Preview: Ghostwire: Tokyo

Binnenkort verschijnt Ghostwire: Tokyo, de nieuwste titel van Tango Gameworks. Het voelt een beetje raar aan om te weten dat dit mogelijks een van de laatste spellen van uitgever Bethesda Softworks is die zal verschijnen voor de PlayStation-platformen. Als onderdeel van ZeniMax Media, maakt Bethesda Softworks sinds maart 2021 immers officieel deel uit van Microsoft. Maar er waren nog twee titels die een tijdelijke console-exclusiviteit genoten voor PlayStation en hun opwachting mochten maken op het platform: het in september verschenen Deathloop en Ghostwire: Tokyo.

Mocht Tango Gameworks je niet bekend in de oren klinken: dit is de studio die in 2010 werd opgericht door Shinji Mikami, de man die wereldfaam verwierf met Resident Evil, Dino Crisis en de Capcom Five. Met Tango Gameworks keerde hij enigszins terug naar zijn roots met The Evil Within. Dit zou echter het laatste spel zijn waarvoor hij in de regisseursstoel kroop. Mikami zou wel nog als uitvoerend producent optreden, maar de regie laat hij over aan de volgende generatie, zoals Kenji Kimura, die als regisseur optrad voor Ghostwire: Tokyo. Maar ongeacht wie de kapitein is van dit schip, lijkt Ghostwire: Tokyo ons alvast een bijzondere spelervaring voor te schotelen. In de aanloop naar de release van het spel kreeg ik de kans om een presentatie rond het spel bij te wonen, waarbij Kenji Kimura een woordje uitleg gaf over het spel en we heel wat gameplay te zien kregen.

GWT_Environment_3.png


Ghostbusting in Tokyo

In Ghostwire: Tokyo zal je in de huid kruipen van Akito, een van de weinige overlevenden van een occulte gebeurtenis die 99% van de populatie van Tokyo doet verdwijnen. Toch moet je niet vrezen dat we Alice in Borderland achterna gaan. Tokyo heeft in ruil een aantal bezoekers gekregen, letterlijk genaamd The Visitors. Deze kwaadaardige geesten plagen de stad en het is aan jou om schoon schip te maken met behulp van je nieuwe bovennatuurlijke krachten die je hebt gekregen doordat je bezeten bent door een geest die zint op wraak. De persoon op wie jouw kompaan jaagt, is samen met zijn handlangers natuurlijk ook de oorzaak van de recente gebeurtenissen en gaat door het leven als Hannya, dit vanwege het masker dat hij draagt. Om te achterhalen wat er allemaal aan de hand is en hoe je de gebeurtenissen een halt toe kan roepen, zit er dus niets anders op dan deze gemaskerde man achterna te gaan. Bovendien heeft het hoofdpersonage ook nog een persoonlijke reden om Hannya te stoppen, want zijn zus Mari heeft ook zijn hulp nodig.

De gameplay van Ghostwire: Tokyo geeft een originele twist aan de first-person spelervaring.


Hoewel Hannya de antagonist lijkt te worden van het spel, zal je het in eerste instantie voornamelijk opnemen tegen bovennatuurlijke vijanden en mag je dus op spokenjacht gaan in Tokio. Deze geesten verschijnen in alle kleuren en maten, van gezichtsloze salarymen en bezeten poppen tot meer folkloristische Japanse figuren zoals de kuchisake-onna die je hierboven kan zien. Het spel lijkt zelfs inspiratie te halen bij films zoals Hideo Nakata's Dark Water en het zou me verwonderen mochten andere J-horrorfilms ook gediend hebben als bron van inspiratie. Om al deze vijanden te lijf te gaan, maak je gebruik van Ethereal Weaving, waarbij je aanvallen gebaseerd op natuurlijke krachten gebruikt om de kern van de vijand bloot te leggen zodat je deze kern kan pakken. Uiteraard zal je nog andere abilities en items zoals een boog of talismannen kunnen gebruiken in je strijd. Maar het minst wat je kan zeggen, is dat de gameplay van Ghostwire: Tokyo een originele twist geeft aan de first-person spelervaring.

GWT_Combat_2.png


Ronddwalen tussen de neonlichten

De uitgebreide gameplayvideo die we te zien kregen, speelde zich af in de vroege uurtjes van het spel. Akito heeft nog maar net zijn krachten verworven en tast nog volledig in het duister over wat er precies is gebeurd. De geest die in jou huist, helpt je gelukkig op weg doorheen dit lugubere Tokio. De wereld van Ghostwire: Tokyo lijkt open te zijn, of op zijn minst semi-open, maar er hangt wel een dreigende mist in de lucht die je weg af en toe blokkeert. Om deze mist te verdrijven, moet Akito nabijgelegen Torii zuiveren. Wie een beetje vertrouwd is met de Shinto-religie, weet dat deze poorten aan de ingang van een schrijn ook dienst doen als verbinding met de bovennatuurlijke wereld. Natuurlijk zijn niet alle geesten die je zal tegenkomen kwaadaardig. Zo zal je winkeltjes binnenstappen die nu worden uitgebaat door een yokai kat en kan je vogelachtige tengu yokai gebruiken om jezelf naar de daken te transporteren. In een zijmissie die werd getoond, zagen we dan weer hoe Akito de geest van een oud vrouwtje hielp door een pop te halen uit een huis. Alleen is deze pop bezeten door de geest van de huiseigenaar die een kleine obsessie had met het meisje aan wie de pop toebehoorde. Maar een snelle spreuk maakt gelukkig komaf hiermee.

Ghostwire: Tokyo is natuurlijk ook niet het eerste spel dat Tokio gebruikt als setting voor zijn verhaal, maar het spel belooft wel een van de meest indrukwekkende weergaves van de stad te zijn, waarbij bovennatuurlijke en psychedelische elementen gemengd worden met het moderne stedelijke landschap van Tokio, dat bovendien ook nog eens compleet verlaten is. Hoewel Ghostwire: Tokyo waarschijnlijk geen prijs voor beste graphics in de wacht zal slepen, oogt het visueel wel zeer sfeervol. Regen, duisternis, neonbelichting en gigantische reclameborden lijken ideale sfeerscheppers te zijn, zeker als je weet dat de makers ray tracing en HDR geïmplementeerd hebben, wat de verwachtingen hoog zet natuurlijk. Verder werd er ook al wat gecommuniceerd over de DualSense-features en 3D-audio op PlayStation 5, maar gezien het hier niet ging om een hands-on preview, kan ik natuurlijk nog geen ervaringen delen over deze elementen. Hoe dan ook hebben het intrigerende verhaal en de bijzondere setting mijn honger aangewakkerd voor de aankomende release van Ghostwire: Tokyo.

Conclusie

Ghostwire: Tokyo belooft ons een spannende en mysterieuze trip voor te schotelen doorheen een met geesten overspoeld Tokyo, zoals je deze stad nog nooit hebt gezien, waarbij horror en actie op een originele manier worden gecombineerd. Binnenkort is het aan jou om met je nieuw verworven bovennatuurlijke krachten de plannen van de geheimzinnige Hannya te stoppen en het mysterie achter de gebeurtenissen te ontrafelen.

Over

Beschikbaar vanaf

25 maart 2022

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5

Genre

  1. Action
  2. Adventure
  3. Horror

Ontwikkelaar

  1. Tango Gameworks

Uitgever

  1. Bethesda Softworks
 
Terug
Bovenaan