Preview: Marvel's Midnight Suns

Met de nakende release van Marvel's Midnight Suns kregen we reeds de kans om het spel uitgebreid te spelen. Vanaf 2 december is de game beschikbaar op zowat alle moderne platformen. Wie dus bekend is met XCOM en Civilization: Firaxis heeft nu zijn tanden gezet in deze tactische RPG, dat plaats vindt in het Marvel-universum. We keren wel terug naar de jaren '90-versies van de superhelden, verwacht je dus aan een andere versie dan de bekende moderne invulling.

Marvel's Midnight Suns is geïnspireerd op het verhaal van 'The Rise of the Midnight Sons' uit de stripreeks. Lilith, de moeder van alle demonen, wordt teruggebracht uit de dood en bedreigt onze wereld. Uiteraard is Hydra hierin betrokken. Gelukkig ben jij, de Hunter, er nog om er een stokje voor te steken. De Midnight Suns brengen jou ook terug uit de dood, aangezien jij als enige ooit Lilith overwon.

MarvelMidnightSuns2.jpg


Wie Hunter is, vul je zelf in

Jijzelf kruipt dus in de kleren van de Hunter, een eeuwenoude Demon Hunter die zich sinds het laatste gevecht met Lilith in een soort sluimertoestand bevond. Je hebt noties van hoe de wereld in elkaar zit, maar niet tot in detail. Doorheen het spel word je ingelicht hoe bepaalde zaken werken. Het is een unieke held, die je naar eigen keuze kan aanpassen en invullen. Wat het uiterlijk betreft zat ik een beetje op mijn honger, vooral bij de start van het spel. Er is enkel één outfit beschikbaar, wat ik wat jammer vond. Een paar opties die niet spectaculair hoeven te zijn, maar wel wat variatie geven, zou welkom zijn. Eens je verder in het verhaal bent kan je wel kiezen tussen andere outfits en verschillende attributen. Een eigen stem kan je jammer genoeg niet kiezen. Wat betreft uiterlijke kenmerken is het niet enorm uitgebreid, maar wel meer dan voldoende om een uniek personage te maken.

Het karakter van de Hunter wordt ook bepaald door de keuzes die je zelf maakt. Tijdens conversaties krijg je de keuze tussen een aantal antwoorden en afhankelijk van die keuzes neig je naar een negatievere of positievere kant. De soorten aanvallen die je uitvoert tijdens gevechten tellen hiervoor ook mee, wat direct de keuze beperkt afhankelijk van welk richting je wil volgen. Er zijn verschillende beloningen voor beide zijdes, en die speel je pas vrij als er voldoende punten zijn verdiend. Je schippert dus best niet teveel tussen beide en ook bepaalde teamleden kunnen nu eenmaal beter overweg met sommige keuzes.

MarvelMidnightSuns3.jpg


Geen kans om te missen

Wie XCOM gespeeld heeft, is bekend met de percentages dat het spel hanteert om te bepalen of een schot raak is. In Marvel's Midnight Suns is daar volledig van afgestapt. Superhelden missen nu eenmaal niet, dus is er voor een systeem met kaarten gekozen waarbij alle acties lukken. Elke held kiest zeven kaarten die beschikbaar zijn tijdens het gevecht. De meeste missies worden uitgevoerd met drie helden, dus worden er telkens kaarten getrokken uit die drie sets van kaarten. De gekende percentages zijn dus verdwenen, en het lot bepaalt welke kaarten je krijgt en dus welke acties je kan uitvoeren. Het onvoorspelbare draait dus niet rond slaagkans, wel rond welke kaarten je volgende ronde zal trekken.

