Preview: Mouse: P.I. For Hire

Gamescom is opnieuw van start gegaan en op de eerste dag van de conventie mocht ik alvast samenzitten met de Mateusz Michalak en Maciej Krzemień van de Poolse studio Fumi Games. Het onderwerp: de aankomende FPS-game Mouse: P.I. For Hire. Dit spel gaat al enkele maanden viraal sinds de eerste reveal, en de reden hierachter is niet ver te zoeken. De stijl van het spel is op zijn minst opvallend te noemen, daar zij een kruising lijkt tussen een Mickey Mouse-cartoon met een laagje Humphrey Bogart erover en dit alles in een DOOM-blender gestoken.

De inspiratie voor Mouse: P.I. For Hire is alvast even opvallend als het uitgangspunt, namelijk deze Bioshock-fanart op Reddit. Met het idee "wat als we hier nu echt een game van maken" was het concept van de game al snel geboren. Eerder dit jaar kreeg het publiek voor het eerst een blik geworpen op wat de makers aan het brouwen zijn. De trailers geven al makkelijk de indruk dat dit een zogenaamde boomer shooter zal zijn, maar de twee heren beloofden me dat er veel meer komt kijken bij dit spel. Zo zal je NPC's hebben waarmee je kan praten, zijn er zijactiviteiten die je kan ondernemen en zal het spel ook platforming-gedeeltes bevatten. Ook beschikt onze held Jack Pepper over enkele speciale eigenschappen. Zo kan hij zijn staart als een soort van grijphaak gebruiken, maar ook om zoals Tails uit Sonic door de lucht te zweven.

ss_e5b24827d8deef0cf55155bde87c228e6a2994f1.1920x1080.jpg

De muis uithangen​

Onze held van het verhaal is trouwens een oorlogsveteraan die na een mislukte carrière als politieagent aan de slag gaat als privédetective. Hij heeft ook een sidekick genaamd Tammy Tumbler die hem ondersteunt in zijn dagelijkse activiteiten, en belangrijker voor jou: nieuwe dingen laat unlocken alsook upgraden. Over het verhaal wilden ze nog niet teveel prijsgeven, maar ze vertelden me wel dat achter het cartoony uiterlijk een game schuilt waarin ook serieuze thema's aan bod komen zoals (politieke) corruptie, economische malaise, klassenstrijd, rassensegregatie en andere problemen die deel uitmaken van de Amerikaanse geschiedenis in de periode tussen de twee wereldoorlogen. Het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat de stad Mouseburg dan ook gebaseerd is op het Amerikaanse stadsleven anno 1930. En zoals je kan raden, heeft het noir-genre, met bijvoorbeeld de boeken van Raymond Chandler en de films met Humphrey Bogart, een belangrijke rol gespeeld als inspiratiebron voor het verhaal.

Achter het cartoony uiterlijk schuilt een game waarin ook serieuze thema's aan bod komen.

De grafische stijl van het spel is dan weer geïnspireerd op de klassieke cartoons uit deze periode en dan vooral het werk van Ub Iwerks, Max en Dave Fleischer, en uiteraard Walt Disney. De makers hebben hun eigen draai aan deze stijl proberen te geven, wat resulteert in graphics die deze tijdsperiode knap evoceren. Het spel combineert 2D-personages, waarbij alle animaties handgetekend zijn, met mooie en gedetailleerde 3D-locaties. Hierbij zorgde de zwart-witstijl voor heel wat uitdaging voor de ontwikkelaars, omdat ze bijvoorbeeld niet met color coding konden werken en veel met belichting moesten werken. Verder ging er evenveel detail in de muziek, waarbij er zowel originele muziek, opgenomen voor het spel met een liveband, aanwezig is in het spel als gelicentieerde muziek uit die tijdsperiode. Bovendien voegden ze tal van distortion filters toe die je zelf kan afstellen om bijvoorbeeld het effect van wasrollen en vinyl na te bootsen.

ss_97ad819e5eb7d79d30a181d7c1990592409d47cb.1920x1080.jpg

Snelle en stijlvolle actie​

Na de nodige uitleg, kreeg ik vervolgens een stukje gameplay te zien. Hierbij baande Maciej zich al schietend een weg doorheen het level en toonde hij enkele van de wapens die je zal kunnen gebruiken waaronder een Mauser-pistool, een Tommygun en een shotgun. Tijdens de actie vielen ook de herlaadanimaties op, iets waar de ontwikkelaars alvast trots op waren. Het schieten zelf leek ook bevredigend en het level gaf inderdaad wat ruimte voor platforming. Persoonlijk was ik vooral aangenaam verrast door het knappe level design, waarbij ze mij verzekerden dat er heel wat variatie in de verschillende levels zal zitten. Het gebruik van de speciale eigenschappen zoals de grijphaak en de zweeffunctie leken ook leuke gameplaytoevoegingen die vooral het doorlopen van de levels ten goede zullen komen.

Op de vraag hoe het zit met de moeilijkheidsgraad, konden ze bevestigen dat het spel drie moeilijkheidsgraden zal bevatten, waarbij de makkelijkste zal zijn voor zij die gewoon van het verhaal willen genieten en de moeilijkste vooral gericht is op spelers die op zoek zijn naar een pittige uitdaging. Op de makkelijkste moeilijkheidsgraad zal je Mauser-pistool bijvoorbeeld oneindige munitie hebben, waardoor je niet direct naar je vuisten zal moeten grijpen. Daarnaast vertelden ze mij ook dat het spel vrij uitgebreid is en we dus niet hoeven te vrezen voor een korte ervaring, maar eerder eentje die in lijn ligt met de spellen waaraan Mouse zich lichtjes spiegelt, zijnde Doom, Bioshock en Ion Fury (dus naar schatting een dikke tien uur of meer, afhankelijk van de zijactiviteiten).

Conclusie

Hoewel ik slechts een half uurtje samenzat met de mannen van Fumi Games wisten ze mij warm te maken voor hun bijzondere project. Mouse: P.I. For Hire geeft een originele twist aan de singleplayer FPS en valt vooral op dankzij zijn visuele stijl en de sfeer die geïnspireerd zijn op de cartoons uit de jaren dertig en het noir-genre. Visueel zag het er alvast knap uit en de gameplay leek ook strak. Als de makers er nu in slagen om hun beloftes waar te maken, dan lijkt dit een bescheiden cultklassieker in wording.

Over

Beschikbaar vanaf

TBA

Beschikbaar op

1. PC

Genre

1. Shooter

Ontwikkelaar

1. Fumi Games

Uitgever

1. PlaySide

Terug