Powerlan op een 3-fasen net

Benji

New member
Beste,

Kan iemand mij vertellen of het gebruik van een powerlan-systeem op een 3-fasen electrisch net nog steeds problemen geeft. Meestal geeft de fabrikant aan dat dit op elk systeem werkt maar ik heb meerdere malen ervaren dat dit toch een probleem geeft wanneer bvb de inkomende adapter op bvb fase 1 niet gedetecteerd wordt door bvb de uitgaande adapter op fase 2 of 3.
Nu weet ik niet of dit bij de huidige nieuwe generaties dit nog steeds een probleem is of dat bepaalde mereken van dapters hier beter of slechter in zijn.

Alvast bedankt
 
Kan iemand mij vertellen of het gebruik van een powerlan-systeem op een 3-fasen electrisch net nog steeds problemen geeft.
En dan is er mogelijks nog een verschil of het een 3x230 (driehoek zonder nulgeleider, dus met 230v tussen elke fase) of 3x380 ster met nulgeleider (dus met 230v tussen de nul en elke fase). Ik heb hier het eerste, en ik stel mij dezelfde vraag.
 
Ik denk dat die link van @Cerv.Be effectief een oplossing kan zijn.

Dat gezegd zijnde heb ik mijn Devolo's vervangen door een custom wireless bridge, die is veel bedrijfszekerder en heeft meer dan 4x de throughput in mijn geval.
 
En dan is er mogelijks nog een verschil of het een 3x230 (driehoek zonder nulgeleider, dus met 230v tussen elke fase) of 3x380 ster met nulgeleider (dus met 230v tussen de nul en elke fase). Ik heb hier het eerste, en ik stel mij dezelfde vraag.
Het concept voor Powerlan is hetzelfde bij 3x230V en 3x400V+N. Je neemt 2 draden 'samen' maar je weet niet of 'diezelfde' 2 draden ook gebruikt zijn voor het 2de Powerlan punt. Ik meen in het verleden gelezen te hebben dat je faseverdeling niet (meer) zou uitmaken maar ik blijf daar sceptisch tegenover staan. Uiteindelijk ga je een signaal zetten op pakweg L1+N (of L1+L2 in 3x230V) en dan lijkt het mij vreemd dat je datzelfde signaal terug kan oppikken uit L2+N (of L2+L3 in 3x230V)...

De oplossing die @Cerv.Be aanrijkt is op zich fantastisch omdat je op die manier je internet eigenlijk op al je fasen steekt. Ik weet alleen niet of het ook als bridge werkt of dat je effectief op dat punt ook je netwerk moet aansluiten. Als het kan dienen als verbindingspunt tussen een stopcontact op L1+N en een stopcontact op L3+N zonder dat je daar met je internet zelf komt is dat een oplossing die overal werkt. Als je nog een 4-tal modules vrije ruimte hebt in je kast natuurlijk.

Ik heb op mijn appartement destijds gewoon gezorgd dat de kring aan mijn TV vooraan en de kring in mijn bureau achteraan op dezelfde fase zaten. Als je natuurlijk van plan bent om met meerdere Powerlans te werken kan dat wel iets minder evident worden.
 
Terug
Bovenaan