PC speakers budget 1000€

zaj

Active member
Hey,

ik ben al thuis in het HT wereldje en heb al een goede 5.1.2 set voor mijn home cinema ( earthquake supernova sub en volledige monitor audio silver set).

Elke keer ik op mijn game PC game mis ik die cinema ervaring en het prachtige geluid. van pc speakers ken ik heel weinig en ik zoek bij voorkeur actieve speakers of iets met een betaalbare amp. Liever zo weinig mogelijk kabels. grootte maakt niet echt uit, externe subwoofer ook liever niet maar als dat een aanrader is dan sta ik er wel voor open en koop ik die achteraf wel.

momentel heb ik een setje edifier R1 1280T, deze klinken ok maar komen niet in de buurt van mijn monitor audio setup. naast hogere geluidskwaliteit is wat meer bas ook zeker iets dat ik mis. Ik weet dat ik nooit een 5.1.2 setup ga kunnen evenaren maar een goeie 2.0 of 2.1 setup zal al een grote upgrade zijn.
 
Voor die prijs kan je B&W 607 kopen.

Het probleem bij pc is dat je wat te dicht zit dus iets groter zal al wat overkill worden.
Hoe groot is je bureau of setup ? Alsook de indeling en grootte van de kamer is belangrijk.
 
Voor die prijs kan je B&W 607 kopen.

Het probleem bij pc is dat je wat te dicht zit dus iets groter zal al wat overkill worden.
Hoe groot is je bureau of setup ? Alsook de indeling en grootte van de kamer is belangrijk.

kamer is +-6 op 3 onder een schuin dak ( )

bureau moet ik nog kopen via cafetariaplan van werk, maar is geen prioriteit, mijn ikea constructie doet dienst :D. 24 en 27 inch bij mekaar. en nog ruimte genoeg denk ik? is +- 70 op 160 cm. op termijn komt er wel een 32 of 34 inch 4k monitor en schuif ik de 27 door naar de vriendin.

zowel speakers al monitors wallmounten is ook een optie.
 
Laatst bewerkt:
KEF LSX als je die nog kan vinden?
De LSX II heeft DSP & room correction geloof ik, wat in jouw geval wel wat effect zou moeten hebben. Maar, die is wel 199€ boven budget.

Ik heb de LSX nog niet live gehoord maar de LS50 Wireless (grote broer van de LSX) is héél goed.
 
KEF LSX als je die nog kan vinden?
De LSX II heeft DSP & room correction geloof ik, wat in jouw geval wel wat effect zou moeten hebben. Maar, die is wel 199€ boven budget.

Ik heb de LSX nog niet live gehoord maar de LS50 Wireless (grote broer van de LSX) is héél goed.
op zich geen probleem hoor. komen deze door de kleine formfactor niet wat te kort aan bas? ik weet dat je niet persé gigantische drivers nodig hebt voor wat bass, maar ben wel benieuwd.

alle drie zijn interessante opties tot nu toe. die b&w zijn well passieve speakers nee? die hebben nog een amp nodig.
 
Ik ben een beetje aan het rondkijken voor eventueel nieuwe 2.0 of 2.1 setup aan te schaffen. Vandaar deze topic mijn interesse heeft gewekt. Op dit ogenblik heb ik de Z-2300 (https://tweakers.net/pricewatch/96898/logitech-z-2300/reviews/)
Maar ik wil nog een stapje hoger qua kwaliteit en bereik.
Zijn studiospeakers zoals een Presonis Eris 3.5 BT een goede optie? (https://www.presonus.com/en/monitors/media-reference-monitors/eris-series/2777500102.html?rdl=true)
Klinken deze te vlak voor pc speakers en kan je beter hifi speakers kopen?
Wie kan mij wat raad geven? :)
 
studio monitors zijn om te masteren en voor videobewerking. de beleving gaat enorm saai zijn. zou ik niet kopen. heb er ook naar gekeken.
 
op zich geen probleem hoor. komen deze door de kleine formfactor niet wat te kort aan bas? ik weet dat je niet persé gigantische drivers nodig hebt voor wat bass, maar ben wel benieuwd.

alle drie zijn interessante opties tot nu toe. die b&w zijn well passieve speakers nee? die hebben nog een amp nodig.
Klopt in verband met de bw.
Die KEF zijn best goed, op een bureau is het natuurlijk veel moeilijker om grote speakers te plaatsen. Bass heeft ook ruimte nodig.
 
Hier fan van de KRK Rokit series. Dit zijn in theorie actieve studiomonitoren maar hebben toch een eigen sound. Speelt lekker vol en zeker voldoende bas.

Vroeger 2xRP8 (G1) gehad voor het draaien, na verschillende andere speakers geprobeerd te hebben, sinds lange tijd terug 2xRP6 G2 en dat voelde ditect terug goed en herkenbaar.
 
op zich geen probleem hoor. komen deze door de kleine formfactor niet wat te kort aan bas? ik weet dat je niet persé gigantische drivers nodig hebt voor wat bass, maar ben wel benieuwd.

alle drie zijn interessante opties tot nu toe. die b&w zijn well passieve speakers nee? die hebben nog een amp nodig.

Ik heb vergelijkbare grootte drivers en dat is meer dan voldoende voor een grote ruimte.

Is dat subwoofer-achtig? Neen, zeker niet, maar goede "mid bass" heb je zeker met die KEF's.
Dat is ook echt al HiFi... Heel degelijke set.

Over desk speakers: die LSX II's hebben een DSP voor offset tegen de muur. Grote speakers met een "port" (een gat in de achterkant) hebben een minimum afstand van de achterwand. Voor grote speakers zit je snel aan 50cm of zo en dat is niet ideaal voor een desk setup...
 
Is een deftige koptelefoon geen optie?
nope. ik verdraag geen headsets+headphones. heb nu een steelseries arctis 7 en dat zij één van de comfortabelste moeten zijn die er is en zelf die kan ik geen 2 uur ophouden. bij de meeste krijg ik na een half uur tot een uur rood gloeiende oren en hoofdpijn. heb er al gehad in elke prijsklasse. Ik vind speakers ook gewoon relaxter en aangenamer om naar te luisteren.


ik heb nog een paar weken om te beslissen maar ik denk dat het tot nu toe kefs gaan worden.
 
One Piece ftw.

Maareuh, voor dat geluid zou ik uw aquarium verhuizen en vervangen door een zetel en daarover een grote tv zetten met bijhorende hifi.
nope. ik verdraag geen headsets+headphones. heb nu een steelseries arctis 7 en dat zij één van de comfortabelste moeten zijn die er is en zelf die kan ik geen 2 uur ophouden. bij de meeste krijg ik na een half uur tot een uur rood gloeiende oren en hoofdpijn. heb er al gehad in elke prijsklasse.
Sennheiser HD595 of 650 al een geprobeerd? Draag deze nu al bijna 20 jaar, mooie open ear dat ik uren kan dragen zonder iets van last. Geen druk of warmte, grootste probleem is dat ik vergeet dat ik hem draag.
 
Iemand mag me corrigeren indien ik scheef schiet, maar zijn zo een grote/dure speakers echt nuttig in een relatief kleine ruimte? Niet om OP zijn kamer/werkruimte te dissen, maar neem je zo een grote/dure speakers niet omdat je een grote ruimte wilt vullen met gedetailleerd geluid?

In een relatief kleine ruimte, gaan die speakers meestal vrij zacht staan tenzij ge uw buren/mede huisbewoners wilt pesten. Ge zit vlakbij die speakers tegenover een afstand vanaf uw tv-setup.

Dure speakers klinken (meestal) beter als je opties kiest gelijk hier genoeg gepasseerd zijn en als ik aan mijn ikea-bureauke zit wil ik ook dat men muziek deftig klinkt, maar voor dat doeleinde ga ik ook niet de duurste speakers nemen.

Het is uw geld natuurlijk hé, maar een "midrange" setje gelijk de Yamaha HS8(ook al vermeld in een vorig topic) of de alom geprezen S3000 pro van edifier zullen ook een merkbaar verschil bieden tegenover uw huidige Edifier R1280T set.

My 2 cents natuurlijk, allicht heeft OP meer ervaring dan mij, maar kben benieuwd naar de meningen hierover.
 
ik heb nog een paar weken om te beslissen maar ik denk dat het tot nu toe kefs gaan worden.
Die staan in sommige (high end) HiFi zaken opgesteld om naar te gaan luisteren, net als de LS50's. Dat is een heel populaire optie. Dat is wel eens de moeite voor je tot een aankoop overgaat...
 
