorbeeld een skateboard kon gebruiken om via de handrail van een roltrap naar beneden te glijden. Op de daken was het wel niet altijd duidelijk welke richting ik uit moest, omdat ik soms naar beneden moest springen zonder dat het echt duidelijk was dat er een platform was waarop je zou landen. Maar doordat je nergens anders naar beneden kan springen, vormde dit geen groot struikelblok.

Verder was ik aangenaam verrast door het gevechtssysteem in het spel. Dit is namelijk niet simpelweg op één actieknop drukken om aan te vallen, zoals je waarschijnlijk zou verwachten bij een spel gericht op kinderen. In de plaats daarvan krijg je de mogelijkheid om heel wat combo's te lanceren en heb je ook enkele speciale krachten, waarbij je bijvoorbeeld een andere Turtle kan oproepen voor een ultieme aanval. De gevechten waren ook uitdagender dan wat ik had verwacht van een spel uitgegeven door Outright Games en de belofte om ook ouwe rotten op hun wenken te bedienen leek alvast niet uit de lucht gegrepen. Het deed mij wat denken aan de actie uit klassieke 3D-actiegames zoals God of War, Heavenly Sword of Devil May Cry. Er was zelfs een stijlmeter aanwezig, wat je uiteraard onmiddellijk doet denken aan die laatste reeks. Het enige dat wat spijtig was, was dat de animaties wat houterig overkwamen. Hopelijk weet de ontwikkelaar dit tegen de release nog recht te trekken.

Conclusie

Met Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants Unleashed zetten de avonturen van de Ninja Turtles uit de animatiefilm Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem zich verder en moeten onze geliefde helden New York City redden van een nieuwe gemuteerde bedreiging. Mutants Unleashed belooft ons een ervaring voor te schotelen die zowel jonge als oudere fans hoopt te bekoren en mijn eerste kennismaking met het spel wekte alvast de nodige interesse, vooral vanwege de interessante gameplay.

Over

Beschikbaar vanaf

18 oktober 2024

Gespeeld op

1. PC

Beschikbaar op

1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S