Netwerk Overstap windows -> Mac. Eigen "cloudsysteem" overzetten.

Spector

Well-known member
Dames en heren,

Ik ga beginnen met te melden dat ik niet goed weet waar mijn vraag/probleem te plaatsen op het forum, maar dit lijkt mij het dichtst vanal in de buur te komen.

Here it goes:

Ik ben al jaar en dag windows gebruiker, maar door de fotografie ed, zou ik een macbookpro willen aanschaffen. Ondertussen heb ik in al die jaren mijn eigen "cloudsysteem" van harde schrijven en backups opgezet. Even een situatieschets (Schijfletters zijn ter indicatie)

Schijf A (256 SSD): Opstart & programma's
Schrijf B (1TB SSD): Eerste lijn plaats waar foto's terechtkomen voor ze definitief geparkeerd worden/games/andere
Schrijf C (1TB HDD): Backup, doet niet zoveel meer

Schijf D (4TB HDD extern): Catalogus met foto's 1 (20xx - 2021)
Schrijf E (4TB HDD extern): Catalogus met foto's 2 (2022 - 20xx)
Schrijf F (8TB HDD extern): 1ste lijn backup Schrijf D & Schijf E (probleem is dat ik handmatig moet slepen om te backuppen -> lees: backup gebeurd te weinig)

Backblaze cloud: Schijf B - Schijf D & Schrijf E.

Wat ik nu zou willen bekomen is het volgende:
Ik zou de MBP 1TB als main workstation. Daarop zou de 1TB gebruikt worden voor programma's en lightroom catalogus (geen bestanden, enkel catalogus)
Schijf B zou ik in een behuizing plaatsen en gebruiken als eerste werkplek om foto's te stockeren die nog moeten verwerkt worden. Wordt dus de 1ste externe SSD
Schijf D, E & F zou ik willen behouden in de huidige situatie, zijn nu ook al externe schijven.

Nu komt de tricky part.
Lightroom leest foto's in de catalogus (die op een andere schijf kan staan) via een bepaald pad (bv D://Documenten/Catalogus/voorbeeld 1
Die schijf letter is dus nu specifiek voor windows per schijf. Als ik mijn huidige catalogus nu backup, bestand kopieer en verplaats neemt hij dus de letters van windows mee, alsook het pad waar ze staan.
Nu is mijn eerste vraag of...
...het mogelijk is om schijfletters aan de passen in OS.
...het mogelijk is de interne SSD (schijf B) zonder problemen te behuizen en te gebruiken als externe SSD
...hoe ik mijn cloudsysteem in backblaze kan aanpassen zonder ik alles opnieuw moet backuppen. Dat ik het pas dus kan 'herschrijven'.

Kort door de bocht zou ik 1-op-1 mijn systeem van windows naar mac willen plaatsen...
 
Terug
Bovenaan