Preview: Elden Ring

Nog vijftien nachtjes slapen en dan is het zover, dan kunnen we eindelijk aan de slag met de nieuwste creatie van Hidetaka Miyazaki en FromSoftware. Ik heb het uiteraard over Elden Ring, een spel waar menig gamer, waaronder ik, reikhalzend naar aan het uitkijken is. Ontwikkelaar FromSoftware heeft de afgelopen jaren met Dark Souls, Bloodborne en Sekiro dan ook een stevige reputatie opgebouwd. Als je weet dat Game of Thrones-auteur George R.R. Martin heeft meegewerkt aan hun nieuwste project, dan kunnen de verwachtingen niet anders dan hooggespannen zijn. In de aanloop naar de release in een dikke twee weken, kreeg ik alvast de kans om de wereld van Elden Ring te verkennen in een uitgebreide hands-on preview waarbij ik maar liefst zes uur aan de slag mocht gaan met de titel.

In mijn vorige preview kon je al lezen hoe mijn eerste ontdekkingstocht doorheen de wereld van Elden Ring me beviel. Deze preview was gebaseerd op de gesloten netwerktest en slechts een klein deeltje van de map was toegankelijk, met name het eerste gebied van het spel, Limgrave, en zelfs dan was niet het volledige gebied beschikbaar. Tijdens die sessie lag mijn focus dan ook op zoveel mogelijk vooruitgang boeken en de multiplayer te testen, wat uiteindelijk een halt werd toegeroepen door de eerste grote baas in het spel, Margit The Fell Omen. De restricties vielen echter weg voor deze preview en dus maakte ik er mijn missie van om zoveel mogelijk van de wereld van Elden Ring, de Lands Between, te verkennen.

ss_abd681cde3402155a35edb82919b7602cc7ec338.1920x1080.jpg


Op verkenningstocht

Voor deze hands-on preview was het opnieuw vanaf nul beginnen en dit begon wederom met het maken van een nieuw personage. Hierbij kon ik kiezen uit de tien klassen die aanwezig zullen zijn in het spel, waaronder nieuwe klassen zoals de Samurai, de Prisoner en de Astrologer. Zelf ben ik deze keer gegaan voor de Confessor. Deze klasse heeft wat weg van een tempelier en leek een goede balans te bieden tussen fysieke aanvallen en magie gebaseerd op Faith. Vervolgens bevond ik me in een volledig nieuwe en indrukwekkende omgeving, de Cathedral of Confession. Maar ik had beter moeten weten, dit blijft uiteindelijk een spel van FromSoftware. Na een confrontatie met een gevaarlijke baas, waarbij ik al snel het loodje legde, bevond ik me opnieuw in hetzelfde graf als bij de start van de netwerktest. Lang duurde het echter niet voordat ik opnieuw met mijn paard Torrent de wereld van Limgrave onveilig maakte. Door het verdwijnen van de barrières uit de test, ging er plots een volledig nieuwe wereld voor mij open.

Overal in deze wereld vind je interessante plekken die je uitnodigen om ze te ontdekken.


Elden Ring is immers een spel waarbij je best niet blijft op het hoofdpad dat je vooruitgang doet boeken in het verhaal. Overal in deze wereld vind je interessante plekken die je uitnodigen om ze te ontdekken. Of je nu een ruïne, een krakkemikkige hut, een kerkhof of een grot vindt, het loont altijd de moeite om deze plekken te verkennen, al is het maar voor een item dat je er kan vinden. Veel van deze plaatsen hebben vaak hun eigen verhaal te vertellen en dit alles zorgt voor een verrijking van de spelwereld van Elden Ring. Zo kwam ik op een gegeven moment een vrouw tegen in Limgrave die wanhopig op zoek was naar een ridder genaamd Kenneth. Ik zette mijn tocht verder en merkte een burcht op, daar moest ik naartoe natuurlijk. Eens aangekomen op de plaats, genaamd Fort Haight, valt het op dat de plaats overrompeld is door vijanden en er hier een vreselijke strijd heeft plaatsgevonden. Ik vecht me een weg door de burcht, maar één elitevijand is me te sterk. Na een respawn besluit ik verder op verkenning te gaan en wat later hoor ik iemand om hulp roepen. De persoon introduceert zichzelf als Kenneth Haight en hij vertelt me dat zijn fort is ingenomen door soldaten van Stormveil. Hij vraagt me of ik hem kan helpen zijn fort terug te veroveren en langzaamaan beginnen de puzzelstukje in elkaar te vallen.

ELDENRING_24_4K.jpg.jpg


Een enorme wereld

De eerste twee uur van mijn sessie spendeerde ik voornamelijk in Limgrave, op zoek naar dit soort locaties, met een kleine zijtocht naar de Roundtable Hold. Deze plaats kan je een beetje vergelijken met de Nexus uit Demon's Souls of de Hunter's Dream uit Bloodborne. Een centrale plek waar je tal van NPC's zal ontmoeten, waaronder een blacksmith en NPC's die spreuken verkopen. Er was ook een grote zaal waar ik opeens oog in oog kwam te staan met het equivalent van een Red Phantom uit Dark Souls en enkele ruimtes waar ik nog geen toegang toe had. Daarna was het wel even zoeken hoe ik terug kon gaan naar de Lands Between om mijn avontuur verder te zetten (kleine tip: via de map kan je naar elke Site of Grace reizen). Het Limgrave-gebied is al vrij groot om te verkennen, maar wanneer ik plots een map vond die een compleet nieuw gebied toonde op mijn overzichtsmap kon ik me niet snel genoeg naar daar begeven. Zo belandde ik aan in Caelid, een haast nachtmerrieachtig gebied vol met monsterlijke gedrochten en een buitenaards sfeertje. Dit gebied deed me voornamelijk aan een ander spel van FromSoftware denken, met name Bloodborne. Ik kreeg het gevoel alsof ik in een soort van Eldritch-dimensie was terechtgekomen. Al snel ontdekte ik echter dat de vijanden in dit gebied enkele maten te sterk waren voor mij en was het snel tijd om rechtsomkeer te maken.

De wereld van Elden Ring bestaat in feite uit zes grote locaties. Naast de twee bovengenoemde, heb ik ook nog een derde gebied kunnen bezoeken: Liurnia of the Lakes. Dit is een moerassig gebied waar je onder andere een dorp zal vinden dat half onder water staat, een gebouw bestaande uit twee reusachtige torens en het meest opvallende: reusachtige monsters die een stuk grond met een klein gebouw op hun rug hebben. Mijn pogingen om zo'n gebouw te betreden, liepen helaas nefast af. Maar zoals je kan merken, zit de wereld van Elden Ring vol met fascinerende elementen die je aandacht trekken. Beweren dat dit spel het grootste spel is dat FromSoftware heeft gemaakt, lijkt een understatement te zijn. Toen ik de map voor Liurnia of the Lakes vond, kreeg ik pas een idee van hoe groot dit gebied is, en dit is slechts één gebied in het spel! Bovendien heb ik het zelfs nog niet gehad over het verhaal, de lore en de talloze indrukwekkende bazen die je zal tegenkomen in dit spel. Mijn tijd met het Elden Ring is dan ook voorbijgevlogen alsof het niets was en mijn teleurstelling en drang om verder te spelen waren dan ook enorm wanneer de sessie ten einde kwam. Gelukkig moeten we niet al te lang meer wachten op de release van Elden Ring, waardoor het wachten om er opnieuw mee aan de slag te kunnen gaan niet ondraaglijk is.

Conclusie

FromSoftware en Bandai Namco lijken met Elden Ring een waar meesterwerk in hun handen te hebben, een opus magnus als het ware, dat hopelijk alle verwachtingen zal kunnen inlossen. Het spel combineert de beste elementen uit Dark Souls, Bloodborne Sekiro en voegt hier een enorme en fascinerende open wereld aan toe die garant zal staan voor heel wat uurtjes spelplezier, of marteling, afhankelijk van hoe je het bekijkt.

Over

Beschikbaar vanaf

25 februari 2022

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. RPG

Ontwikkelaar

  1. FromSoftware

Uitgever

  1. Bandai Namco Entertainment
 
Is het een spel zoals bloodbourne of Demon Souls? Megahoge learning curve, en hier gast, zoek het zelf maar uit? Of is het eerder een open world RPG ? Allez, ik lees dat het een rpg is, maar over het algemeen is een rpg wel zo dat uw tegenstanders meestal van hetzelfde lvl zijn, met nu en dan een boss. Maar niet zoals hier , dat je aan het rondlopen bent en je plots een boss tegenkomt die je onmogelijk kunt verslaan?

Vind het spel er geweldig uitzien, maar als het van in het begin al zo moeilijk is, ( vooral omdat ik spellen zoals demon souls en Bloodbourne opgeef na mijn 5de keer sterven bij dezelfde mob) dan hoeft het niet voor mij.
 
Redactie
Is het een spel zoals bloodbourne of Demon Souls? Megahoge learning curve, en hier gast, zoek het zelf maar uit? Of is het eerder een open world RPG ? Allez, ik lees dat het een rpg is, maar over het algemeen is een rpg wel zo dat uw tegenstanders meestal van hetzelfde lvl zijn, met nu en dan een boss. Maar niet zoals hier , dat je aan het rondlopen bent en je plots een boss tegenkomt die je onmogelijk kunt verslaan?

Vind het spel er geweldig uitzien, maar als het van in het begin al zo moeilijk is, ( vooral omdat ik spellen zoals demon souls en Bloodbourne opgeef na mijn 5de keer sterven bij dezelfde mob) dan hoeft het niet voor mij.

Het blijft wel een Souls/Bloodborne-game natuurlijk, maar dan in een open wereld. Al heb je wel veel checkpoints en manieren om hulp in te roepen, al dan niet van andere spelers.

Dat vijanden steeds op jouw level zitten in een RPG, is ook zelden het geval hoor. Meestal is het zelfs zo dat de vijand een bepaald level hebben per zone en dat jij gewoon dat level bereikt hebt, maar je zou evengoed underleveled kunnen zijn. Er is een reden waarom er zoiets bestaat als level grinding in RPG's, zeker als ze van Japanse makelij zijn.

De tutorial niet meegerekend, zal een van de eerste vijanden die je tegenkomt in Elden Ring de Tree Sentinel zijn en je moet al een wünderkind zijn om die neer te krijgen de eerste keer dat je hem tegenkomt.
Ik zou me echt eens die manga moeten aanschaffen tho.

Als je Netflix hebt, dan kan je daar de drie films die de Golden Age arc vertellen op terugvinden btw.
 
Terug
Bovenaan