Preview: Steelrising

Op 8 september verschijnt Steelrising, de nieuwste game van de Franse ontwikkelaar Spiders. Naast twee Sherlock Holmes-avonturen, focust deze ontwikkelaar zich vooral op het maken van rollenspellen, maar door hun beperkte budget zijn dit nooit high-profile games. Mijn eerste kennismaking met de studio was met Mars: War Logs en doorheen de jaren merk je dat hun games steeds kwalitatiever worden, waarbij hun laatste titel GreedFall meteen ook hun beste spel was. Met hun nieuwste titel Steelrising werpen ze zich voor het eerst op een subgenre dat de laatste jaren enorm populair is geworden.

Met Steelrising gaan ze namelijk het succes van FromSoftware achterna en schotelen ze ons een heuse soulslike voor. Maar in tegenstelling tot een zoveelste fantasie- of ruimteavontuur, dompelen ze ons onder in een eerder unieke setting: Steelrising neemt ons mee naar een alternatieve versie van Parijs tijdens de Franse Revolutie, met een stevige scheut clockpunk en een gotische esthetiek erover. De Fransen geven ons op deze manier alvast een bijzondere kijk op de stad van de liefde.

GAME PRESENTATION_PREVIEW_Final.jpg


Liberté, égalité, mécanisé

In Steelrising kruip je in de huid van Aegis, een automaton aan het koninklijke hof die door koningin Marie-Antoinette de opdracht krijgt om haar kinderen te zoeken in de chaos van de Franse Revolutie die door koning Louis XVI bloederig wordt onderdrukt met behulp van zijn gemechaniseerd leger. Maar Aegis' queeste wordt ook een zoektocht naar haar maker, Eugène de Vaucanson, die door de koning werd opgesloten omdat hij rebelleerde tegen de manier waarop de koning zijn creaties gebruikt. Eugène kan immers de sleutels zijn om het mechanische leger te stoppen en een einde te brengen aan de waanzin van Louis XIV.

De previewversie die ik mocht spelen, vangt aan in Château de Saint-Cloud, het toevluchtsoord waar Marie-Antoinette naartoe werd gestuurd en het openingslevel van het spel dat tevens als tutorial fungeert. Het doel is om een boot te vinden om zo Parijs te bereiken, maar zodra je buiten voet zet, word je al snel geconfronteerd met de dodelijke automatons. Als een geluk bij een ongeluk werd Aegis door de koning omgevormd tot een dodelijk wapen en weet je dus je mannetje te staan. Een tweede level dat ik kon verkennen, neemt je mee naar een buitenwijk van Parijs waar de workshop van Eugène zich bevindt, net naast een grote fabriek. Deze fabriek moet je doorlopen om de lift naar de tweede verdieping van de workshop te herstellen. Als kers op de taart, mocht ik ook nog de eerste echte baas in het spel bevechten, de Bishop of La Cité.

Als een geluk bij een ongeluk werd Aegis door de koning omgevormd tot een dodelijk wapen en weet je dus je mannetje te staan.


Naarmate ik de twee hoofdlevels doorliep, werd de DNA van de soulslike-formule heel duidelijk. Vooruitgang maak je door checkpoints te activeren, hier genaamd Vestals, waar je Aegis kan upgraden en items kan kopen in Boutique. Als je sterft, begin je opnieuw aan de laatst geactiveerde Vestal en verlies je ook al je anima essence, het equivalent van ervaringspunten en je munteenheid in Steelrising. De levels zelf zijn semi-lineair en bevatten zoals verwacht heel wat shortcuts die je zal openen. De levels zelf waren ook knap vormgegeven en deden mij bij momenten zelfs wat denken aan Bloodborne, en vooral het La Cité level dan waar ik ook even ik kon rondlopen alvorens de Bishop-baas te bevechten.

GAME PRESENTATION_PREVIEW_Final2.jpg


Toegankelijke soulslike

Het esthetische aspect is trouwens niet het enige aspect dat het spel ontleent aan Bloodborne, want met zijn snelle actie en een nadruk op ontwijken en pareren leunt Steelrising meer aan bij FromSoftwares gotisch meesterwerk dan hun Dark Souls-serie. Er is wel een mogelijkheid om aanvallen te blokkeren, maar bij het wapen dat ik gebruikte had dit een "opwarmtijd" waardoor blokkeren minder efficiënt overkwam dan simpelweg aanvallen te ontwijken. Verder leunt het spel op de vertrouwde mechanismes waarbij je jouw stamina moet managen en de aanvalspatronen van vijanden doorgronden om niet meteen het loodje te leggen. Uiteraard heb je ook een soort van Estus Flask-achtig mechanisme in het spel, de oil burette, maar later zal je nog drie andere krachtige tools vrijspelen, zoals de grappling hook die je krijgt na het verslaan van de Bishop-baas. De progressie van je personage put duidelijk ook inspiratie uit de spellen van FromSoftware en Steelrising biedt je ook de keuze uit een aantal startklassen, vier om exact te zijn, die hun eigen startwapen en lichtjes verschillende stats hebben. Maar uiteindelijk zal je Aegis kunnen ontwikkelen naar je eigen speelstijl en voorkeur van wapens.

Waar Steelrising wel afstand neemt van de filosofie van FromSoftware, is de moeilijkheidsgraad. Let wel, de ervaring zoals bedoeld is nog steeds een uitdagend spel waarbij je meermaals zal sterven, maar het spel lijkt niet moeilijk te zijn louter om moeilijk te zijn. Sommige vijanden hadden misschien wat teveel levenspunten naar mijn zin, maar uiteindelijk heb ik bijvoorbeeld de eerste grote baas van de eerste keer neer gekregen, hoewel het op enkele momenten heel nipt was, en dit zonder de moeilijkheidsgraad aan te passen. Jawel, je leest het goed! Spiders lijkt te beseffen dat sommige mensen afgeschrikt kunnen worden door de hoge moeilijkheidsgraad ondanks dat ze het spel willen ervaren. Daarom biedt Steelrising een assist-modus die je ten allen tijde kan aan- of uitzetten en die je toelaat om een aantal parameters aan te passen zoals de hoeveelheid schade die Aegis oploopt, hoe snel je stamina regenereert of het al dan niet verliezen van je anima essence wanneer Aegis sterft. Zo probeert Steelrising zich op iedereen te richten, ongeacht of je nu een veteraan bent of een beginner die zich nog nooit aan een soulslike-titel heeft gewaagd.

Conclusie

Steelrising neemt je mee naar een boeiende en duistere alternatieve clockpunk-versie van de Franse Revolutie waar het gevaar en de dood om elke hoek loert. Fans van de Souls-formule hebben alvast een intrigerende titel om naar uit te kijken en dankzij de assist-modus is het spel de ideale gelegenheid om kennis te maken met het genre als je tot nu toe werd afgeschrikt door de moeilijkheidsgraad.

Over

Beschikbaar vanaf

8 september 2022

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action
  2. RPG

Ontwikkelaar

  1. Spiders

Uitgever

  1. Nacon
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan