Tijdens gamescom mocht ik in aanwezigheid van Kim Jongwoo en Martin Brouard, twee van de mede-oprichters van Studio Imugi, kennismaken met de eerste titel van deze nieuwe studio. De ambities van dit team zijn alvast groot, want ze wagen zich meteen aan een diepgaande strategiegame die het grootschalige karakter van titels zoals Europa Universalis, Victoria en Crusader Kings met meer tactisch gerichte missies, waarbij Fire Emblem als grote voorbeeld werd aangehaald. Intussen mocht ik ook al even met het spel aan de slag om te ontdekken wat deze Napoleon allemaal in petto heeft.
Net zoals de hierboven genoemde grand strategy-spellen, put ook Bonaparte: A Mechanized Revolution inspiratie uit de Europese geschiedenis, met name de Franse Revolutie, maar de makers geven een draai aan dit hoofdstuk uit onze geschiedenis en voegen er een stevige scheut fantasie aan toe. Het spel gaat er namelijk vanuit dat de flogistontheorie waar was en het verbrandingsproces van deze chemische theorie zorgde ervoor dat men een andere en vroegere vorm van industrialisatie kreeg. Hierdoor kon men bijvoorbeeld reusachtige stijdrobots ontwikkelen. Als liefhebber van mecha's was ik hierdoor natuurlijk benieuwd naar Bonaparte: A Mechanized Revolution.
Hoewel we hier te maken hebben met een vorm van fictie, zullen heel wat echte gebeurtenissen en personen aan bod komen in het spel. Het verhaal dat als een rode draad doorheen de campagnemodus loopt zal je dus een andere blik geven op belangrijke momenten uit de Franse Revolutie. Een van deze momenten zal je bijvoorbeeld snel ontdekken nadat je het spel hebt opgestart. Na een korte introductie en wat cutscenes, word je namelijk meegenomen naar de bestorming van de Bastille. Als kapitein van de Franse Garde is het jouw taak om het volk te stoppen en beschik je hierbij over je Colossus, een enorme mech die op zijn eentje het tij van de strijd kan keren. Maar eens aangekomen, kom je voor een dilemma te staan en krijg je de keuze om je bevelen te volgen of het volk te steunen. Als je de kant van het volk kiest, dan zal je de missie aan hun kant moeten voltooien en je keuze zal ook implicaties hebben voor het verdere verloop van het spel.
De gameplay van dit luik zal voor liefhebbers van het genre ook vertrouwd aanvoelen. Zo zal je nieuwe units kunnen rekruteren, faciliteiten upgraden om je inkomsten en productie te verhogen, je troepen verplaatsen en gevechten aangaan. Daarnaast zal er ook een heel politiek luik aanwezig zijn, waarvan ik in deze demo nog niet kan proeven maar wel al hints zag. Zo zal er op de nationale conventie gestemd moeten worden op wetten en kan je als politiek figuur deze stemmen beïnvloeden, bijvoorbeeld door middel van omkoperij of onderhandelingen. Wat wel aanwezig was, was dat je met enkele personages kon praten en zelfs heel wat achtergrondinformatie kon raadplegen over deze historische gebeurtenis door zogezegd advies in te winnen. Ondanks de fictieve draai aan het spel, schuilt er heel wat authenticiteit in de ervaring en kan je er dus zeker iets van opsteken als je meer wil ontdekken rond de Franse Revolutie.
De geslaagde mix tussen de kleinere tactische gevechten en de grotere strategische gameplay zorgde alvast voor een interessante eerste kennismaking. Dat dit spel gemaakt wordt door een studio van slechts acht personen is op zijn minst indrukwekkend te noemen, vooral omdat er heel wat diepgang in lijkt te schuilen. De artwork van het spel is bovendien ook zeer knap. Het enige wat mij echter nog niet wist te overtuigen zijn de simpele graphics tijdens de tactische missies. Vooral het ontwerp van de units en de visuele weergave van de gevechten laat te wensen over. Ook het design van de mechs stelde me wat teleur. De toevoeging van deze mechs lijkt immers een groot selling point te kunnen zijn voor dit spel, maar momenteel wordt deze mogelijkheid naar mijn gevoel nog niet voldoende benut. Het spel verschijnt echter nog niet eerstdaags, dus hopelijk kunnen de makers dit nog wat finetunen.
Net zoals de hierboven genoemde grand strategy-spellen, put ook Bonaparte: A Mechanized Revolution inspiratie uit de Europese geschiedenis, met name de Franse Revolutie, maar de makers geven een draai aan dit hoofdstuk uit onze geschiedenis en voegen er een stevige scheut fantasie aan toe. Het spel gaat er namelijk vanuit dat de flogistontheorie waar was en het verbrandingsproces van deze chemische theorie zorgde ervoor dat men een andere en vroegere vorm van industrialisatie kreeg. Hierdoor kon men bijvoorbeeld reusachtige stijdrobots ontwikkelen. Als liefhebber van mecha's was ik hierdoor natuurlijk benieuwd naar Bonaparte: A Mechanized Revolution.
De revolutie naar je hand zetten
Zoals je al kon raden, neemt Bonaparte: A Mechanized Revolution ons mee naar een alternatieve tijdslijn die je zal toelaten om de Franse Revolutie op een andere manier te ervaren. Denk een beetje aan Steelrising, dat opvallend genoeg een gelijkaardig uitgangspunt had, maar dan met een zuiver strategische aanpak. In deze nieuwe tijdslijn zien we trouwens niet de echte Napoleon Bonaparte ten tonele verschijnen, maar wel César of Céline Bonaparte. Hoewel je zou verwachten dat de vrouwelijke versie heel wat meer hindernissen zou te overwinnen hebben, verandert de keuze tussen deze twee personages eigenlijk niets en het is dus louter een stilistische keuze voor de speler. Ik heb alvast even de proef op de som genomen en met beide personages gespeeld, en buiten een andere aanspreking was er inderdaad geen verandering merkbaar.Hoewel we hier te maken hebben met een vorm van fictie, zullen heel wat echte gebeurtenissen en personen aan bod komen in het spel. Het verhaal dat als een rode draad doorheen de campagnemodus loopt zal je dus een andere blik geven op belangrijke momenten uit de Franse Revolutie. Een van deze momenten zal je bijvoorbeeld snel ontdekken nadat je het spel hebt opgestart. Na een korte introductie en wat cutscenes, word je namelijk meegenomen naar de bestorming van de Bastille. Als kapitein van de Franse Garde is het jouw taak om het volk te stoppen en beschik je hierbij over je Colossus, een enorme mech die op zijn eentje het tij van de strijd kan keren. Maar eens aangekomen, kom je voor een dilemma te staan en krijg je de keuze om je bevelen te volgen of het volk te steunen. Als je de kant van het volk kiest, dan zal je de missie aan hun kant moeten voltooien en je keuze zal ook implicaties hebben voor het verdere verloop van het spel.
Je innerlijke strateeg bovenhalen
Eens de revolutie gestart is, zal je je moeten aansluiten bij een van de drie grote facties om zo het lot van Frankrijk te bepalen. Sluit je je aan bij de royalisten en verdedig je de heerschappij van koning Louis XIV, kies je voor de ware revolutie van de Jakobijnen of bewandel je een meer gematigd pad met de Moderates om een constitutionele monarchie te bewerkstelligen? Deze ideologische strijd staat centraal in Bonaparte: A Mechanized Revolution en zal dus ook bepalen op welke manier je jouw einddoel behaalt, zijnde de controle over Frankrijk verkrijgen. Daar waar de missie aan de Bastille nog de tactische turn-based gameplay belichtte, kwam nu de meer strategische kant van het spel naar boven. Eens ik me had aangesloten bij een factie, kwam ik terecht op een map van Frankrijk die onderverdeeld was in kleinere gebieden die een andere kleur hadden, afhankelijk van wie er de controle had. De actie verloopt hier ook beurtelings, waarbij jij en de A.I. verschillende acties zullen uitvoeren. Nieuwe beurten zullen ook events triggeren waardoor het verhaal zich zal ontvouwen om zo een belangrijk narratief aspect aan deze strategiegame te geven.Ondanks de fictieve draai aan het spel, schuilt er heel wat authenticiteit in de ervaring.
De gameplay van dit luik zal voor liefhebbers van het genre ook vertrouwd aanvoelen. Zo zal je nieuwe units kunnen rekruteren, faciliteiten upgraden om je inkomsten en productie te verhogen, je troepen verplaatsen en gevechten aangaan. Daarnaast zal er ook een heel politiek luik aanwezig zijn, waarvan ik in deze demo nog niet kan proeven maar wel al hints zag. Zo zal er op de nationale conventie gestemd moeten worden op wetten en kan je als politiek figuur deze stemmen beïnvloeden, bijvoorbeeld door middel van omkoperij of onderhandelingen. Wat wel aanwezig was, was dat je met enkele personages kon praten en zelfs heel wat achtergrondinformatie kon raadplegen over deze historische gebeurtenis door zogezegd advies in te winnen. Ondanks de fictieve draai aan het spel, schuilt er heel wat authenticiteit in de ervaring en kan je er dus zeker iets van opsteken als je meer wil ontdekken rond de Franse Revolutie.
De geslaagde mix tussen de kleinere tactische gevechten en de grotere strategische gameplay zorgde alvast voor een interessante eerste kennismaking. Dat dit spel gemaakt wordt door een studio van slechts acht personen is op zijn minst indrukwekkend te noemen, vooral omdat er heel wat diepgang in lijkt te schuilen. De artwork van het spel is bovendien ook zeer knap. Het enige wat mij echter nog niet wist te overtuigen zijn de simpele graphics tijdens de tactische missies. Vooral het ontwerp van de units en de visuele weergave van de gevechten laat te wensen over. Ook het design van de mechs stelde me wat teleur. De toevoeging van deze mechs lijkt immers een groot selling point te kunnen zijn voor dit spel, maar momenteel wordt deze mogelijkheid naar mijn gevoel nog niet voldoende benut. Het spel verschijnt echter nog niet eerstdaags, dus hopelijk kunnen de makers dit nog wat finetunen.
Conclusie
Bonaparte: A Mechanized Revolution belooft ons mee te nemen naar een alternatieve versie van de Franse Revolutie waar je als Céline of César Bonaparte de geschiedenis naar je hand probeert te zetten. Het spel schotelt ons een interessante mix van kleinere tactische gevechten voor, in de trend van Advance Wars en Fire Emblem, met de grote strategische gameplay die je kent van bijvoorbeeld Europa Universalis of Total War. Dit eerste spel van Studio Imugi belooft een ambitieuze en diepgaande ervaring te worden. Mijn grootste zorg momenteel zijn de teleurstellende graphics tijdens de tactische missies. Hopelijk kunnen de makers deze nog wat verfijnen in de aanloop naar de toekomstige Early Access-release.
Over
Beschikbaar vanaf
TBA
Gespeeld op
- PC
Beschikbaar op
- PC
Genre
- Strategy
Ontwikkelaar
- Studio Imugi
Uitgever