Preview: Park Beyond

Gisteren werd tijdens de openingsavond van gamescom Park Beyond aangekondigd, de nieuwste titel van Limbic Entertainment, de Duitse ontwikkelaar die je waarschijnlijk wel kent van Tropico 6 en Might & Magic Heroes VII. Vandaag mogen we een tipje van de sluier oplichten van deze bijzondere pretparksimulator die volgend jaar zal verschijnen voor PC, PlayStation 5 en Xbox Series X|S.

Hoewel er heel wat simulatiespellen bestaan, is het genre van pretparksimulators haast een fenomeen op zich. Wie gaat er immers nu niet graag naar een pretpark en droomt er niet van om de wildste attracties te bedenken voor zijn eigen park. De meeste sims proberen het echter min of meer realistisch te houden en net daar wringt soms het schoentje. Hoewel je prachtige rollercoasters kan ontwerpen, blijft het allemaal toch wat braafjes. Maar wat als je verbeelding de enige limiet was en technologie, geld en zwaartekracht opeens irrelevante obstakels zijn? Wat als je attracties kon bouwen die in realiteit onmogelijk zouden zijn? Dat kan je ontdekken in Park Beyond, dat hiervoor een eigen concept heeft: impossification.

Park_Beyond_Screenshot05.png


Creëer het onmogelijke

Je leest het goed, de makers zijn erin geslaagd om een nieuw woord te bedenken voor het centrale concept in Park Beyond. Impossification betekent voor hen zoveel als het onmogelijke realiseerbaar maken. In het spel zal dit zich vooral vertalen in de meest absurde en waanzinnige attracties die je je maar kan inbeelden. Een draaimolen met verschillende verdiepingen, een achtbaan die de wagentjes uit een kanon schiet of een reuzenrad in de vorm van een hart waarbij de gondels elkaar passeren? Het is allemaal mogelijk in Park Beyond. Hoewel je attracties vrij standaard beginnen, ontwikkel je met behulp van je R&D-departement gaandeweg de meest unieke creaties.

De meest absurde en waanzinnige attracties die je je maar kan inbeelden.


Voor de achtbanen maakt het spel gebruik van een modulair systeem dat je toelaat jouw baan makkelijk te ontwerpen, aan te passen en te upgraden. Hierbij krijg je toegang tot tal van innovatieve modules die je nog nooit hebt gezien in soortgelijke spellen, zodat je jouw creativiteit volledig de vrije loop kan laten gaan. En zoals je kan verwachten, is het uiteraard mogelijk om een ritje te maken op je eigen achtbanen. Dit zowel vanuit een eerstepersoonszicht als met een meer cinematische camera.



Toegankelijkheid voorop

Hoewel managementspellen vaak complex kunnen zijn, benadrukken de makers dat Park Beyond toegankelijkheid voorop stelt. Zeker met het oog op een release op consoles, is het belangrijk dat managen en het bouwen van achtbanen eenvoudig te bedienen is met een controller. Dit wilt natuurlijk niet zeggen dat het spel geen diepgaand managmentsysteem heeft, het is en blijft immers een spel van Duitse makelij. Dankzij uitgebreide monitoring tools kan je jouw parkmanagement optimaliseren door het volgen van bezoekerstrends, winkelontwerpen te maken, personeel aan te werven en te managen, je marketingbudget en je R&D-investering te beheren, om zo je park succesvol te maken. Ben je graag bezig met cijfers, statistieken en micromanagement, dan zal je in Park Beyond zeker aan je trekken komen.

Een andere opvallende feature is de uitgebreide verhaalmodus waarover het spel zal beschikken. Hierin speel je de rol van een visionair architect die pretparkveteraan Phil en manager Izzy moet bijstaan om een nieuw pretpark te ontwerpen dat de wildste dromen overtreft. In deze verhaalmodus zal je missies voorgeschoteld krijgen gebaseerd op de doelstellingen die jullie samen hebben vastgelegd en heel wat NPC's zullen je bijstaan om succesvol te zijn in je missie. De verhaalmodus vormt bovendien een leuke manier om kennis te maken met de verschillende concepten en mechanismen van het spel. Want eens je die onder de knie hebt, is de kans groot dat je jouw eigen geluk zult willen beproeven in de sandboxmodus waar je jezelf helemaal kan laten gaan met verschillende pretparkthema's, waaronder klassiekers zoals Western en Candyland, en het bedenken van de meest wilde en zwaartekracht tartende achtbanen.

Conclusie

Park Beyond belooft een kleurrijke en frisse wind te worden doorheen het genre van de pretparksimulators, met een diep managementsysteem, een verhaalmodus, vlotte speelbaarheid en een ongebreidelde creativiteit wat de attracties betreft. Wie er altijd al van gedroomd heeft om zwaatrekracht tartende achtbanen of molens te bouwen, moet Park Beyond zeker in het oog houden.

Over

Beschikbaar vanaf

TBA

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Limbic Entertainment

Uitgever

  1. Bandai Namco Entertainment
 
Terug
Bovenaan