Preview: Tactics Ogre: Reborn

Op 11 november verschijnt Tactics Ogre: Reborn, een remaster van de tactische RPG Tactics Ogre: Let Us Cling Together. Dit tweede deel in de Ogre Battle-reeks verscheen oorspronkelijk in Japan in 1995 voor de Super Famicom (SNES) en een jaar later voor de Sega Saturn. In 2010 kreeg het spel een remake voor de PlayStation Portable en werd het ook voor het eerst in het Westen uitgebracht. De geruchten deden al een tijdje de ronde, maar op 4 augustus kondigde Square Enix vervolgens officieel de remaster Tactics Orge: Reborn aan voor PlayStation 5, PlayStation 4, Nintendo Switch en pc.

In de aanloop naar de release van het spel volgende maand, mocht ik alvast aan de slag gaan met Tactics Ogre: Reborn en mijn indrukken neerpennen van het eerst hoofdstuk. Gezien ik de de PSP-remake nooit heb gespeeld, was ik alvast benieuwd om te ontdekken waarom Tactics Ogre: Let Us Cling Together vaak aanzien wordt als een van de beste tactische RPG's ooit gemaakt. Maar ook om te ontdekken of de titel na al die jaren de tand des tijds heelhuids heeft doorstaan en welke verbeteringen de makers hebben toegevoegd om hun game te moderniseren.

Tactics Ogre_ Reborn_20221019112409.jpg


Politieke machtsspelletjes

Voor fans van spellen zoals Fire Emblem: Three Houses, Triangle Strategy of het meer recente The DioField Chonicle, zal Tactics Ogre: Reborn al snel als vertrouwd terrein aanvoelen. Net als in deze titels, neemt het spel je mee naar een wereld verscheurd door oorlog waarbij drie facties strijden om de heerschappij van een rijk. Het verhaal volgt een kleine groep verzetsstrijders waaronder Denam, zijn zus Catiua en zijn beste vriend Vice. Wanneer zij horen dat de Black Knights onder leiding van hun aanvoerder Lanselot, die verantwoordelijk was voor het opsluiten van Denim en zijn vader toen hij jong was, hun schuilplaats passeren, besluiten ze de Black Knights te overvallen. Tot hun grote verbazing, blijkt de groep een bende huurlingen te zijn die bestaat uit verbannen ex-soldaten van een naburig land. De groep sluit zich aan bij ons trio en helpt hen om Duke Ronway, de leider van Denams thuisland te bevrijden, waardoor de oorlog plots een onverwachte wending neemt.

Al in de eerste paar uren worden er heel wat namen naar je hoofd geslingerd en lijken verschillende personages hun eigen geheime agenda te hebben, waardoor de plot alvast de nodige diepgang en intrige lijkt te beloven. Hoewel het verhaal hoofdzakelijk wordt verteld door middel van tekstkaders met bijhorende portretten, hoeven zij die een afkeer hebben van teveel tekst alvast geen vrees te hebben. Deze remaster werd namelijk voorzien van zowel Japanse als Engelstalige stemmen en de Engelse stemmencast stelt voor de verandering eens niet teleur. Dit is trouwens niet het enige element dat nieuw werd opgenomen voor de geluidsband, want ook de deuntjes van het spel werden opgefrist met een volledige orkestrale heropname van de muziekscore.

Tactics Ogre_ Reborn_20221019230008.jpg


Klassieker in een hedendaags jasje

Naast het geluid werden ook de graphics van Tactics Ogre onder handen genomen, waarbij het spel een HD makeover kreeg, waarschijnlijk met dank aan dezelfde A.I.-upscaler die werd gebruikt bij Legend of Mana Remaster. Hierdoor ziet het spel er natuurlijk veel scherper uit terwijl het zijn looks behoudt, al moet ik wel toegeven dat op een 55 inch-scherm de personages en sommige elementen in de omgeving er iets meer gekarteld uitzien dan verwacht. Persoonlijk denk ik dat het spel meer tot zijn recht zal komen in handheld-modus op de Switch of Steam Deck. Uiteraard heeft de PlayStation 5-versie ook zijn voordelen en dan denk ik bijvoorbeeld aan de haptic feedback van de DualSense-controller. Deze viel mij pas echt op tijdens een missie waarbij het aan het onweren was en waar de zachte rumble van de controller de donder weerspiegelde. Eerlijk gezegd had ik dit niet direct verwacht bij een titel als deze waardoor het een aangename verrassing was.

Persoonlijk denk ik dat het spel meer tot zijn recht zal komen in handheld-modus op de Switch of Steam Deck.


Naast de graphics, werden voor deze remaster uiteraard nog andere aspecten onder handen genomen. Zo kreeg het spel bijvoorbeeld een autosave-functie en de mogelijkheid om de gevechten te versnellen, en werd ook de A.I. van de NPC's verbeterd, werd de gebruikersinterface vereenvoudigd en verbeterd, en werden het gevechts- en het levelingsysteem herwerkt. Bij dit laatste is het klassegerelateerde levelingsysteem vervangen door het afzonderlijk levelen van de personages. Veel van deze elementen lijken vooral de complexiteit van de gameplay te stroomlijnen, maar zelfs dan nog was ik in het begin onder de indruk van de mogelijkheden om je team naar believen aan te passen dankzij het grote en diverse aantal personageklassen en de skills, spreuken en wapens waarmee je personages kan uitrusten. Na enkele uurtjes spelen had ik het gevoel dat ik slechts het topje van de ijsberg had ontdekt, waardoor ik de komende dagen mij met veel plezier verder verdiep in de wereld van Tactics Ogre: Reborn.

Conclusie

Mijn eerste uurtjes met Tactics Ogre: Reborn smaakten alvast naar meer, dit vooral dankzij zijn diepe gameplay, waarbij je heel wat mogelijkheden hebt om je personages te ontwikkelen, en het verhaal gevuld met politieke intrige en heldendaden. Door zijn old school-ervaring en tactische uitdaging, zal Tactics Ogre: Reborn waarschijnlijk wel een nichegame zijn, maar liefhebbers van dit soort actie hebben alvast iets om naar uit te kijken.

Over

Beschikbaar vanaf

11 november 2022

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4

Genre

  1. RPG
  2. Strategy

Ontwikkelaar

  1. Square Enix

Uitgever

  1. Square Enix
 
Terug
Bovenaan