Preview: RoadCraft

Laten we er geen doekjes om winden. Jonge kinderen houden ervan om met constructie- en vrachtvoertuigen te spelen en soms moeten we toegeven dat dit kinderlijke gegeven nog steeds in ons schuilt. Hoe kan je anders het succes verklaren van spellen zoals Farming Simulator, American Truck Simulator of de offroad simulatiespellen van Saber Interactive. Boys will be boys, juist? Na Expeditions: A MudRunner Game heeft die laatste een nieuwe spin-off in de reeks in ontwikkeling, namelijk RoadCraft, en in afwachting van de release op 20 mei mocht ik in primeur al aan de slag met de demo die speelbaar zal zijn tijdens het Steam Next Fest.

In RoadCraft krijg je de controle over een zogenaamde disaster recovery company, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het herstellen van gebieden die getroffen werden door onder andere natuurrampen. Met een heel arsenaal aan zware voertuigen is het aan jou om puin te ruimen, bruggen te herstellen, wegen (opnieuw) aan te leggen en logistieke routes aan te leggen, ervoor zorgen dat installaties opnieuw aangesloten worden op het elektriciteitsnet of defecte apparatuur wordt vervangen. Deze taken zal je uitvoeren in verschillende gebieden over de hele wereld die werden getroffen door één of andere ramp. Zie je het niet zitten om dit in je eentje te doen, dan kan je gelukkig ook rekenen op drie medespelers om samen deze zware taken aan te pakken.

Schermafbeelding 2025-02-18 195808.png

A hard day's work

De demoversie schotelt je drie verschillende scenario's voor, elk met een verschillende moeilijkheidsgraad. In de eerste missie probeer je een fabriek terug aan te sluiten op het elektriciteitsnet na een orkaan. Hiervoor moet je bijvoorbeeld eerst een aantal bomen omzagen om plaats te maken zodat je een nieuwe elektriciteitskabel kunt aanleggen. In de tweede missie moet je de infrastructuur van een zonnenpanelenveld herstellen na een zandstorm en opnieuw aansluiten op het net. De laatste en meest uitdagende opdracht laat je dan weer de infrastructuur rondom een dorpje herstellen na een fracking-ongeluk in een geothermische krachtcentrale. Het eerste scenario is nog relatief eenvoudig om te voltooien, maar vanaf de tweede kwam er toch heel wat meer bij kijken dan wat bomen omzagen of met een voertuig van punt A naar punt B rijden.

Wie altijd al graag met graafmachines, kranen en vrachtwagens heeft gespeeld, zal zich met RoadCraft helemaal in zijn of haar nopjes voelen.


De grootste uitdagingen die het spel je voorschotelt, zijn de realistische physics die het navigeren doorheen de omgevingen een waar huzarenstukje kunnen maken, maar ook het manueel bedienen van de verschillende functies van de constructievoertuigen en weten voor welke taak je welk type voertuig moet inschakelen. Omdat je direct in het spel wordt gedropt, was dit niet altijd even duidelijk, dus hopelijk zal de volledige versie wel met een uitgebreide tutorial komen. Er is wel wat uitleg aanwezig in het menu in de vorm van een Codex, maar de uitleg blijft hier redelijk oppervlakkig. Een voordeel is dat je objectieven steeds duidelijk staan weergegeven, waardoor je gelukkig een handige leidraad hebt en snel weet wat er van jou wordt verwacht.


Manusje van alles​

Wanneer je opnieuw naar de Hub in het spel gaat, zal je naast de map-selectie ook een Garage-, Shop- en Company-tab ontdekken, wat erop wijst dat je naast de missies toch ook wat meer managementstaken voorgeschoteld zal krijgen. Aangezien je jouw eigen bedrijf leidt, zal je zo ook je wagenpark en andere aspecten van je firma moeten beheren. Maar het grootste deel van de tijd zal je natuurlijk besteden met het rondrijden doorheen het gehavende terrein terwijl je de verschillende taken succesvol probeert te voltooien. Hierbij was het voor mij toch even sukkelen met de controls, zeker als het aankwam op het besturen van bijvoorbeeld kranen en graafmachines. De toewijding van de makers om deze ervaring zo realistisch mogelijk te maken, zonder evenwel de toegankelijkheid uit het oog te verliezen, is alvast lovenswaardig.

Wat de ervaring verder de moeite maakt, zijn de prachtige omgevingen waarin je jouw werk zal uitvoeren. Op pc weet RoadCraft alvast uit te pakken met strakke graphics die deze omgevingen knap tot leven brengt. Vooral de indrukwekkende terrain deformation valt hierbij op, wat natuurlijk logisch is gezien de offroad-ervaring doorheen het ruwe zanderige of drassige terrein centraal staat. Hoewel me dit op de eerste map nogal drastisch leek, legde ik al snel de link met de orkaan, waardoor de staat van het terrein opeens een heel andere invulling kreeg voor mij. Verder veel me ook de knappe belichting op, zeker wanneer de zon weerkaatst op je voertuig of zich een weg probeert te banen doorheen de takken van de bomen. Dankzij het gezapige tempo van het spel en de prachtige graphics, lijkt me dit alvast een interessante ervaring te worden om je in onder te dompelen als je van dit soort spellen houdt.

Conclusie

Wie altijd al graag met graafmachines, kranen en vrachtwagens heeft gespeeld, zal zich met RoadCraft helemaal in zijn of haar nopjes voelen. Naast jezelf een weg banen doorheen de woeste natuur, zal je in dit nieuwe simulatiespel de controle nemen over een bedrijf dat rampgebieden probeert te herstellen zodat het alledaagse leven opnieuw zijn gangetje kan gaan. De drie missies die je kan ontdekken in deze demo tonen alvast mooi de diversiteit die het spel te bieden zal hebben op vlak van missies en de voertuigen waarmee je aan de slag zal mogen gaan en geven een mooi voorproefje van wat ons te wachten staat op 20 mei.

Over

Beschikbaar vanaf

20 mei 2025

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S

Genre

  1. Simulator

Ontwikkelaar

  1. Saber Interactive Inc

Uitgever

  1. Focus Entertainment
 
Terug
Bovenaan