Preview: Crimson Desert

Naast het succes van de Chinese game-industrie, met dank aan onder andere Black Myth: Wukong en de HoYoverse-spellen, is ook een ander Aziatisch land aan een sterke opmars bezig. Ik heb het dan uiteraard over Zuid-Korea, een land dat net als China een traditie heeft van mobile games (alsook MMO's) en nu ook stilaan de triple A-markt aan het veroveren is. De aftrap werd gegeven met Lies of P en Stellar Blade en de volgende grote titel lijkt Crimson Desert te worden. Op gamescom mocht ik alvast even aan de slag gaan met deze aankomende openwereld actie-RPG.

Crimson Desert is het eerste singleplayer avontuur van Pearl Abyss, de ontwikkelaar van de MMO Black Desert Online. De game werd aangekondigd in 2020 en wist toen hoge ogen te gooien dankzij zijn prachtige graphics en brutale actie. Vier jaar na de eerste trailer was de game voor het eerst speelbaar en konden we ontdekken of het spel zijn beloftes waar zal kunnen maken.

img_screenshot_36.jpg

Viscerale gevechten​

De demo die ik mocht spelen bestond essentieel uit twee delen. Het eerste deel was een beetje de tutorial om kennis te maken met het gevechtssysteem van het spel, maar het gaf ook wat inzicht in het verhaal van het spel. Crimson Desert speelt zich af in de wereld van Pywel die verscheurd wordt door oorlog nadat de koning in een coma geraakte. Hier speel jij als de leider van een groep huurlingen die je probeert te verenigen onder jouw banner. In de tutorial wordt je groep aangevallen door een rivaliserende bende en in alle chaos moeten jij en de nog levende kompanen proberen te ontsnappen. Uiteraard vecht je ook terug, en laat me alvast stellen dat het gevechtssysteem een van de hoogtepunten van het spel zal zijn.

De actie voelt veel rauwer en brutaler aan dan in soortgelijke titels, en het vechten in het spel voelde echt wel fijn aan.

Enerzijds zijn er natuurlijk heel wat elementen die je zal herkennen uit andere gelijkaardige actie-RPG's en ligt er bijvoorbeeld een grote nadruk op het deflecten en ontwijken van aanvallen. Maar Crimson Desert voegt hier nog een laagje aan toe dat het vechten nog een tikkeltje spectaculairder maakt. Zo zal je je vijanden bijvoorbeeld ook een trap kunnen geven, ze over je schild gooien of zelfs door middel van een soort worstelbeweging tegen de grond gooien. De actie voelt hierdoor veel rauwer en brutaler aan dan in soortgelijke titels, en het vechten in het spel voelde echt wel fijn aan. Het hele gevecht, waarbij je meerdere groepjes en als laatste een minibaas moest uitschakelen, voelde ook redelijk uitdagend aan. Hierbij speelde wel het feit dat ik alle knoppencombinaties nog niet onder de knie had, natuurlijk ook wel parten. Het enige nadeel in dit gedeelte was voor mij het gebrek aan checkpoints. Zo moest je helemaal vanaf nul herbeginnen, zelfs wanneer je stierf door de minibaas. Dit leek me toch net iets te afstraffend en hopelijk zal er toch iets van checkpoint zijn in de finale versie van de game.

Indrukwekkende baasgevechten​

Het tweede deel van de demo bestond uit vier baasgevechten waaruit je kon kiezen. Omdat ik wat tijd verloren was door te sterven in de tutorial, heb ik helaas maar twee van deze gevechten kunnen doen. Maar, ik heb ze gelukkig tot een goed einde kunnen brengen. Mijn eerste gevecht was tegen de Staglord, een legendarische krijger die eenzaam op zijn troon van zijn vervallen koninkrijk zit. Voor hem ben je de zoveelste uitdager. Wat volgde was een enorm intens gevecht waarbij deze baas je meedogenloos bombardeert met dodelijke aanvallen, waartegen je al je beste afweerkunsten naar boven zal moeten halen. Nadat ik zijn levensbar redelijk vlot naar beneden kreeg, dacht ik: "Hé, dit verloopt nog vlot." Maar, tot mijn grote verbazing was dit slechts de eerste fase van het gevecht! Erna volgden nog twee fases, waarbij je tussen elke fase ook getrakteerd wordt op een indrukwekkend tussenfilmpje. De overgang hierbij verliep zowat vlekkeloos. Het gevecht voelde zo aan als een ware uitputtingsslag en ik legde ook enkele keren het loodje. Er was gelukkig wel een revive-functie, maar het vreemde was dat deze ongelimiteerd leek te zijn. Hopelijk was dit enkel voor de demo, want anders maakt dit het spel wel te eenvoudig doordat je gewoon kan verder spelen zonder echte gevolgen.

Als tweede gevecht koos ik voor de White Horn, een yeti-achtig wezen dat je bevecht in een besneeuwd berglandschap. Net zoals de Staglord was dit ook een furieus en uitdagend gevecht. Fans van overweldigende baasgevechten zullen in Crimson Desert dus zeker aan hun trekken komen. De White Horn-baas vereiste trouwens een heel andere tactiek dan de Staglord en je kon deze baas zelfs op verschillende manieren aanpakken. Zo kon je de baas bijvoorbeeld beklimmen, maar ik had ook de tip gekregen om explosieve pijlen op hem te schieten. Het resultaat was alvast doeltreffend; de White Horn vliegt in brand en begint wild te rollen als je zo'n pijl op hem afvuurt waardoor je een mooie opening krijgt om hem aan te vallen. Net zoals de Staglord had ook dit gevecht drie fases, maar wie bijvoorbeeld kijkt naar het gevecht tegen de Queen Stoneback Crab zal zien dat sommige baasgevechten heel uniek zullen verlopen. Deze eerste kennismaking met Crimson Desert maakte me alvast warm om te mogen ontdekken wat het spel nog allemaal in petto zal hebben.

Conclusie

Met Crimson Desert brengen de makers van Black Desert Online ons een visueel verbluffende en brutale openwereld actie-RPG waarin we aan de slag mogen gaan met een boeiend gevechtssysteem om de gevaren van deze wereld te trotseren. Voor liefhebbers van fantasie en uitdagende baasgevechten lijkt Crimson Desert alvast een titel te zijn om in het oog te houden.

Over

Beschikbaar vanaf

TBA

Gespeeld op

1. PlayStation 5

Beschikbaar op

1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S

Genre

1. Action
  2. RPG