Piano leren

Lifen

Well-known member
Crowdfunder FE
Is er iemand die piano heeft geleerd op latere leeftijd, dus niet als kind?
Welke methode hebben jullie gebruikt? Kunnen jullie noten lezen?
Welke piano gebruiken jullie?
 
Copy/paste uit een thread van vorig jaar:

In het middelbaar zat ik een tijdje met wat vrienden in een garage band, als drummer. Ik heb jaren les gevolgd maar ik oefende nooit, dus dat was echt verspilling van tijd en geld, dus ik was technisch "vrij beperkt", wat gelukkig totaal geen belemmering is om het te maken als drummer, zo blijkt. :unsure:

We hadden op papier dan ook veel van de noodzakelijke ingrediënten om het te maken als shitty rock band: interne spanningen (waaronder de leadgitarist die aanpapte met de zangeres), brakke optredens in de plaatselijke jeugdhuizen (telkens een heel gedoe om al ons gerief te verplaatsen), een half "jaarloon" aan zakgeld uitgeven om een slecht gemixte demo op te nemen in een louche studio, ... Goeie tijden, maar helaas gingen we uiteindelijk roemloos ten onder toen het succes uitbleef.

Vele jaren later, tijdens mijn thesis, heb ik mezelf dan leren jammen op een piano, en dat gaat echt supergoed. Ik kan geen partituren lezen en ik speel ook geen bestaande muziek of zo, maar toch. Ik oefen bijna dagelijks, en de mensen lijken het graag te horen. Als ik een publieke piano zie staan kan ik mij nooit inhouden en de laatste keer heeft mij dat toch maar mooi twee gratis Irish Coffees opgeleverd.

Addwndum: ik zou beginnen met wat basic scales (C en Em zijn zeer toegankelijk) en de bijhorende akkoorden en progressies. Je hoeft geen noten te kunnen lezen. Ik speel op een basic digitale piano. Happy to help als je vragen hebt of een demo wilt. :unsure:
 
Goede vingerzetting is essentieel, ik heb lessen gevolgd en dat vond ik wel een meerwaarde.

3x opnieuw begonnen, 3x rond blz 40 gestopt wegens geen tijd/ziek kind/ te lastig/....
Maar de piano staat hier nog steeds netjes binnen mijn zicht voor als ik ooit eens opnieuw wil starten! 😬
 
Hier ook als volwassene mee begonnen maar ik speelde als kind wel al een ander instrument dus ik kon al noten lezen. Je gaat die noten ook wel leren terwijl je piano leert, ik vind het geen must om dat op voorhand te doen ofzo. Maar je gaat ze vroeg of laat wel nodig hebben dus probeer het ook niet te ontwijken.
Ik heb wel wat lessen gevolgd, maar stil gevallen toen de lokale muziekschool ermee stopte. Nu passen lessen ook niet meer in mijn schema eigenlijk, maar ik leer nog steeds bij.
Ik speel op een digitale piano (kawai cs7). Super handig om geen kinderen wakker te maken of ook geen andere bewoners te irriteren als ik echt moeilijke stukken eindeloos lig te herhalen. Wat wel belangrijk is, is toch echt die gewogen toetsen te hebben en ook een volledig klavier. Dus geen toetsenbord van 30 euro uit de dreamland halen.
 
Maar je gaat ze vroeg of laat wel nodig hebben dus probeer het ook niet te ontwijken.
Enkel als je klassieke werken speelt imo, toch wat partituren betreft. Voor improv en jazz en pop moet je weten welk akkoord uit welke moten bestaat en hoe dat wiskundig in elkaar zit, maar je moet het niet kunnen "lezen".
 
Ja klopt ook wel, hard oefenen op de akkoorden en dan lukt dat wel. Maar toch gemakkelijk als je dat wat kan lezen intussen.
Mijn man is gitarist en kan intussen ook wel al een beetje piano, die kan echter geen enkele noot lezen maar kent veeeel meer akkoorden dan ikzelf.
 
Ja klopt ook wel, hard oefenen op de akkoorden en dan lukt dat wel. Maar toch gemakkelijk als je dat wat kan lezen intussen.
Mijn man is gitarist en kan intussen ook wel al een beetje piano, die kan echter geen enkele noot lezen maar kent veeeel meer akkoorden dan ikzelf.
Ik kan maar een klein beetje piano, en heb 1 jaar les gevolgd. Hier werd inderdaad gefocussed op akkoord en tablatuur omdat dat nu eenmaal veel makkelijker is. En eens je die uitleg snapt hoe akkoorden juist in elkaar zitten, is bij mij ook wel opgevallen dat dit bij piano eigenlijk hetzelfde moet zijn. Namelijk een vaste "vorm" voor uw vingers aangezien de afstand tussen de noten eigenlijk altijd hetzelfde is.
Ik kan helemaal geen piano spelen, maar mijn logica zou zeggen dat je typisch een vorm voor een normaal major akkoord, een minor akkoord, ... hebt?

