Powerline adaptor of ?

Sylverscythe

Well-known member
Crowdfunder FE
Kleine situatieschets: ouder huis gekocht, beetje de constructie van een herenhuis met tussenverdiepen, dus vrij hoog. Router van Telenet staat in de kelder. Als bij wonder hebben we helemaal op zolder, waar het bureau is, nog wifi (resultaat van houten vloeren) terwijl we gewoon achter de keuken (stenen muren) dat al niet meer hebben.

Echter is de signaalkwaliteit op zolder ook niet echt voldoende lijkt het, afgaande op de problemen tijdens online meetings. Telenet voorziet een gratis powerline adapter, dus zo gezegd zo gedaan. Heb deze op het eerste verdiep ingestoken en beide situaties zijn nu verbeterd, maar toch nog niet 100% betrouwbaar. Lijkt me dus dat we idealiter twee powerline adaptors nodig hebben die signaal uitsturen. Telenet rekent voor een tweede toestal huur aan, wat ik minder ideaal vind dan zelf eigenaar te zijn. Is er nog een andere optie dan zelf een set te kopen van powerline adapters, kan ik bijvoorbeeld de huidige set van Telenet uitbreiden?
 
Ik heb die allemaal zelf gekocht, is een kleine investering maar was een pakket van drie zodat ik op twee plaatsen versterkte Wi-Fi had + netwerkkabel kon aansluiten.

Moet wel, bizar genoeg toevoegen dat de snelheid via Wi-Fi 40 % sneller is dan de kabelsnelheid.
Ik had die Wi-Fi op de powerlines dan dezelfde naam gegeven als het Wi-Fi-netwerk van de Telenet-router zelf, zodoende switchen al mijn devices automatisch. Je hebt daar ook duurdere apparaten voor (access points die automatisch met elkaar praten en devices naar het dichts bijzijnde laten connecteren), maar dat was voor mij overbodig.

Ik weet niet welke set Telenet nu gebruikt, maar doorgaans kan je die in lus gebruiken (toch altijd al gekund met mijn van Devolo).
 
Kwaliteit van die dingen hangt af van 2 dingen: welke chip en dus technologie daar in zit, en of je bekabeling goed is. De snelle (tegenwoordig magic 1 en 2) van Devolo zijn erg snel, maar vergen wel een bekabeling die ook een degelijk werkende aardgeleider heeft... Als dat er niet is, kan je evengoed zo'n kitje van 400mbps kopen... Blijf weg van de versies met WiFi in en hang u ineens degelijk access points op het plafond (Ubiquiti is betaalbaar en werkt super).
 
Kwaliteit van die dingen hangt af van 2 dingen: welke chip en dus technologie daar in zit, en of je bekabeling goed is. De snelle (tegenwoordig magic 1 en 2) van Devolo zijn erg snel, maar vergen wel een bekabeling die ook een degelijk werkende aardgeleider heeft... Als dat er niet is, kan je evengoed zo'n kitje van 400mbps kopen... Blijf weg van de versies met WiFi in en hang u ineens degelijk access points op het plafond (Ubiquiti is betaalbaar en werkt super).
Het is een oud huis dus niet alle stopcontacten hebben een aarding, waarvan zeker al een kandidaat voor een adapter.

Een access point is ideaal, ik weet het, maar ik wil net geen kabels door de muren/plafonds boren.
 
Het is een oud huis dus niet alle stopcontacten hebben een aarding, waarvan zeker al een kandidaat voor een adapter.

Een access point is ideaal, ik weet het, maar ik wil net geen kabels door de muren/plafonds boren.

Als het een oud huis is, is de kans klein, maar soms ligt er wel een aarding in uw kabel maar hebt ge gewoon een stopcontact waar geen aardingspin opzit. Je kan om zeker te zijn (zekeringen afzetten!) stopcontact altijd even openvijzen en kijken of er geen geel-groene kabel weggeduwd zit. In dat geval zou je stopcontact simpelweg kunnen vervangen.
 
Als je geen aarding hebt, ga je je installatie toch moeten vervangen binnen een jaar om gekeurd te geraken?
Misschien wat ghetto, maar kan je geen 1 UTP kabel tijdelijk langs de buitengevel of via een technische schacht of zo naar boven brengen en daar dan een switch of zo zetten? Legrand maakt kabelgootjes van 1cm of zo, waar je 1, soms 2 UTP kabels in kan stoppen en die kan je meestal net boven een plint hangen zonder dat het super erg opvalt... AP's werken (mits je de juiste kiest) met enkel een wireless backhaul, maar dat is toch niet ideaal... Wired is altijd beter. Ik heb ook 1 plek in huis waar ik via een powerline utp breng, waar dan een AP op hangt...
 
Als je geen aarding hebt, ga je je installatie toch moeten vervangen binnen een jaar om gekeurd te geraken?
Misschien wat ghetto, maar kan je geen 1 UTP kabel tijdelijk langs de buitengevel of via een technische schacht of zo naar boven brengen en daar dan een switch of zo zetten? Legrand maakt kabelgootjes van 1cm of zo, waar je 1, soms 2 UTP kabels in kan stoppen en die kan je meestal net boven een plint hangen zonder dat het super erg opvalt... AP's werken (mits je de juiste kiest) met enkel een wireless backhaul, maar dat is toch niet ideaal... Wired is altijd beter. Ik heb ook 1 plek in huis waar ik via een powerline utp breng, waar dan een AP op hangt...
Zover ik begrepen heb moet een stopcontact geen aarding hebben als het bouwjaar van een huis van voor 19xx is. Ken de exacte details niet. Het stopcontact zelf mag echter geen aarding hebben als er geen aardingskabel aan verbonden is.

Zo werd het mij uitgelegd toen ik mijn huis in orde heb gezet, was een verdieping waar ik echt voor zou moeten slijpen en dat is wel gekeurd geraakt.
 
Zover ik begrepen heb moet een stopcontact geen aarding hebben als het bouwjaar van een huis van voor 19xx is. Ken de exacte details niet. Het stopcontact zelf mag echter geen aarding hebben als er geen aardingskabel aan verbonden is.

Zo werd het mij uitgelegd toen ik mijn huis in orde heb gezet, was een verdieping waar ik echt voor zou moeten slijpen en dat is wel gekeurd geraakt.
Oh dat wist ik niet...
Je hebt ook point to point wifi, waardoor je via WiFi een verbinding legt, waarachter je met kabel door gaat... Ik vraag me echter af of dat niet allemaal meer moeite en kost gaat zijn dan te proberen ergens toch 1 UTP te leggen...

Het probleem dat jij hebt is dat powerline, door het ontbreken van die 3e geleider, ook geen snel alternatief is...
 
Wij hebben aardingen op bepaalde plaatsen, maar niet in de slaapkampers bijvoorbeeld. Zover ik weet is dit conform, aangezien alles hier net conform gemaakt is (keuring voor binnenkort maar zou moeten ok zijn).

Ik zal inderdaad nog eens moeten nadenken over alternatieven. De snelheid is natuurlijk minder een issue als het enkel over smartphone stuff gaat. Ook op het bureau is het vooral mirosoft teams en consoorten wat ook niet hetzelfde is als gaming ofzo.
 
Wij hebben aardingen op bepaalde plaatsen, maar niet in de slaapkampers bijvoorbeeld. Zover ik weet is dit conform, aangezien alles hier net conform gemaakt is (keuring voor binnenkort maar zou moeten ok zijn).

Ik zal inderdaad nog eens moeten nadenken over alternatieven. De snelheid is natuurlijk minder een issue als het enkel over smartphone stuff gaat. Ook op het bureau is het vooral mirosoft teams en consoorten wat ook niet hetzelfde is als gaming ofzo.
Onderschat Teams niet. Ik gebruik dat toch 5-6u per dag (jammer genoeg teveel meetings ten opzichte van echt productieve momenten, I know), en bandbreedte is essentieel om niet als een pixelcollectie te worden uitgelachen en constant uit meetings worden gekickt door Teams zelf.
 
Onderschat Teams niet. Ik gebruik dat toch 5-6u per dag (jammer genoeg teveel meetings ten opzichte van echt productieve momenten, I know), en bandbreedte is essentieel om niet als een pixelcollectie te worden uitgelachen en constant uit meetings worden gekickt door Teams zelf.
Wel, na wat hierover na te denken vraag ik mij af of het probleem niet softwarematig is. Mijn kwaliteit is namelijk goed, maar elke X aantal minuten krijg ik "looks like something went wrong. we're trying to get you back into the meeting." en 20 seconden later is dit ok. Misschien ergens een firewall issue.

Met skype had ik dan weer geen probleem.
 
Wel, na wat hierover na te denken vraag ik mij af of het probleem niet softwarematig is. Mijn kwaliteit is namelijk goed, maar elke X aantal minuten krijg ik "looks like something went wrong. we're trying to get you back into the meeting." en 20 seconden later is dit ok. Misschien ergens een firewall issue.

Met skype had ik dan weer geen probleem.
Wij hadden enkele firewall rules niet synchroon op eigen netwerk/VPN, waardoor sinds thuiswerk we wat issues hadden, nu alles open staat gebeurt het nog soms. Teams had voorbije week zelf ook wel wat issues, maar al bij al vergt een meeting met 10 deelnemers en verplichte video toch wat van je internet :)
 
Wij hadden enkele firewall rules niet synchroon op eigen netwerk/VPN, waardoor sinds thuiswerk we wat issues hadden, nu alles open staat gebeurt het nog soms. Teams had voorbije week zelf ook wel wat issues, maar al bij al vergt een meeting met 10 deelnemers en verplichte video toch wat van je internet :)
Ja ik weet het, maar het vreemde was dat ik het ook had als ik incoming video afzetten, vandaar. Nuja, misschien echt gewoon een signaalonderbreking ofzo.
 
WiFi is niet zo stabiel als bekabeld netwerk. Een mens die door je signaal loopt kan genoeg zijn om kort de verbinding onder een bepaalde threshold te krijgen waardoor Teams je bandbreedte automatisch als "degraded" beschouwt en dat probeert te compenseren door de kwaliteit naar beneden te halen.

Dat gezegd zijnde: Ik heb een 300/30 WAN verbinding, die met een 1200+ Devolo powerline adapter tot in mijn bureel gebracht is, waaraan een UAP-AC-LR access point van Ubiquiti hangt. Als ik teams vergaderingen heb, en mijn time-machine op mijn mac springt aan om naar mijn NAS te back-uppen, kan ik ook al degraded performance hebben op teams. Dat is volgens mij dus puur door het LAN verkeer. Ik zit op 2,5 meter van mijn AP, ik heb prima verbinding tussen de Powerline adapters op een gekeurde kring met aarding, en nog... De software van mijn adapters geeft een verbindingssnelheid van 358mbps aan. Ik vermoed dat de throughput naar de NAS gewoon te hoog is en daardoor de verbinding impacteert. Ik ga er eens een switch tussen zetten en kijken of ik door het AP er tussenuit te halen betere ervaringen heb, maar ik vrees er eerlijk gezegd wat voor en denk dat het de powerline is die zelfs in relatief goede omstandigheden de bottleneck is.

Als je wil lezen wat je kan verwachten met die nieuwere generatie powerlines, kan je dit eens lezen: https://be.hardware.info/artikel/5666/devolo-dlan-1200+-review-bliksemsnelle-powerline-adapters

Er zijn tegenwoordig al snellere modellen, maar deze tekst is goed om het effect van o.a. geen aarding te hebben, of langere afstanden overbruggen in te schatten...
 
Zover ik begrepen heb moet een stopcontact geen aarding hebben als het bouwjaar van een huis van voor 19xx is. Ken de exacte details niet. Het stopcontact zelf mag echter geen aarding hebben als er geen aardingskabel aan verbonden is.

Zo werd het mij uitgelegd toen ik mijn huis in orde heb gezet, was een verdieping waar ik echt voor zou moeten slijpen en dat is wel gekeurd geraakt.
Voor oude installaties van vóór 1 oktober 1981 is het niet verplicht om een aarding te hebben aan u stopcontacten.
Je bent echter wel verplicht van stopcontacten zonder aarding te plaatsen in dat geval, je mag dus geen klassieke stopcontacten met penaarde steken waar dan geen aarding is aangesloten... als je de suggestie wekt dat een stopcontact geaard is moet het ook effectief geaard zijn.

Ik heb hetzelfde gehad op mijn appartement (van 1974). Ik heb de helft van mijn stopcontacten mogen vervangen hiervoor maar is nadien ook perfect door de keuring geraakt, gelukkig, anders had ik mogen slijpen en kappen.
 
Voor oude installaties van vóór 1 oktober 1981 is het niet verplicht om een aarding te hebben aan u stopcontacten.
Je bent echter wel verplicht van stopcontacten zonder aarding te plaatsen in dat geval, je mag dus geen klassieke stopcontacten met penaarde steken waar dan geen aarding is aangesloten... als je de suggestie wekt dat een stopcontact geaard is moet het ook effectief geaard zijn.