Iemand mag me corrigeren indien ik scheef schiet, maar zijn zo een grote/dure speakers echt nuttig in een relatief kleine ruimte? Niet om OP zijn kamer/werkruimte te dissen, maar neem je zo een grote/dure speakers niet omdat je een grote ruimte wilt vullen met gedetailleerd geluid?

In een relatief kleine ruimte, gaan die speakers meestal vrij zacht staan tenzij ge uw buren/mede huisbewoners wilt pesten. Ge zit vlakbij die speakers tegenover een afstand vanaf uw tv-setup.

Dure speakers klinken (meestal) beter als je opties kiest gelijk hier genoeg gepasseerd zijn en als ik aan mijn ikea-bureauke zit wil ik ook dat men muziek deftig klinkt, maar voor dat doeleinde ga ik ook niet de duurste speakers nemen.

Het is uw geld natuurlijk hé, maar een "midrange" setje gelijk de Yamaha HS8(ook al vermeld in een vorig topic) of de alom geprezen S3000 pro van edifier zullen ook een merkbaar verschil bieden tegenover uw huidige Edifier R1280T set.

My 2 cents natuurlijk, allicht heeft OP meer ervaring dan mij, maar kben benieuwd naar de meningen hierover.
Wat OP doet heet "near field" luisteren. Dan zet je de speakers licht gekanteld naar je hoofd (idealiter op een "spie" wat naar boven gekanteld ook). Als je aan de desk zit toch. De kwaliteit van de speakers heeft impact op de clarity en separation van de tonen doorheen het frequentiebereik en ook op waar dat frequentiebereik begint en stopt, maar ook van het stereobeeld en de perceptie van ruimtelijke plaatsing van geluidsbronnen in de opname (horen waar de viool in de ruimte staat, in relatie tot de luisteraar etc... Betere speakers, ook voor near field, doen dat veel beter dan minder geavanceerde systemen en voor near field ben je niet noodzakelijk beter af met grote speakers.

Je hebt dus zeker positief effect van kleinere speakers, naast je op je desk, maar ook wat verderaf in de ruimte. (LSX II's zijn ook niet echt klein).

Grotere "floor standing speakers" (op van die stands) komen inderdaad beter tot hun recht in grotere ruimten. De LSXII zonder sub is wat te beperkt voor een living of zo. Met sub prima te doen. Zonder sub kan je dan beter de LS50(W)'s nemen (ook al wordt die ook nog beter met sub).
 
One Piece ftw.

Maareuh, voor dat geluid zou ik uw aquarium verhuizen en vervangen door een zetel en daarover een grote tv zetten met bijhorende hifi.

Sennheiser HD595 of 650 al een geprobeerd? Draag deze nu al bijna 20 jaar, mooie open ear dat ik uren kan dragen zonder iets van last. Geen druk of warmte, grootste probleem is dat ik vergeet dat ik hem draag.
Ik kan de clamping force van HD600's niet verdragen.
Meze Neo's of AudioQuest Nightowl's vind ik dan weer zalig qua comfort.

Ieder zijn vorm hoofd zeker :D
 
Wat OP doet heet "near field" luisteren. Dan zet je de speakers licht gekanteld naar je hoofd (idealiter op een "spie" wat naar boven gekanteld ook). Als je aan de desk zit toch. De kwaliteit van de speakers heeft impact op de clarity en separation van de tonen doorheen het frequentiebereik en ook op waar dat frequentiebereik begint en stopt, maar ook van het stereobeeld en de perceptie van ruimtelijke plaatsing van geluidsbronnen in de opname (horen waar de viool in de ruimte staat, in relatie tot de luisteraar etc... Betere speakers, ook voor near field, doen dat veel beter dan minder geavanceerde systemen en voor near field ben je niet noodzakelijk beter af met grote speakers.

Je hebt dus zeker positief effect van kleinere speakers, naast je op je desk, maar ook wat verderaf in de ruimte. (LSX II's zijn ook niet echt klein).

Grotere "floor standing speakers" (op van die stands) komen inderdaad beter tot hun recht in grotere ruimten. De LSXII zonder sub is wat te beperkt voor een living of zo. Met sub prima te doen. Zonder sub kan je dan beter de LS50(W)'s nemen (ook al wordt die ook nog beter met sub).

Toch weer iets bijgeleerd dan! Merci voor de toelichting :)

Ja ik heb wel een grote domme boerenkop. Dat helpt.

Niet alles kan verholpen worden met geld :(
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan