Preview: MXGP: The Official Game

Met MXGP: The Official Game krijgen we voor het eerst sinds lang een MXGP-game die niet werd ontwikkeld door de Italianen van Milestone. De licentie van deze motorsport is namelijk in handen van publisher Nacon en zij zullen de volgende vijf jaar ons jaarlijks voorzien van een nieuwe MXGP-game. Hiervoor doen zij beroep op KT Racing die, zoals de naam doet vermoeden, zich ook specialiseert in het maken van racing games. Zo brachten zij onlangs nog Test Drive Unlimited Solar Crown uit, maar belangrijker ook TT Isle of Man, V-Rally 4 en alle recente WRC-games voordat deze licentie naar EA Sports ging.

Op gamescom mocht ik alvast even kennismaken met MXGP: The Official Game en stonden twee medewerkers van KT Racing mij te woord, waarbij ze ook al een stukje van het spel lieten zien. Zij vertelden mij hoe ze de fundamenten van hun laatste WRC-games gebruikten als template voor interpretatie van de MXGP-games. Deze aanpak klonk alvast veelbelovend, want WRC 10 en WRC Generations waren best wel genietbare rallygames voor zij die niet op zoek waren naar pure simulatie. MXGP is natuurlijk wel meer niche dan WRC, maar toch lijkt dit de ambities van het team niet te temperen.

MXGP-2.jpg

Uitgediepte carrièremodus​

Gezien het een typische racing game is, zal je je uiteraard kunnen verwachten aan de traditionele modes die je toelaten om een snelle race, een time trial of een kampioenschap te rijden. De grootste vernieuwing zal je waarschijnlijk kunnen ontdekken in de carrièremodus, die ook gemodelleerd werd naar de carrièremodus van de KT Racings WRC-games. Je zal je met andere woorden mogen verwachten aan het Research & Development-systeem, de kalender met verschillende events, team management, sponsors die je objectieven zullen geven en social media-berichten die het racen wat extra aankleding zullen geven. In welke mate je een eigen team zal kunnen maken werd helaas niet meegedeeld, maar de nieuwe carrièremodus voegt alvast heel wat extra's toe aan de ervaring die we voorgeschoteld kregen in de vorige games.

De free roam-modus dropt je in een grote open map van ongeveer vier km² die gebaseerd is op het landschap van West- en Centraal-Europa.


Tijdens mijn previewsessie werd deze modus helaas niet getoond, maar wat wel getoond werd, was de free roam-modus die aanwezig zal zijn in het spel. De free roam-modus dropt je in een grote open map van ongeveer vier km² gebaseerd op het landschap van West- en Centraal-Europa, met heel wat bossen, open vlaktes, rurale wegen, boerderijen en zelfs een steenkoolmijn om in rond te crossen. Deze modus is niet enkel ideaal om het racen met MX-motor te oefenen, je zal hier ook heel wat uitdagingen kunnen ontdekken om te voltooien, waaronder races op fictieve circuits ontworpen door de makers. Daarnaast zullen er ook collectibles terug te vinden zijn die je kan verzamelen. Naast alle offline modi zal het spel verder uiteraard een online modus bevatten, waarbij ze voor een lichtjes andere aanpak kiezen dan wat we gewend zijn. Het spel zal namelijk timed events hebben waarbij de makers je roterende uitdagingen aanbieden, waarbij je probeert om de tijden van andere spelers te kloppen.

MXGP-4.jpg

De basis leggen​

Verder zal je je natuurlijk mogen verwachten aan een complete MXGP 2024-ervaring, waarbij de 21 officiële circuits, volledig nagebouwd met behulp van photogrammetry, uit het huidige kampioenschap aanwezig zullen zijn, alsook meer dan vijftig coureurs uit de MXGP- en MX2-klassen. Fans van MXGP zullen dus zonder problemen het huidige seizoen op hun eigen manier kunnen beleven. Van aanpassingsmogelijkheden werd er weinig gezegd, maar waarschijnlijk zal je wel de mogelijkheid krijgen om je liveries, helm, outfit enzoverder aan te passen. Wat momenteel wel zal ontbreken in het spel is een track editor. Hiervoor hadden de makers helaas onvoldoende tijd, maar het staat zeker op de agenda voor toekomstige releases. Een dynamisch weersysteem zal in deze eerste MXGP-game van KR Racing helaas ook nog niet aanwezig zijn.

Waar de makers verder mee hopen uit te pakken zijn de graphics en de physics van het spel. De nieuwste editie van MXGP: The Official Game draait op de eigen engine van KT Racing in plaats van de Unreal Engine. De pc-versie die werd getoond zag er alvast goed uit en zowel de coureur, motor als de omgeving zagen er knap gedetailleerd uit. Als de toeschouwers goed uitgewerkt worden voor de sfeer tijdens de race en KT Racing een stabiele technische ervaring kan voorschotelen, wat na Test Drive Unlimited Solar Crown toch wat twijfel doet opwekken, dan lijkt het alvast goed te zitten met deze nieuwe versie van MXGP: The Official Game. Waar de makers immer zeer trots op waren, was het terrain deformation-model, wat toch wel een grote rol kan spelen in dit soort van off-road racing spellen, maar ook het geluid van de motoren, dat werd opgenomen met behulp van echte MX-motoren. Ik mocht even met een koptelefoon luisteren en het geluid van de motoren klonk inderdaad geweldig. Verder zal je ook kunnen kiezen uit een toegankelijk of meer realistisch rijmodel, met twin stick-controls waarbij je ook het gewicht van de coureur moet balanceren, zodat het spel aantrekkelijk is voor zowel de casual gamer als de echte fan die een authentieke ervaring zoekt.

MXGP-1.jpg

Conclusie

Met MXGP: The Official Game krijgen we een soft reset van deze motorcrossreeks, waarbij de games de vijf volgende jaren zullen worden ontwikkeld door KT Racing en uitgegeven door Nacon. Hun formule voor de reeks lijkt alvast verder te bouwen op wat liefhebbers leuk vonden aan de vorige MXGP games, aangevuld met een carrièremodus die gebaseerd is op KT Racings WRC-games, een uitgebreide free roam-modus en een interessante aanpak voor de multiplayer. Als de gameplay en het technische luik van het spel in orde geraken, dan ziet het ernaar uit dat deze eerste poging van KT Racing alvast zal slagen.

Over

Beschikbaar vanaf

TBA

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S

Genre

  1. Racing

Ontwikkelaar

  1. KT Racing

Uitgever

  1. Nacon
 
Terug
Bovenaan