Ik heb hetzelfde gehad op mijn appartement (van 1974). Ik heb de helft van mijn stopcontacten mogen vervangen hiervoor maar is nadien ook perfect door de keuring geraakt, gelukkig, anders had ik mogen slijpen en kappen.
Dat is dus de gedetailleerde uitleg van hetgeen ik dacht (correct) begrepen te hebben, bedankt voor de verduidelijking!

Ik dacht echter wel dat het over de bouw ging en niet over de installatie, want als je een hele kast vernieuwt is uw installatie toch 'recent'?
 
Dat is dus de gedetailleerde uitleg van hetgeen ik dacht (correct) begrepen te hebben, bedankt voor de verduidelijking!

Ik dacht echter wel dat het over de bouw ging en niet over de installatie, want als je een hele kast vernieuwt is uw installatie toch 'recent'?
Als je het gebouw onderwerpt aan een grondige renovatie ben je volgens mij verplicht van de installatie mee te renoveren en in regel te brengen met het meest recente AREI. Gewoon u zekeringkast vervangen zou op zich niet mogen uitmaken.
 
Ik ga enkel een ervaring delen, geen idee of je ermee geholpen gaat zijn.

Hier heb ik mijn elektriciteit zelf gelegd in 2012. Het was toen allemaal modern, maar niet state of the art.
Alles hangt in de kast aan 3 fasen. Door toendertijdse (foute) spaarzaamheid geen UTP kabel van de zolder naar de berging laten gaan. (120m al opgebruikt, ik ging geen nieuwe rol halen voor enkel de zolder, we hadden al 4 slaapkamers)
In het hele huis geraakt de centraal geplaatste Wifi Router van telenet met een prima signaal, behalve op de zolder en op de 1ste verdieping in de uithoeken van de woning. Enfin, uiteindelijk is de Zolder nu nog een slaapkamer geworden, maar zonder Wifi of aansluitpunt.
Devolo Magic 2 helpt. Maar enkel omdat ik de hoofdadapter op de verdieping kan verbinden met de switch (aansluitpunt op die kamer(s)) en omdat van daaruit de powerline op dezelfde fase zit als de zolder. Er is merkbaar veel verlies als ik de hoofdadapter aansluit in een andere kamer met UTP.

Op dit moment heb ik een speedtest op zolder, zowel draadloos als bedraad, een snelheid van +/- 70Mb/s. Wat voor mij voldoende is. Het is heel stabiel.
 
Ik ga enkel een ervaring delen, geen idee of je ermee geholpen gaat zijn.

Hier heb ik mijn elektriciteit zelf gelegd in 2012. Het was toen allemaal modern, maar niet state of the art.
Alles hangt in de kast aan 3 fasen. Door toendertijdse (foute) spaarzaamheid geen UTP kabel van de zolder naar de berging laten gaan. (120m al opgebruikt, ik ging geen nieuwe rol halen voor enkel de zolder, we hadden al 4 slaapkamers)
In het hele huis geraakt de centraal geplaatste Wifi Router van telenet met een prima signaal, behalve op de zolder en op de 1ste verdieping in de uithoeken van de woning. Enfin, uiteindelijk is de Zolder nu nog een slaapkamer geworden, maar zonder Wifi of aansluitpunt.
Devolo Magic 2 helpt. Maar enkel omdat ik de hoofdadapter op de verdieping kan verbinden met de switch (aansluitpunt op die kamer(s)) en omdat van daaruit de powerline op dezelfde fase zit als de zolder. Er is merkbaar veel verlies als ik de hoofdadapter aansluit in een andere kamer met UTP.

Op dit moment heb ik een speedtest op zolder, zowel draadloos als bedraad, een snelheid van +/- 70Mb/s. Wat voor mij voldoende is. Het is heel stabiel.
In theorie kunnen die nieuwe chips een fase verspringen, de 1200+ kan dat al en de Magic 2 is nog nieuwer. Ik denk dat jij net pech hebt dan.

Ik heb geen UTP op de bovenverdieping, ik heb een UBNT AP ondersteboven naar het plafond gericht op 30cm onder mijn slaapkamervloer en ik haal daar zo ook 80mbps op 2.4gHz (5gHz gaat niet door de beton). Prima voor een slaapkamer, maar dat is voor mails en zo... Echt zware dingen moet ik daar gelukkig niet doen.
 
Terug
Bovenaan