Preview: Civilization VII

Binnen enkele maanden verschijnt alweer het zevende deel van de Civilization-reeks. Deze gamereeks, die werd bedacht door Sid Meier, blijft een vaste waarde binnen het strategiegenre en de populariteit ervan is zeker niet te onderschatten. Om je een voorbeeld te geven: mijn stiefvader die verder niets moet hebben van videogames is een fervent Civilization-speler en kocht voor het vorige deel zelfs een nieuwe gamecomputer. Ik ben alvast benieuwd wat hij gaat doen begin februari 2025.

Civilization VI dateert intussen alweer van 2016 en kreeg in de tussentijd redelijk wat uitbreidingen, maar de tijd was duidelijk aangebroken voor iets nieuws. Met Civilization VII willen Firaxis Games en 2K Games de spelervaring voldoende verfrissen, zonder de ingrediënten die het spel zo geliefd maken te wijzigen. De reeks gaat immers al dertig jaar mee, dus liefhebbers van de spellen hebben bepaalde verwachtingen, maar je wil hen natuurlijk ook geen copy/paste-ervaring voorschotelen. Op gamescom mocht ik dit jaar alvast een presentatie bijwonen over het spel en er al eventjes mee aan de slag gaan.

ss_ef1f0a6add3e8669f1b4ca33b0ec77a47231d20b.1920x1080.jpg

Gelaagde ervaring

Volgens de makers steunt Civilization op vier pilaren die de kern vormen van de reeks. Zo moeten de games toegankelijk zijn, moeten ze strategische diepte bevatten, is historische immersie belangrijk en draait het om het maken of beleven van je eigen verhaal. In dit verhaal staat, zoals de titel doet vermoeden, je eigen beschaving centraal. Maar zoals je weet, komen en gaan beschavingen, en ontstaan nieuwe beschavingen vaak uit de assen van een beschaving die is ondergegaan. Of zoals een van de aanwezige teamleden het uitlegde: onze geschiedenis is in lagen op elkaar gebouwd. Net dit idee vormt de rode leidraad voor dit zevende deel in de Civilization-reeks.

Over hoe dit allemaal exact in zijn werk gaat willen de makers natuurlijk nog enkele kaarten achter de hand houden, maar er werd wel al een tipje van de sluier opgelicht. Concreet zal het spel werken met Ages, iets dat op zich niet nieuw is voor de reeks, maar de invulling is deze keer lichtjes anders. In het spel zullen er drie Ages zijn: Antiquity, Exploration en Modernity. Voor elk van deze Ages zal er unieke content en gameplay zijn, evenals speciale doelen die je Legacy-kaarten geven waarmee je bonussen kan vrijspelen voor de volgende Age. Deze doelen zijn verbonden aan de vier klassieke overwinningsmethoden van Civilization, zijnde Science, Economic, Cultural en Military.

Je zal dus niet meer met één beschaving van begin tot het einde spelen.

Maar nu komt de aap uit de mouw. Zo’n verandering van Age gaat natuurlijk gepaard met een soort van transitie. Deze overgang komt in de vorm van een globale crisis, iets waar je geen controle over hebt. Het enige wat je kan doen is jezelf hier zo goed mogelijk op voorbereiden. Na deze crisis verdwijnt je huidige beschaving en zal je een nieuwe beschaving moeten kiezen. Je zal dus niet meer met één beschaving van begin tot het einde spelen. De beschavingen die je kiest zullen natuurlijk invloed hebben op de beschavingen waaruit je vervolgens zal kunnen kiezen, maar ook bepaalde ontwikkelingen die je uitvoert zullen een invloed hebben. Een tweede grote verandering is dat jouw leader nu onafhankelijk is van de beschaving. Zo moet je als Augustus niet noodzakelijk kiezen voor Rome, maar kan je even goed bijvoorbeeld voor het oude China of Egypte kiezen om te starten.

ss_8c1226a5c58447773b03b6c967e9d561d3315fd7.1920x1080.jpg

Waardige opvolger in de maak

Het was intussen alweer even geleden dat ik zelf een Civilization-game had gespeeld, dus wanneer we na de presentatie zelf even aan de slag mochten had ik toch wat schrik om snel verloren te lopen. Maar het principe van toegankelijkheid werd al snel duidelijk, want de goede tutorial hielp me om direct weer in het spel te komen. De gameplay voelde alvast weer even verslavend aan en voor ik het wist zat mijn tijd erop. De spelervaring voelde alvast intuïtief en gestroomlijnd aan. Over de diepgang kan ik helaas nog niet veel zeggen, want mijn sessie beperkte zich helaas tot een half uurtje en in die tijd kan je natuurlijk geen rijk opbouwen.

Verder was ik aangenaam verrast door de visuele presentatie van het spel. Het vorige deel kreeg wat kritiek voor zijn cartoony graphics en de makers kozen deze keer voor een benadering die iets realistischer oogt. Wat vooral opviel is hoe gedetailleerd alles er uitzag, zeker in de pc-versie die wij mochten spelen. De graphics in Civilization waren voor mij vaak ondergeschikt aan de gameplay, en dat is waarom je bijvoorbeeld nog zonder problemen oudere versies kan spelen. Maar hier lijken de makers toch enkele tandjes hoger te schroeven om ons helemaal onder te dompelen in deze boeiende spelervaring.

Conclusie

Civilization VII belooft een nieuw tijdperk in te luiden voor de geliefde strategiereeks. Hoewel de kern van de game herkenbaar is, zorgen enkele belangrijke veranderingen voor een interessante nieuwe ervaring. De nieuwe visuele stijl zorgt er bovendien voor dat het spel een lust voor het oog belooft te worden. Voor fans van de reeks lijkt dit zevende deel een schot in de roos te worden en ik ben alvast benieuwd naar alles wat het eindproduct ons zal voorschotelen.

Over

Beschikbaar vanaf

11 februari 2025

Gespeeld op

1. PC

Beschikbaar op

1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S