Padel

StannekeS

Crew Member
Crowdfunder FE

Wat is padel?​


Padel is een relatief nieuwe sport, maar is in no-time ontzettend populair geworden. De sport is voor iedereen die zin heeft in fun, rally, uitdaging, energie, een sociale format, ... De sport wordt 2 tegen 2 gespeeld op een rechthoeking terrein omgeven door kooi/hekstructuur en met in het midden een net.

Ontstaan in Mexico

Algemeen wordt aangenomen dat de sport onstaan is in Mexico waar Enrique Corcuera als eerste een padelterrein bouwde. In eerste instantie was dit echter niet de bedoeling. Enrique Corcuera wilde eigenlijk een tennisterrein, maar wegens ruimtegebrek bedacht hij zijn eigen spel. Aanvankelijk werd padel alleen door de Mexicaanse elite gespeeld.

Van Mexico naar Spanje

Via een vriend van Enrique Corcuera werd padel meegenomen van Mexico naar Spanje. In 1974 werd de eerste Europese Padel club opgericht in Marbella. Ook in Spanje speelde voornamelijk de elite het spel. De sport won echter drastisch aan populariteit door promotie van publieke figuren zoals koning Juan Carlos & Manolo Santana (voormalig Wimbledon winnaar).

Bron: Padel Vlaanderen
 
Gisteren voor de eerste keer gaan padellen met wat vrienden. Het was eigenlijk leuker dan verwacht. De instapdrempel is ook wat lager in vergelijking met tennis heb ik het gevoel.

Zijn er nog fervente padellers hier?
 
Ik doe het al een jaar of 5 maar de grootste moeite voor ons is om een vaste 4e man te vinden :sop:

Meestal mensen die het eens willen proberen en dan 9/10 keer naast de bal of buiten slaan. In Wachtebeke kan je padel 1 tegen 1 spelen op een kleiner court maar dat is ook niet zo plezant
 
Meeste tennisclubs die geen padelvelden hebben zagen hun ledenaantal voorbije jaar verschrompelen. Ik zie veel ex-tennissers naar padel gaan en niet meer terug keren.
 
Bij ons in de club ook. De tennisspelers slaan ook altijd enorm hard en met veel topspin.

Elke dag tussen 19.00 en 22.00 zijn de 7 padelvelden volledig volzet en hier en daar maar een tennisplein. Ze zijn nu alle binnenpleinen voor tennis aan het hernieuwen. Jammer genoeg hebben ze er geen enkele vervangen door een paar padel pleinen.
 
Laat het uit he s al merde genoeg dat er overal tennisvelden vervangen worden door padelvelden. Hou die binnen tennisvelden maar gewoon zo.
 
Waarom als ze toch zelden tegelijk bezet zijn?
Omdat ik persoonlijk nog altijd niet geloof dat padel binnen pakweg tien jaar nog zo populair is als het geweest is. Bij ons in de club zijn er ook een paar vervangen door padelvelden en 's avonds zijn er meer padelvelden vrij dan tennisvelden. Vind ik persoonlijk zeer jammer.

Padel promoten als sport top maar van de bestaande infrastructuur blijft men beter voor het overgrote deel af, imo uiteraard.
 
Omdat ik persoonlijk nog altijd niet geloof dat padel binnen pakweg tien jaar nog zo populair is als het geweest is. Bij ons in de club zijn er ook een paar vervangen door padelvelden en 's avonds zijn er meer padelvelden vrij dan tennisvelden. Vind ik persoonlijk zeer jammer.

Padel promoten als sport top maar van de bestaande infrastructuur blijft men beter voor het overgrote deel af, imo uiteraard.
Het is mooi dat daar nog steeds meer tennis gespeeld wordt dan padel, maar dat zie en hoor ik hier in de omliggende clubs niet terugkomen.

Uit het standpunt van een club is niet aanpassen een domme move. Hier zijn er een aantal in de buurt die geen padel pleinen hebben (ook die waar mijn kinderen tennisles krijgen) en daar is een leegloop van leden.

In de club waar ik ga padellen zijn enorm veel mensen die van zeer ver komen omdat clubs in hun buurt te weinig pleinen hebben. Zo heeft Bilzen 4 pleinen voor 600 spelers, terwijl bij ons in Genk 7 pleinen voor evenveel spelers zijn. Het gevolg is dat mensen 3-4 weken daar op voorhand moeten reserveren en dus op zoek gaan naar een andere club.
 
