Preview: System Shock

Deze zomer brengt Nightdive Studios, zowel uitgever als ontwikkelaar, een remake van de klassieker System Shock uit voor de pc. Iets later dit jaar volgen ook de versies voor de PlayStation 4 en Xbox One. De originele game uit 1994 wordt vaak in één adem genoemd met het iconische Deus Ex en, voor wie wat jonger is, met het recentere BioShock. Midden de jaren '90 was System Shock als voorloper van beide toppers erg vernieuwend, want op en top cyberpunk, zowel qua stijl als qua lore. Wij installeerden alvast even de Medical Demo (lees: de pre-alpha-versie) voor een eerste indruk!

Net als in de originele game is de speler in de herwerkte versie een hacker die, na voor zes maanden in diepe slaap gebracht te zijn, ontwaakt op Citadel Station. Ondertussen werd dit ruimtestation volledig overgenomen door agressieve mutanten, cyborgs en drones. Het doel van de game is dus om de controle over het Cital Station terug te krijgen door de aanwezige vijanden te verslaan, terwijl men zich al puzzelend en hackend een weg baant.

System Shock Pistol.png


Blijft wat ouderwets

Na de controls en de grafische opties optimaal te configureren, valt meteen al één ding op: het beeld ziet er nog steeds erg pixelated uit. Zeker wanneer je op een groter scherm speelt en je dicht bij een texture gaat staan, kun je niet naast de vele blokjes kijken. Anno 2021 stoort dit zeker wat. De omgeving op het ruimtestation is erg donker en bevat veel monotone kleuren, dus dit komt de beeldkwaliteit ook al niet ten goede. Het lijkt er eerder op dat de productie van een volledige remake te veel werk was, dan dat dit verouderd ogende beeld een gevolg is van de intentie om zo dicht als mogelijk bij het origineel te blijven. Dat is wel wat jammer.

Ook de interface om je inventory te beheren is erg ouderwets gebleven. Er is bijvoorbeeld geen automatische sortering of stacking van items voorzien, waardoor opkuis een verplicht, om de zoveel tijd uit te voeren manueel nummertje wordt. Of zijn wij nu te luxueuze gamers geworden? Daartegenover staat dat de vijanden wél uitblinken, maar helaas dan in domheid. Ook de A.I. blijkt Nightdive Studios namelijk niet op de schop genomen te hebben, wat zich onder andere uit in de vele té simpele gevechten, waarbij de mutanten en robots gewoon kansloos naar je toe lopen wanneer je over een pistool beschikt en je ze lekker vanop afstand kan afmaken.

System Shock Mutant.png


Voldoende uitdagend

Waar de System Shock demo dan toch zijn punten mee scoort, is met zijn sfeer, puzzels en controls. Het ruimtestation is een heus labyrint dat je dient te doorkruisen, de resources zijn er sowieso schaars en de raadsels welke je tussendoor voorgeschoteld krijgt (zoals stroomdiagrammen oplossen of toegangsbadges zoeken) zijn misschien tegenwoordig niet meer bijster origineel, maar wel nog voldoende moeilijk. De besturing werkt intuïtief en is naast modern zelfs responsief in gevechten. Er is niet overal achtergrondmuziek aanwezig, maar globaal gezien zijn zowel de muziek als de stemmen een pak verbeterd ten opzichte van het origineel. Al bij al vond ik in de demo dus toch iets van mijn gading, desondanks de eerder vermelde tekortkomingen.

System Shock Puzzel.png

Conclusie

Kortom, voor fans van de originele System Shock voelt deze demo wellicht aan als de voorbode van een getunede versie van de retro-game, die dus lekkerder speelt. Ook zou ik de game aanraden aan wie nog nooit van System Shock hoorde, maar wiens neurotransmitterproductie wel al in overdrive gaat bij de herinnering aan de tijd met Deus Ex. Voor al de rest is het mogelijks wel een dubbeltje op zijn kant, want misschien is deze remake vooral tot stand gekomen uit nostalgische idealen, en schiet de game wat tekort voor de hedendaagse normen…

Over

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. Xbox One

Ontwikkelaar

  1. Nightdive Studios

Uitgever

  1. Nightdive Studios
 
Laatst bewerkt:
Fuck jah, veel herinneringen aan deze. Wat een klassieker. Zou hij een beetje de tand des tijds hebben doorstaan? Ik vrees er een beetje voor.
 
Ik zal eerlijk zijn toen ik en mijn kameraad destijds onze eerste zombie tegenkwamen in System Shock 2 zij we al gillende van de computer tot in de living gelopen. Wat een sfeer had dat spel.
 
Terug
Bovenaan