Ik zou het ook nog wel ooit eens willen leren. Het besef dat piano een "voller" instrument is dan gitaar is wat te laat gekomen :p
 
Noten leren lezen is echt niet zo moeilijk vond ik, lijkt me wel handig om dat erbij te nemen. (Maar ik deed klarinet, geen piano dus ik had geen keus)
 
Noten leren lezen is echt niet zo moeilijk vond ik, lijkt me wel handig om dat erbij te nemen. (Maar ik deed klarinet, geen piano dus ik had geen keus)
Mijn leerkracht verplicht me ook om noten te lezen, met als gevolg dat ik onder elke noot schreef welke vinger ik moet zetten. Lukt efkes, maar dan moet je posities erbij nemen buiten diegene die je als beginner leert. Dan worden het nummers met pijltjes,...

Terwijl ik vroeger wel noten kon lezen (6j muziek/blokfluit gehad in het secundair) en er toen geen moeite mee had, is dat precies volledig gewist in mijn hoofd. 😭
 
Noten leren lezen is echt niet zo moeilijk vond ik, lijkt me wel handig om dat erbij te nemen. (Maar ik deed klarinet, geen piano dus ik had geen keus)
Ik vind dat vooral indrukwekkend hoe je in godsnaam dat tempo kan volgen bij het lezen van noten :p Het zal wel gewenning zijn ofzo, maar ik kan mij echt niet inbeelden dat ik ooit een stuk muziek kan spelen door tegelijk de noten te lezen.
Of ik zou triangel als instrument moeten kiezen :p
 
Ik denk dat als je op latere leeftijd - wanneer iedereen al genoeg te doen heeft - begint het voornaamste is om je te amuseren en een sense of progress te ervaren, vooral daarom heb ik besloten om gewoon niet te beginnen met partituren of composities en gewoon op gevoel te spelen
 
Ik heb 8 jaar piano gespeeld als tiener (incl notenleer), dus niet helemaal wat je vraagt... Maar vanuit die kennis zou ik sowieso altijd iedereen aanraden om met lessen te starten wanneer ze een instrument willen leren spelen. Je hoeft daarom geen jaren lessen te nemen, maar een goede basis meekrijgen rond bijvoorbeeld vingerplaatsing is echt cruciaal. Je moet vermijden dat je vanaf het begin jezelf verkeerde dingen aanleert, waar je dan mogelijks op een later tijdstip bij ingewikkeldere stukken op gaat vastlopen.

Er is enorm veel keuze als je een piano wil kopen. Ik zou als starter eerder kiezen voor het huren of huurkopen van een piano. Moest je naar een muziekschool gaan, kan je via hen ook vaak een goede aanbieding krijgen.
 
Ik ben eind vorig jaar als dertiger begonnen met piano, in het begin ook zonder notenleren maar focus op akkoorden, veel repetitief oefenen met de vingerzettingen etc.
Dan via Youtube tutorials enkele Ludovic Einaudi's (of delen van, niet altijd volledig) geleerd, verbaasd van mijn eigen geduld want da's echt sectie per sectie gewoon soort van muscle memory aanleren maar ik vond dat dus leuk (iets kunnen spelen dat je graag hoort geeft sowieso een extra boost) en ook wel trots dat ik die min of meer deftig kan spelen.
Tussendoor ook wel notenleer via youtube en de app Flowkey aangeleerd. Dit alles in de maanden dat mijn vriendin voor het werk in het buitenland zat en ik dus toch elke avond alleen thuis was - was dus dagelijks 1 tot 3 uur pianospelen (als ongeoefende pianospeler wel een kleine waarschuwing dat ge uw hand niet blesseert want toch enkele dagen last gehad na zo'n lange sessie)
Nu is ze terug en heb mijn piano al een aantal weken niet aangeraakt (ten sterkste af te raden als je vooruitgang wilt blijven maken). Totaal haar schuld natuurlijk niet dat ik er niet meer naar omkijk (alhoewel, die trut moet mij maar wat meer aanmoedigen), ik denk dat dit gewoon een soort van routine was en die is nu gebroken, ik moet m'n eigen is bijeen rapen en dat terug in mijn dagtaken steken.
Ik heb ook even gezocht naar lessen maar om 1 of andere luie reden niet verder gekomen dan te googlen naar privéleraars en uiteindelijk niemand gecontacteerd, hoewel ik nog altijd wel van mening ben dat die de beste basis gaan meegeven.
Mijn piano is een digitale Roland FP30X, heel tevreden van.
 
Efkes aanvullen op Schoffo: 20 minuten is om te beginnen al meer dan voldoende naar belastingen van de spieren toe. 😬

Ik heb een Korg B2 van rond de 600 euro gekocht, bevalt me qua geluid heel goed! Ik ben echt naar een muziekwinkel gegaan om op geluid af te gaan. Kan ik iedereen aanraden! Heb er duurdere gezien die voor mij minder aangenaam klonken.
 
Ik zie persoonlijk geen enkele valide reden om geen noten te leren lezen. Uiteindelijk zijn het ook maar bolletjes die elk een noot voorstellen, met wat streepjes die het ritme bepalen. Als je u amuseert is dat natuurlijk het belangrijkste maar ik zie het toch als een beperking.

Theorie valt ook gewoon beter te begrijpen als je de ’taal’ kent. De verschillende modi bijvoorbeeld, wendingen, harmonieleer, voicings, … Mij lijkt het een beetje zoals zeggen dat je een fysicus bent maar geen integraal of vergelijking kan oplossen. Maar nogmaals, geen kritiek, iedereen doet wat hij wilt. Ik denk dat mensen ’noten lezen’ te snel associëren met de ’saaie’ notenleer waar je notenbalken aframmelt maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn.

Verder is het ook een leuke mentale uitdaging, op zicht leren spelen en het lezen direct omzetten naar spelen. Klassieke stukken leren je ook enorm veel bij over vingerzetting, techniek, … die bij jazz en improvisatie ook van belang zijn. Zonder die voorkennis ga je al snel de meer technische dingen vermijden en dat is dan een beetje een beperking.

Ikzelf speel op een akoestische piano, qua gevoel, dynamiek en ook qua geluid (boventonen) valt dat moeilijk te evenaren op een digitale piano. (hoewel ik een goede digitale beter vindt dan een slechte akoestische)

Enkel als je klassieke werken speelt imo, toch wat partituren betreft. Voor improv en jazz en pop moet je weten welk akkoord uit welke moten bestaat en hoe dat wiskundig in elkaar zit, maar je moet het niet kunnen "lezen".
Goh elke jazz standard vertrekt toch vanuit een lead sheet. (waarvan je de noten moet lezen, hoewel dat die natuurlijk per definitie zeer simpel zijn) Tenzij je het op het gehoor doet maar dat kost massa’s tijd natuurlijk. Hangt ook af van het type jazz, aan Gershwin moet je niet beginnen zonder partituur vrees ik.
Ik kan helemaal geen piano spelen, maar mijn logica zou zeggen dat je typisch een vorm voor een normaal major akkoord, een minor akkoord, ... hebt?
Niet echt, een do groot (C major) akkoord heeft bijvoorbeeld dezelfde ‘vorm’ als een la klein (A minor). Bij een do groot heb je gewoon de witte toetsen, bij een re groot zit er een zwarte tussen, … En dan heb je nog de omkeringen die het helemaal om zeep helpen.
Addwndum: ik zou beginnen met wat basic scales (C en Em zijn zeer toegankelijk) en de bijhorende akkoorden en progressies. Je hoeft geen noten te kunnen lezen. Ik speel op een basic digitale piano. Happy to help als je vragen hebt of een demo wilt. :unsure:
Am bedoel je hopelijk :crazy:
 
Am bedoel je hopelijk :crazy:
Nee, Em. Maar 1 zwarte toets hé. :unsure:
Am zijn er geen maar dje voel ik minder goed aan persoonlijk.

Ik denk dat je beetje te veel vanuit je eigen "geschooldheid" vertrekt, terwijl OP volgens mij gewoon een beetje deftig wil klinken achter het klavier om wat vrienden te entertainen of zo. Mischien moet hij zijn ambities wat verduidelijken. @Lifen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, Em. Maar 1 zwarte toets hé. :unsure:
Am zijn er geen maar dje voel ik minder goed aan persoonlijk.

Ik denk dat je beetje te veel vanuit je eigen "geschooldheid" vertrekt, terwijl OP volgens mij gewoon een beetje deftig wil klinken achter het klavier om wat vrienden te entertainen of zo. Mischien moet hij zijn ambities wat verduidelijken. @Lifen
Jep even verward, ik had Eb in mijn hoofd om een of andere reden.
 
Misschien heb je er niks aan, maar doe gewoon wat u plezier brengt. Als daar bij hoort dat je de piano mismeestert, bekende stukken verkneukelt en daarbij ook nog de katten wegjaagt, dan is dat helemaal prima
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan