Preview: Halo Infinite (multiplayer)

Al sinds enkele maanden kunnen er via het Halo Insider Program en de Xbox Insider Hub diverse onderdelen van Halo Infinite uitgetest worden via zogenaamde flight builds. De releasedatum van deze aankomende first person shooter, die hét vlaggenschip van de Xbox Series X|S moet worden en cross-play zal ondersteunen, werd ondertussen vastgelegd op 8 december, na meer dan een jaar uitgesteld te zijn. De Halo-franchise is vooral bekend en geliefd geworden omwille van de single player-modus, waarbij je binnen een imposant actieverhaal via stevige gunplay het boosaardige Convenant bestrijdt in prachtige kosmische omgevingen. Het behoeft dus geen verdere uitleg welke torenhoge verwachtingen er ten aanzien van deze release gekoesterd worden.

Ook het prima gebalanceerde multiplayer-gedeelte van Halo is nog steeds enorm populair. Toen ik een waterkansje zag om dit onderdeel alvast even uit te testen via de Technical Preview-build van Halo Infinite, twijfelde ik dan ook geen moment!

20211001211802_1.png


Solo oefenen met de nieuwe moves en wapens in Academy

Vooraleer ik mij in het volle geweld stortte, wou ik mij eerst even verdiepen in de besturing. Via de instellingen had ik namelijk opgemerkt dat er een aantal nieuwe moves aan de game toegevoegd werden die nog niet te vinden waren in de vorige Halo-games, welke ik ondertussen allemaal (al dan niet meermaals) uitgespeeld heb. De nieuwe Academy-mode bleek hiervoor de ideale startplaats. Ik verdiepte mij er zowel in de Weapon Drills als in de Training Mode.

Via Weapon Drills kunnen de diverse wapens uitgetest worden. Aan dit doeleinde werd een stukje uitdaging gekoppeld, namelijk zoveel mogelijk dummies raken in zo weinig mogelijk tijd. In Training Mode vervolgens kun je deze nieuwe moves, power items en wapens in volle actie trainen en je lusten botvieren in het neerknallen van intelligente bots. Het viel mij meteen op hoe toegankelijk, vloeiend en verslavend de gunplay ook nu weer lijkt te gaan worden in deze Halo-game. Elk wapen voelt anders aan en moet dan ook op een andere manier aangewend worden. Uiteindelijk werd het uiterst accurate MK50 Sidekick-pistool mijn grote favoriet.

De Academy is dé ideale locatie om de nieuwe moves, power items en wapens eerst wat uit te testen.


Wat de speciale moves betreft, vond ik vooral de mogelijkheid tot het beklimmen van hoger gelegen platforms verfrissend voor de franchise, evenals de grapple move. Bij deze laatste gooit Master Chief enkele meters verder een haak in de grond om zich pijlsnel naar die locatie te begeven. Tijdens een één-tegen-één-gevecht blijkt deze speciale actie uiterst handig, want je kan hiermee heel snel tot vlakbij de vijand geraken vooraleer zijn kogels jou kunnen raken, en hem vervolgens elimineren via een stevige elleboogstoot.

20211001213843_1.png


Bekende en nieuwe multiplayer-modes

Pas toen ik eenmaal goed voorbereid was voor het volle multiplayer-geweld, begon ik dat gedeelte ook te verkennen. Momenteel zijn er in deze Preview-versie enkel maps voor Arena (keuze tussen Social of Bot) en voor Big Team Battle (maximaal 12 tegen 12) beschikbaar. Wat de speltypes betreft, probeerde ik eerst de al bekende modi Capture The Flag en Slayer uit. Er was niet veel nieuws bij deze te ontdekken natuurlijk, maar ze blijven altijd even spannend en verslavend, dus net prima voor mij.

Er bleek ook al een nieuwe modus beschikbaar te zijn, genaamd Total Control. Deze leek mij eerder een voortzetting van Strongholds uit Halo 5, maar gelokaliseerd binnen de Big Team Battle dan. In dit speltype moeten er telkens weer drie nieuwe zones veroverd en vastgehouden worden om één extra punt te krijgen, tot er een bepaalde scorelimiet bereikt is. Persoonlijk vond ik dit één van de minst leuke spelmodi, want de zones liggen nogal dicht bij elkaar en het feit dat je steeds dus rond bepaalde zones moet blijven rondhangen, maakte het voor mij wat te statisch.

Wat ik vooral onthoud van deze multiplayer is dat deze wederom solide en verslavend is.


Wat de opties betreft qua kaarten en speltypen, is dit uiteraard maar het topje van de ijsberg. De onofficiële lijst met gelekte spelmodi wordt steeds langer, maar deze kon ik natuurlijk nu nog niet uitproberen. Wat ik vooral onthoud van de Halo Infinite-multiplayer is dat deze wederom solide en verslavend is, én dat ik er een aantal interessante nieuwe wapens vond. Zo ontdekte ik bijvoorbeeld de Gravity Hammer, een joekel van een hamer waarmee je via een mokerslag de tegenstander buiten westen kan slaan. Ook de Skewer rifle bleek een heel krachtig wapen (alleen al het geluid bij afvuren!) om in je bezit te krijgen.

Conclusie

Tijdens mijn speeltijd in deze Halo Infinite Technical Preview-versie merkte ik echt niets van bugs, onderbrekingen of haperingen op, en ook qua geluid en beeld bleek alles top. De multiplayer blijkt even solide en verslavend te worden zoals we reeds gewoon zijn van een Halo-game. Als voorsmaakje kan dat echt tellen!

Over

Beschikbaar vanaf

8 december 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. Xbox One
  3. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. 343 Industries

Uitgever

  1. Xbox Game Studios
 
Terug
Bovenaan