Preview: Saints Row

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een Saints Row-game gespeeld. Niet dat het me niks zegt, maar ik heb me altijd geamuseerd met andere games die rond dezelfde tijd uitkwamen. Je kunt het samenvatten als 'geen tijd'. Voor de presentatie van Saints Row die ik vorige week volgde, maakte ik wel tijd. Wat bleek: er is een nieuwe Saints Row op komst. Geen 'nummer zoveel' in het rijtje, maar een complete reboot. En ja, zo hebben we er ook al veel gehad.

Net als dat bij alle vorige Saints Row-games het geval is, is ook de nieuwe game in ontwikkeling bij Volition. De release van de laatste volwaardige game in de reeks, Saints Row IV, dateert al van 2013, al werd het spel twee jaar later wel uitgebracht voor de toen splinternieuwe Xbox One en PlayStation 4. Kort erna volgde nog Saints Row: Gat out of Hell, maar daarna bleef het op Saints Row-vlak behoorlijk stil. Daar wil Deep Silver Volition volgend jaar verandering in brengen, want de full rebooted Saints Row zal op 25 februari het levenslicht zien voor PlayStation 4 en 5, Xbox One en Series X|S en op pc via Epic.

05.SAINTS_ROW_Self_Made_Lineup_4K.jpg


Guess who's back!

Saints Row neemt je mee naar Santo Ileso; een fictieve stad in het zuidwesten van Amerika. In deze stad vechten vier verschillende facties tegen elkaar en de criminaliteit is er niet klein te krijgen. Daar profiteren de diversie facties van en jij hebt de leiding over één ervan. The Saints is de naam van je groep en samen met Kevin, Neenah en Eli zal je het moeten opnemen tegen de overige rivaliserende bendes: Los Panteros, Marshall en The Idols. Het meeste invloed hebben op de stad is je ultieme doel, maar je start van nul. Je zult jezelf dus moeten bewijzen en je samen met je team moeten opwerken naar de top. Daar krijg je een groot speelveld voor; een nieuwe stad. Die stad is uiteraard een van de belangrijkste elementen van de game en ontwikkelaar Volition claimt de grootste en beste 'speeltuin' gemaakt te hebben waarin je je ding kunt doen. Schiet dingen aan gort, neem het op tegen de andere bendes en voltooi zowel kleinere missies als grote blockbustermissies om je doelen te bereiken. Je hebt hiervoor totale vrijheid, of je het nu te voet, in een van de vele wagens of al wingsuitend doet.

Aan over-the-top actie absoluut geen gebrek in Saints Row.


Het team wou met deze nieuwe Saints Row terug naar het begin van de reeks, naar de oorsprong van het ontstaan ervan. De meer hedendaagse misdaadhoek was een van de populairste uit de reeks, dus geheel onlogisch is dat niet. Dit in combinatie met de uitgebreide sandbox stad moet voor een nieuw succes zorgen. Het team koos deze keer voor een fictieve stad met het Amerikaanse Zuidwesten als inspiratie. Dat gebied is een van de meest kleurrijke en iconische regio's en dus perfect geschikt voor een game als Saints Row. De stad Santo Ileso zal uit maar liefst negen districten bestaan die allemaal hun eigen sfeer, uitstraling en eigen bewoners in het dagelijkse leven heeft.



Zo goed als alles is over-the-top!

Naast het theoretische deel waarin de ontwikkelaars hun verplicht zegje deden, kregen we ook een over-the-top trailer te zien. Aanwezig daarin zijn dus je eigenste bendeleden, de andere facties en een schurk waar zelfs Dwayne 'The Rock' Johnson jaloers op is. In de trailer maak je kennis met de vrienden waarmee je The Saints vormt. De zwarte nerdy Eli is er eentje van, maar ook Neenah is erin te zien. Zij groeide op in de garage van haar ouders en is een ware autofanaat. Kevin is een DJ, people pleaser en zoekt altijd de spannende dingen op. Ook aanwezig in de aankondigingstrailer is de over-the-top actie die zo eigen is aan de reeks. Verwacht je dus niet aan een realistische ervaring. Een ander belangrijk element is de typische humor die aanwezig was in elke Saints Row-game en ook in deze reboot zal er weer heel wat afgelachen kunnen worden. Of het nu met het verhaal of de over-the-top actie is, Volition garandeert dat er heel vaal een glimlach op je gezicht tevoorschijn zal komen.

Ook diverse aanpassingsmogelijkheden zullen in Saints Row geïmplementeerd worden. Zo kan je je ding doen met alle kledij, of het nu gaat om hoofddeksels of schoenen. Uiteraard kun je je personage ook helemaal naar wens aanpassen. Indien je daar niet genoeg aan hebt, kun je je ook nog laten gaan met de wapens en voertuigen. Aan voertuigen trouwens geen gebrek, want wie wil er nu in een ordinaire auto rijden als er ook gokarts aanwezig zijn? Of helikopters, hoverboards, hoverbikes, vliegtuigen of wingsuits? Je kunt het zo gek niet bedenken en dat is uiteraard een van de sterktes van de reeks. Een van de tofste aankondigingen, en dat is uiteraard puur persoonlijk, vind ik de aanwezigheid van een coöperatief element. Hiervoor is geen nieuwe modus geïmplementeerd, maar je kunt met één andere speler de volledige verhaallijn doorlopen. Heb je daar geen zin in? Dan doe je uiteraard je ding in de uitgebreide open wereld.

Conclusie

Hoewel ik nul ervaring heb met de reeks, is mijn interesse voor deze reboot zeker gewekt. De over-the-top actie, vele mogelijkheden, de humor en vrijheid spreken me aan. Het tofst vind ik de aangekondigde co-op. Samen met een vriend chaos zaaien in een stad die zo al geteisterd wordt door criminaliteit... Altijd leuk! Dat je daarnaast getrakteerd zult worden op een verhaal waarin alles zo'n beetje over-the-top is (net zoals alles in Saints Row), zal ook veel spelers aanspreken. Nu nog hopen dat het goedkomt met de reboot, want over zes maanden moet de nieuwe Saints Row al in de winkelrekken te vinden zijn.

Over

Beschikbaar vanaf

25 februari 2022

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Deep Silver Volition

Uitgever

  1. Deep Silver
 
Terug
Bovenaan