Hier ook; tennisvelden nauwelijks bezet en padelvelden moet je 2 weken op voorhand vastleggen...

Nog mensen hier die af en toe een tornooi meepikken of interclub spelen? :clap:
 
Het is mooi dat daar nog steeds meer tennis gespeeld wordt dan padel, maar dat zie en hoor ik hier in de omliggende clubs niet terugkomen.

Uit het standpunt van een club is niet aanpassen een domme move. Hier zijn er een aantal in de buurt die geen padel pleinen hebben (ook die waar mijn kinderen tennisles krijgen) en daar is een leegloop van leden.

In de club waar ik ga padellen zijn enorm veel mensen die van zeer ver komen omdat clubs in hun buurt te weinig pleinen hebben. Zo heeft Bilzen 4 pleinen voor 600 spelers, terwijl bij ons in Genk 7 pleinen voor evenveel spelers zijn. Het gevolg is dat mensen 3-4 weken daar op voorhand moeten reserveren en dus op zoek gaan naar een andere club.
Dan heb ik een andere ervaring, de hype is er bij ons in de buurt toch wel wat aan het afgaan.

That said, die kosten voor de aanleg hebben ze er zeker tijdens corona wel in veelvoud uitgehaald (want toen was het hier ook zaken zoals bij jullie nog steeds blijkbaar) dus op dat vlak snap ik het zeker wel... .

Soit: Ge loopt allemaal achter, Pickleball is de nieuwe hype in wording!
 
Idem hier. Hier in de buurt toch veel padel velden uit de grond geschoten de voorbije jaren, maar als je er voorbij komt, dan staat het merendeel leeg. En er zijn nog plannen in de maak voor extra velden in de buurt.

Ik wil best geloven dat het nog veel gespeeld wordt, maar in sommige regio's lijkt er toch een overaanbod te zijn. Denk dat er toch zijn die hun broek er aan gaan scheuren...
 
De tennisspelers slaan ook altijd enorm hard en met veel topspin.
Heel herkenbaar:D en ze pakken alle diepe ballen in half-volley omdat ze niet met het glas kunnen spelen. En ze slaan vlakke smashes die je gewoon weer kan opwachten aan het net en afmaken.
Daarom dat die inschaling van tennisklassementen ook zo absurd is want het is in feite een andere sport. Bij andere racketsporten gebeurt dat niet. Ik was op basis van tennisklassement ineens P300 zonder ooit 1 officiële match te hebben gespeeld. Eerste jaar ben ik daardoor bijna gezakt. Mijn broer is B0 tafeltennis (dat is vrij hoog) en die was doodleuk P100 zijn eerste jaar.
 
In prime-time tussen pakweg 18u-22u en weekend voormiddag zit vrijwel alles hier overal vol en er zijn nochtans veel clubs in de streek. Recent nog ene bijgekomen en die zat ook binnen de kortste keren met een ledenstop. Het is natuurlijk (gelukkig!) niet meer zo extreem als tijdens de lockdown toen het de enige sport was die je kon doen met vier.

Ik zie padel toch niet als een hype, is voor de grootste groep (de bodem van Tennis Vlaanderen hun klassementspiramide zeg maar) veel toegankelijker dan tennis. Speel in tennis tegen iemand van 3 klassementen hoger en je krijgt 6-1 6-0 op je doos en geen van beiden heeft er iets aan. In padel kun je bvb. van 300 tot 700 mixen en toch leuke matchen hebben. Kunt zelfs gerust gemengd spelen terwijl je bij DG in tennis de helft van de tijd staat koud te krijgen.
 
Wat ik wel merk dat je in padel best met 2 gelijk niveau's naast elkaar speelt. Want als er een mindere tussen zit, raak je als 'betere' geen enkele bal meer. Plezant hoor :unsure:
 
Klopt maar dat is ook zo in tennis hé. Maar in padel zijn er zelfs bij min of meer gelijk niveau ook altijd zwakke punten die je kunt uitbuiten. De ene heeft niet graag hoge ballen op zijn backhand, de andere heeft het lastig met chiquita's,... In de hogere reeksen hebben ze die 'zwakheden' na een paar games al door...
 
Terug
Bovenaan