Preview: Sonic X Shadow Generations

Begin dit jaar kondigde Sega Sonic X Shadow Generations aan, een geremasterde versie van Sonic Generations. Dit deel in de Sonic-reeks verscheen in 2011 ter ere van de twintigste verjaardag en bevatte levels en gameplaymechanics uit verschillende games in de reeks. Het spel verscheen destijds voor PlayStation 3, Xbox 360, pc en zelfs de Nintendo 3DS. Dertien jaar na de release zullen we opnieuw in dit avontuur kunnen duiken, en zoals de titel doet vermoeden is er deze keer niet enkel een grote rol voor Sonic weggelegd.

Deze remaster voegt namelijk een volledig nieuw avontuur toe waarin je zal kunnen spelen als Shadow The Hedgehog, de duistere tegenhanger van Sonic. Zijn verhaal loopt parallel aan dat van Sonic en op deze manier krijg je een compleet nieuwe game dat een interessante aanvulling vormt op het basisspel. Op gamescom mocht ik alvast aan de slag gaan met een demo van Sonic x Shadow Generations en enkele levels van zowel Sonic als Shadow ontdekken.

SONIC X SHADOW GENERATIONS (12).jpg

Een brok nostalgie​

Om te beginnen dook ik in het Sonic-gedeelte en begon met een van de meest iconische levels in de geschiedenis van het medium: Green Hills Zone. Hiervan waren de eerste twee Acts speelbaar. Zelf heb ik Sonic Generations nooit gespeeld en ik was alvast aangenaam verrast door de manier waarop 2D, 2.5D en 3D werden vermengd om een originele twist te geven aan het klassieke leveldesign. Het doorlopen van de levels voelde zeer fijn aan dankzij de responsieve controls en de vloeiende beelden. De framerate van 60fps en de opgefriste graphics toonden hier al snel hun meerwaarde. Al zag je ook wel dat het om een remaster gaat en je dus niet de meest gedetailleerde graphics moet verwachten.

Het tweede level dat ik kon proberen was Chemical Plant, dat voor het eerst werd geïntroduceerd in Sonic The Hedgehog 2. Ook hierbij waren de eerste twee stages speelbaar, maar ik beperkte mij tot Act I omdat we beperkt waren in tijd en ik uiteraard ook nog even wou proeven van de Shadow-gameplay. Maar het Chemical Plant-level was ook weer een feest voor de ogen door het indrukwekkende leveldesign en de snelle gameplay, en het toonde opnieuw een leuke twist op het originele level.

De uitblinker​

Het avontuur van Shadow voegt een hele nieuwe dimensie toe aan het spel, want je krijgt natuurlijk een volledig nieuwe verhaalmodus, waarbij je ook gameplayelementen hebt die niet aanwezig zijn in het Sonic-avontuur. Shadow beschikt namelijk over een hele reeks van abilities die je zal kunnen aanwenden. Over het algemeen voelde de gameplay van Shadow moderner aan dan die van Sonic, wat logisch is gezien de levels van Sonic Generations louter opgepoetste versies zijn van het origineel uit 2011, terwijl de levels van Shadow Generations nieuw ontworpen zijn. Toch zijn deze levels ook niet volledig nieuw en gaat het hier ook om interpretaties van levels uit klassieke games.

Het avontuur van Shadow voegt een hele nieuwe dimensie toe aan het spel.

Zo was Space Colony ARK het eerste level dat ik als Shadow verkende. Dit level komt uit Sonic Adventure 2 en kreeg een gelijkaardige make-over als de Sonic Generations-levels. Shadows manier van boosten voelde voldoende anders aan dan die van Sonic en de ability die je in dit level kan gebruiken is de Chaos Control-ability, waarbij je de tijd kan stoppen om zo over objecten te lopen die anders een hindernis zouden vormen. Vooral de correcte timing was hierbij belangrijk en dit maakte de gameplay net iets uitdagender. Eens ik het level had voltooid, spendeerde ik mijn resterende tijd met een van de baasgevechten, namelijk de Metal Overlord. Dit was de eindbaas in Sonic Heroes en werd hier volledig herontworpen om dienst te doen als baasgevecht voor Shadow. Hierbij maakt Shadow gebruik van zijn Doom Surf-ability om over het water te bewegen en de baas aan te vallen en uiteraard kan je ook rekenen op toegevoegde elementen waardoor dit gevecht voor veteranen verfrissend zal aanvoelen.

Conclusie

Met Sonic X Shadow Generations krijgen we niet enkel een geremasterde versie van de klassieker Sonic Generations uit 2011, maar krijgen we ook een gloednieuw zijverhaal met antiheld Shadow in de hoofdrol. De verbeterde performance van het spel lijkt alvast de snelle gameplay ten goede te komen en de nieuwe levels en gameplaymechanics met Shadow zijn alvast veelbelovend. In welke mate Sonic Generations een remaster nodig had is discussieerbaar, maar met de toevoeging van haast een volledig nieuw spel met Shadow Generations, lijkt dit spel alvast een aankoop te rechtvaardigen voor de echte fans.

Over

Beschikbaar vanaf

25 oktober 2024

Gespeeld op

1. PlayStation 5

Beschikbaar op

1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre