Tijdens Opening Night Live op gamescom kondigde Amazon Games de originele multiplayertitel King of Meat aan, die wordt ontwikkeld door het Engelse Glowmade. De dag nadien mocht ik al even aan de slag gaan met het spel samen met enkele andere journalisten. Centraal in King of Meat staat dungeon crawling, maar dan wel op een manier die je waarschijnlijk nog niet bent tegengekomen. De spelers zijn namelijk deelnemers aan een televisieshow in de magische wereld van Loregok. Hier probeer je om samen met drie andere spelers de toeschouwers zo goed mogelijk te entertainen door de vele dungeons van het Komstruct Koliseum zo goed mogelijk te overleven.
Zoals je al kan raden, is King of Meat een coöperatieve game waarbij je samen met drie andere spelers een dungeon doorloopt vol met monsters, obstakels en uiteraard schatten om te verzamelen. De setting, waarbij het spel een televisieshow is, is niet nieuw natuurlijk. Maar het coöperatieve dungeon crawling geeft hier natuurlijk een leuke twist aan. Alle acties die je doet, gaande van meppen uitdelen tot schatkisten plunderen, tonnen vernietigen en je medespelers reviven, verhogen de multiplier voor de punten die het enthousiasme van het publiek voorstelt. Op het einde van de dungeon wil je natuurlijk zoveel mogelijk punten hebben verzameld als team om die felbegeerde trofeeën, alsook de bijhorende prijzen, te winnen. Enkel als je als team goed samenwerkt, zal je hierin slagen.
Voor spelers die graag hun ding doen, was er nog een leuke aankondiging. Het spel zal immers toelaten aan spelers om hun eigen dungeons te maken. Je beschikt over alle tools om je dungeons zo inventief of sadistisch te maken als je zelf wilt en vervolgens zal je deze kunnen delen met de rest van de wereld. Je zal dus niet enkel op regelmatige basis nieuwe dungeons krijgen van de ontwikkelaar zelf, maar van de hele community. De dungeons die wij mochten doorlopen lieten alvast een goede combinatie zien van platforming, vechten en zelfs wat puzzels. Elke dungeon eindigde ook met een soort van grote finale, waarbij alle registers worden opengetrokken. Een van de dungeons eindigde bijvoorbeeld met een gevecht tegen een groot aantal skeletten, waarbij er ondertussen ook explosieve vaten naar beneden rolden. Deze vaten ontwijken is één oplossing, maar ze oppikken en gooien naar vijanden, terwijl je hoopt om ondertussen geen medespelers te raken, is een andere oplossing natuurlijk.
Een ander vraagstuk die het succes van het spel zal bepalen, is welk prijskaartje aan het spel zal hangen. Het was mij immers nog niet duidelijk of dit een free to play-titel zal zijn, of het betalend zal zijn en in welke prijscategorie het dan zal vallen. Als het betalend wordt, dan lijkt het mij het veiligst dat hier natuurlijk geen full retail price aan wordt gehangen als er bijvoorbeeld ook microtransacties en seizoenspassen in het spel zullen zitten. Indien dit het geval is, lijkt het mij voor King of Meat gelukkig mee te vallen, want zelfs cosmetische items koop je eigenlijk gewoon met goud dat je krijgt van uitdagingen en dingen zoals andere ultieme aanvallen die je kan hebben, dien je gewoon vrij te spelen door goud te behalen in een dungeon. Dit laaste is echter geen makkelijke opgave want in de drie dungeons die we doorliepen (en die tot de beginlevels behoren), slaagden we er slechts één keer in om een trofee te behalen en dan nog wat het net geen zilver.
Zoals je al kan raden, is King of Meat een coöperatieve game waarbij je samen met drie andere spelers een dungeon doorloopt vol met monsters, obstakels en uiteraard schatten om te verzamelen. De setting, waarbij het spel een televisieshow is, is niet nieuw natuurlijk. Maar het coöperatieve dungeon crawling geeft hier natuurlijk een leuke twist aan. Alle acties die je doet, gaande van meppen uitdelen tot schatkisten plunderen, tonnen vernietigen en je medespelers reviven, verhogen de multiplier voor de punten die het enthousiasme van het publiek voorstelt. Op het einde van de dungeon wil je natuurlijk zoveel mogelijk punten hebben verzameld als team om die felbegeerde trofeeën, alsook de bijhorende prijzen, te winnen. Enkel als je als team goed samenwerkt, zal je hierin slagen.
Creativiteit voorop
Tijdens de gamesessie kregen we de kans om te proeven van de gameplayloop die je te wachten staat in het spel. Je duikt alleen of met maximaal drie andere spelers een dungeon in om speciale prijzen te verzamelen en uitdagingen te voltooien. Deze uitdagingen geven je goud, dat je gebruikt om bijvoorbeeld nieuwe cosmetische items of bepaalde hulpmiddelen te kopen. Nieuwe wapensoorten verwef je door te levelen en naarmate je een wapen meer gebruikt, zal je nieuwe skills vrijspelen omdat elk wapen ook zijn eigen uitdagingen heeft. Waar de makers veel belang aan hechten is de mate waarin je jouw personage kan aanpassen. Naast de typische skins voor wapens en uitrusing, had je bijvoorbeeld ook stickers en andere decoratieve elementen waarmee je jouw personage kan aanpassen.Het spel zal toelaten aan spelers om hun eigen dungeons te maken.
Voor spelers die graag hun ding doen, was er nog een leuke aankondiging. Het spel zal immers toelaten aan spelers om hun eigen dungeons te maken. Je beschikt over alle tools om je dungeons zo inventief of sadistisch te maken als je zelf wilt en vervolgens zal je deze kunnen delen met de rest van de wereld. Je zal dus niet enkel op regelmatige basis nieuwe dungeons krijgen van de ontwikkelaar zelf, maar van de hele community. De dungeons die wij mochten doorlopen lieten alvast een goede combinatie zien van platforming, vechten en zelfs wat puzzels. Elke dungeon eindigde ook met een soort van grote finale, waarbij alle registers worden opengetrokken. Een van de dungeons eindigde bijvoorbeeld met een gevecht tegen een groot aantal skeletten, waarbij er ondertussen ook explosieve vaten naar beneden rolden. Deze vaten ontwijken is één oplossing, maar ze oppikken en gooien naar vijanden, terwijl je hoopt om ondertussen geen medespelers te raken, is een andere oplossing natuurlijk.
De sleutel tot succes
Het zal je niet verbazen dat King of Meat een live service game is. Het succes van de game zal staan of vallen met de community, maar de toekomst voor het spel ziet er rooskleurig uit. Met zijn dungeon crawling-gameplay zal het bijvoorbeeld ook spelers kunnen aantrekken die andere gelijkaardige en vaak meer competitieve titels links laten liggen. De cartoony en fantasierijke stijl van de graphics maakt het spel ook toegankelijk voor jong en oud. De gameplay wordt ook eenvoudig gehouden zodat het toegankelijk kan zijn voor iedereen. Wat niet wil zeggen dat je geen uitdaging hoeft te verwachten natuurlijk. Alles zal afhangen van hoe creaties de spelers en de ontwikkelaars zelf uit de hoek zullen komen.Een ander vraagstuk die het succes van het spel zal bepalen, is welk prijskaartje aan het spel zal hangen. Het was mij immers nog niet duidelijk of dit een free to play-titel zal zijn, of het betalend zal zijn en in welke prijscategorie het dan zal vallen. Als het betalend wordt, dan lijkt het mij het veiligst dat hier natuurlijk geen full retail price aan wordt gehangen als er bijvoorbeeld ook microtransacties en seizoenspassen in het spel zullen zitten. Indien dit het geval is, lijkt het mij voor King of Meat gelukkig mee te vallen, want zelfs cosmetische items koop je eigenlijk gewoon met goud dat je krijgt van uitdagingen en dingen zoals andere ultieme aanvallen die je kan hebben, dien je gewoon vrij te spelen door goud te behalen in een dungeon. Dit laaste is echter geen makkelijke opgave want in de drie dungeons die we doorliepen (en die tot de beginlevels behoren), slaagden we er slechts één keer in om een trofee te behalen en dan nog wat het net geen zilver.
Conclusie
Met King of Meat beloven Glowmade en Amazon Games ons een kleurrijke, toegankelijke en entertainende coöperatieve dungeon crawler voor te schotelen met een origineel uitgangspunt. Onze helden zijn namelijk deelnemers aan een televisieshow in een opvallende fantasiewereld. De ontwikkelaars zetten alvast de creativiteit van de speler voorop, want naast de uitgebreide mogelijkheden om je personage aan te passen, zal je je creativiteit kunnen laten botvieren met het ontwerpen van de dungeons zelf.
Over
Beschikbaar vanaf
TBA
Gespeeld op
- PC
Beschikbaar op
- Nintendo Switch
- PC
- PlayStation 5
- Xbox Series X|S
Genre
- Party
- RPG
Ontwikkelaar
- Glowmade
Uitgever
- Amazon Games