Aan het Donkmeer ter Berlare hoor je tegenwoordig klokken luiden. Niet die van een nieuwe lokale kerk, maar die van de Notre Dame. De bekende Parijse kathedraal werd nagebouwd op de oevers van het meer als decor voor de nieuwste productie van Festivaria: De Klokkenluider van de Notre Dame. Daarmee wordt het verhaal voor het eerst in Vlaanderen live gebracht. Het spektakel gaat pas op 23 augustus in première, maar wij mochten alvast een kijkje gaan nemen bij een open repetitie.
“De basisconstructie van de Notre Dame is maar liefst zestien meter hoog en 34 meter breed, dat is zelfs vier meter breder dan het origineel”, lacht Marnik Baert die instaat voor decorontwerp. In de toren blinken acht zelfgemaakte klokken van tot wel twee meter hoog. En in het ruime decor met bewegende delen en verborgen kamers lijkt de honderdkoppige cast bijna klein.
Dat de productie een spektakel belooft te worden, is een understatement. Naast het bewegend decor waar maanden aan werd gewerkt, zal er ook gebruikgemaakt worden van een LED-scherm. Zo kunnen verschillende locaties in Parijs worden gesimuleerd. Daarbij komen ook nog eens vuureffecten (lees vuurwerk) en vijf paarden die de cast vervoegen.
Zo’n complex decor vergt veel voorbereiding, ook bij repetities, waarbij backstage een tractor wordt gebruikt om alle decorstukken op hun plaats te krijgen. Naast hard werk is dat ook plezierig, zeker wanneer de hoofdcast toeterend achter het stuur plaatsneemt. Dat zorgt voor het nodige amusement bij een cast waar de sfeer er goed lijkt in te zitten.
©Foto door Kitty van de Waart
Maar de cast, die naast De Moor nog bestaat uit Idalie Samad (Esmeralda), Ruben Van Keer (Quasimodo), Hilde Van Wesepoel (waterspuwer), Leendert De Vis (Phoebus de Martin) en Pieter Casteleyn (Clopin Trouillefou), lijkt die uitdaging gretig aan te nemen. De eerste scènes worden ook in repetitiemodus - dat wil zeggen zonder kostuums, licht en andere effecten - geslaagd opgevoerd. De indrukwekkende choreografieën en staging in combinatie met de ingeleefde vertolking door de hoofdcast projecteert de magie van het stuk tot aan de oever waar het nu nog beperkte publiek plaatsneemt.
©Foto door Kitty van de Waart
De keuze om voor deze editie een verhaal dat dateert van 1831 op te voeren, ligt volgens regisseur Bruno Van Heystraeten aan de tijdloosheid van het verhaal. Het werk focust namelijk op het misvormde personage Quasimodo die na twintig jaar afzondering stiekem de klokkentoren van de kathedraal verlaat om naar het Dwazenfestival te gaan. Wat echter een feest moet worden, ontaard in een dramatisch verhaal over uitsluiting, ware liefde en dodelijke jaloezie. “Ook vandaag hebben minderheden het nog moeilijk en blijft het werk brandend actueel, we kunnen er veel uit leren”, aldus Van Heystraeten.
Tickets zijn nog verkrijgbaar op www.festivaria.eu
©Foto's door Kitty van de Waart
“De basisconstructie van de Notre Dame is maar liefst zestien meter hoog en 34 meter breed, dat is zelfs vier meter breder dan het origineel”, lacht Marnik Baert die instaat voor decorontwerp. In de toren blinken acht zelfgemaakte klokken van tot wel twee meter hoog. En in het ruime decor met bewegende delen en verborgen kamers lijkt de honderdkoppige cast bijna klein.
Dat de productie een spektakel belooft te worden, is een understatement. Naast het bewegend decor waar maanden aan werd gewerkt, zal er ook gebruikgemaakt worden van een LED-scherm. Zo kunnen verschillende locaties in Parijs worden gesimuleerd. Daarbij komen ook nog eens vuureffecten (lees vuurwerk) en vijf paarden die de cast vervoegen.
Zo’n complex decor vergt veel voorbereiding, ook bij repetities, waarbij backstage een tractor wordt gebruikt om alle decorstukken op hun plaats te krijgen. Naast hard werk is dat ook plezierig, zeker wanneer de hoofdcast toeterend achter het stuur plaatsneemt. Dat zorgt voor het nodige amusement bij een cast waar de sfeer er goed lijkt in te zitten.
©Foto door Kitty van de Waart
Moeilijker dan Les Mis
Wanneer de repetitie start, is dat echter met volle concentratie. En dat is zeker niet overbodig om een stuk zoals De Klokkenluider van de Notre Dame tot een goed einde te brengen. De musical is gebaseerd op het werk van Victor Hugo en songs van Disney. En die partituren vindt musicalacteur Nordin De Moor, die Frollo speelt, van de meest uitdagende die hij al heeft moeten brengen. “Het is zelfs moeilijker dan die van Les Mis,” klinkt het bij de acteur die vorig jaar nog de cast van Les Misérables vervoegde.Maar de cast, die naast De Moor nog bestaat uit Idalie Samad (Esmeralda), Ruben Van Keer (Quasimodo), Hilde Van Wesepoel (waterspuwer), Leendert De Vis (Phoebus de Martin) en Pieter Casteleyn (Clopin Trouillefou), lijkt die uitdaging gretig aan te nemen. De eerste scènes worden ook in repetitiemodus - dat wil zeggen zonder kostuums, licht en andere effecten - geslaagd opgevoerd. De indrukwekkende choreografieën en staging in combinatie met de ingeleefde vertolking door de hoofdcast projecteert de magie van het stuk tot aan de oever waar het nu nog beperkte publiek plaatsneemt.
©Foto door Kitty van de Waart
Tijdloos verhaal
Dat publiek zal over twee weken trouwens enorm groeien. Tot nu toe werden er al twintigduizend tickets verkocht. Dat ziet de organisatie als een symbolische kaap voor hun twintigste editie. Festivaria brengt elke twee jaar steevast een openluchtmusical aan het Donkmeer. Daarbij werd de Klokkenluider al voorafgegaan door, onder andere, Singing in the Rain (2022) en Titanic (2019).Ook vandaag hebben minderheden het nog moeilijk en blijft het werk brandend actueel, we kunnen er veel uit leren.
De keuze om voor deze editie een verhaal dat dateert van 1831 op te voeren, ligt volgens regisseur Bruno Van Heystraeten aan de tijdloosheid van het verhaal. Het werk focust namelijk op het misvormde personage Quasimodo die na twintig jaar afzondering stiekem de klokkentoren van de kathedraal verlaat om naar het Dwazenfestival te gaan. Wat echter een feest moet worden, ontaard in een dramatisch verhaal over uitsluiting, ware liefde en dodelijke jaloezie. “Ook vandaag hebben minderheden het nog moeilijk en blijft het werk brandend actueel, we kunnen er veel uit leren”, aldus Van Heystraeten.
Tickets zijn nog verkrijgbaar op www.festivaria.eu
©Foto's door Kitty van de Waart
Over dit theaterstuk
Beschikbaar vanaf
23 augustus 2024
Genre
- Musical
Speelduur
120 minuten
Regie
Bruno Van Heystraeten
Muziek
Geert Baetens
Cast
Nordin De Moor, Idalie Samad, Ruben Van Keer, Hilde Van Wesepoel, Leendert De Vis, Pieter Casteleyn
Productiehuis
- Festivaria