De strategie speelt zich bijgevolg eerder beurt per beurt af, afhankelijk van de kaarten die je ter beschikking krijgt. Het is telkens puzzelen met de acties die je hebt en bijgevolg in minder mate een langetermijnplanning, zeker in vergelijking met XCOM. Het systeem werkt wel zeer goed, speelt vlot en doet je wel nadenken over welke kaarten je meeneemt voor welke held. Iedereen heeft zijn eigen stijl en voelt ook echt als de gekende held. Er zijn verschillende soorten missies, met tot nu toe veel variatie. Op elke locatie zijn er objecten die je kan gebruiken om extra schade of statuseffecten toe te passen. Zo liggen er wat rotsen, kisten of andere zaken waarmee je aanvallen kan uitvoeren of vijanden kan tegengooien. Positionering, volgorde van gebruikte kaarten en welke vijanden je eerst uitschakelt zijn maar een deel van de keuzes waarmee je rekening moet houden. De gevechten zijn zeer goed uitgewerkt en zorgen dat je met plezier de andere onderdelen van het spel niet links laat liggen.

MarvelMidnightSuns1.jpg


Vriendjes worden met de Avengers en de Midnight Suns

Alleen kan je de strijd niet aan, want Lilith heeft met onder andere Hydra de nodige bondgenoten aan haar zijde. Gekende personages zoals Doctor Strange en Iron Man vervoegen jouw team, maar ook minder gekende zoals Magik en Nico Minoru zijn van de partij. Het is geen toeval dat eerstgenoemden deel zijn van de Avengers, en de andere deel van de Midnight Suns. Een groot deel van het spel speelt zich af rond de Abbey, een soort kathedraal die dienst doet als jullie basis. Vriendschappen smeden met de verschillende personages, de Abbey uitbreiden met verschillende trainingsmogelijkheden, extra missies starten en nog vele andere randactiviteiten spelen zich hier af. Er is in elk geval voldoende aanwezig om je even zoet te houden. Het zal wel niet iedereen gegeven zijn om alles te blijven onderhouden, maar het is dan ook niet in alle gevallen noodzakelijk om te doen. Er is vooral extra hulp te verdienen in de vorm van ondersteuning of passieve en actieve eigenschappen die je kan benutten tijdens de gevechten.

Het terrein rond de Abbey kan ook verkend worden, met een losstaand verhaal over de geschiedenis tussen jou en Lilith. Dit terrein is verdeeld in grote stukken, die pas beschikbaar komen na het vrijspelen van words of power. Een extra onderdeel dat je terug links kan laten liggen, maar er zijn bijvoorbeeld planten die enkel in sommige delen te vinden zijn en gebruikt worden om speciale voorwerpen te maken. Dit zijn onder andere relatiegeschenken, onderdelen om je aanvallen te verbeteren of zelfs cosmetische aanpassingen. Het rondlopen in dat terrein voelt soms ongemakkelijk en niet altijd even vlot, maar het nodigt wel uit om te ontdekken en is vooral een goede bron om extra zaken vrij te spelen om je personage aan te passen. Verspreid over het terrein zijn er zo kisten te vinden in verschillende gradaties van zeldzaamheid, van normaal tot legendarisch. Te openen met sleutels die je vindt tijdens je ontdekkingstochten of als beloning bij sommige missies.

Conclusie

Met de terugkeer naar de jaren (90 met de Midnight Suns was er wat vrijheid om een sterk verhaal te maken. De eerste indrukken zijn positief en ik kan het spel momenteel moeilijk loslaten. Het nodigt uit om verder te ontdekken en relaties aan te sterken, om zo bonussen vrij te spelen en nieuwe outfits en attributen beschikbaar te maken. Er zijn tal van extra activiteiten uit te voeren in en rond de Abbey, die op alle vlakken van het spel hun effect hebben. Het zal niet iedereen gegeven zijn om alle activiteiten telkens uit te voeren en de fans zullen rekening moeten houden met een terugkeer naar de originele versie van hun superhelden. Een onderhoudend spel waarin de gevechten enorm leuk zijn en het hoofdverhaal zeer sterk is.

Over

Beschikbaar vanaf

2 december 2022

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. RPG
  2. Strategy

Ontwikkelaar

  1. Firaxis Games

Uitgever

  1. 2K Games
 
Terug
Bovenaan