overstap van academische bachelor informatica naar toegepaste informatica

Hey ik ben weer terug

Onlangs heeft iemand mij vertelt dat als je de academische bacholor informatica volgt aan de universiteit en het je te moeilijk word, je het volgende jaar kunt overschakelen naar toegepaste informatica. Zolang je niet buist op uw informatica vakken. Vakken zoals wiskunde of abstract redeneren daarop kan je buizen en zonder moeite het volgende jaar toegepaste informatica volgen.

Alleen weet ik niet zeker of dit waar is. Ik heb het proberen opzoeken op de website van ugent en hogent, maar vond hier geen antwoord op. Weet iemand of dit waar is en zou je dit kunnen bevestigen?

Mvg Jaimelannister
 
Logisch redeneren: mocht dit waar zijn, dan kan je slagen op het vak wiskunde bij toegepaste informatica door te buizen aan de universiteit. Ideaal voor wie slecht zou zijn in Iwiskunde en zo wil slagen aan de hogeschool op wiskunde.
 
Iets zegt me dat je het gewoon niet snapt? Niemand stopt je om van richting te veranderen, je mag doen wat je wil.

Het is gewoon zo dat je vrijstelling kunt krijgen als je van richting verandert, dat is wat die persoon bedoelt met "zo lang je niet buist op je informatica vakken". Dit is ook een beetje verkeerd, als jij nu Python of C krijgt in de academische bachelor en vervolgens van richting verandert waar er bvb. Java/C# gedoceerd wordt dan is het niet zeker dat je effectief vrijgesteld zult worden.
 
Zoals boven al aangehaald is: je krijgt enkel vrijstellingen voor vakken waarvan je de doelstellingen al hebt verwezenlijkt. Wat wilt dat concreet zeggen. Stel je hebt op de universiteit java 1 en java 2 (ik zeg maar wat) en je merkt oei universiteit is niks voor mij ik ga naar de hogeschool en je hebt daar ook java dan zou je in principe een vrijstelling voor bepaalde vakken kunnen krijgen waar men java doceert. MAAR stel er is op de hogeschool een vak java 3 waarbij je leert hoe je back-ends bouwt, en je hebt dat niet gezien op de universiteit of je kan dat niet aantonen dan zou je in principe geen vrijstelling voor dat vak mogen krijgen.


Zelfde voor wiskunde als je lineaire algebra op de universiteit volgde en geslaagd bent voor dit onderdeel zou je in principe een vrijstelling kunnen krijgen voor lineaire algebra op de hogeschool. MAAR stel je hebt op de universiteit analyse en lineaire algebra gevolgd EN geslaagd, je komt op de hogeschool terecht waar men de vakken lineaire algebra en booleaanse algebra doceren dan zou je in principe enkel voor lineaire algebra een vrijstelling kunnen vragen.


In feite is het logisch é... je gaat geen vrijstelling krijgen voor leerstof die je niet hebt gezien of niet op bent geslaagd ...
Hopelijk helpt dit je wat verder
 
Iets zegt me dat je het gewoon niet snapt? Niemand stopt je om van richting te veranderen, je mag doen wat je wil.

Het is gewoon zo dat je vrijstelling kunt krijgen als je van richting verandert, dat is wat die persoon bedoelt met "zo lang je niet buist op je informatica vakken". Dit is ook een beetje verkeerd, als jij nu Python of C krijgt in de academische bachelor en vervolgens van richting verandert waar er bvb. Java/C# gedoceerd wordt dan is het niet zeker dat je effectief vrijgesteld zult worden.
Ik bedoel overstappen naar het 2e jaar van toegepaste informatica, niet naar het 1e jaar.
 
Zoals boven al aangehaald is: je krijgt enkel vrijstellingen voor vakken waarvan je de doelstellingen al hebt verwezenlijkt. Wat wilt dat concreet zeggen. Stel je hebt op de universiteit java 1 en java 2 (ik zeg maar wat) en je merkt oei universiteit is niks voor mij ik ga naar de hogeschool en je hebt daar ook java dan zou je in principe een vrijstelling voor bepaalde vakken kunnen krijgen waar men java doceert. MAAR stel er is op de hogeschool een vak java 3 waarbij je leert hoe je back-ends bouwt, en je hebt dat niet gezien op de universiteit of je kan dat niet aantonen dan zou je in principe geen vrijstelling voor dat vak mogen krijgen.


Zelfde voor wiskunde als je lineaire algebra op de universiteit volgde en geslaagd bent voor dit onderdeel zou je in principe een vrijstelling kunnen krijgen voor lineaire algebra op de hogeschool. MAAR stel je hebt op de universiteit analyse en lineaire algebra gevolgd EN geslaagd, je komt op de hogeschool terecht waar men de vakken lineaire algebra en booleaanse algebra doceren dan zou je in principe enkel voor lineaire algebra een vrijstelling kunnen vragen.


In feite is het logisch é... je gaat geen vrijstelling krijgen voor leerstof die je niet hebt gezien of niet op bent geslaagd ...
Hopelijk helpt dit je wat verder
Ja ik snap het nu.
 
Je kan best gewoon eens een gesprek doen met de coordinator van Toegepaste Informatica.
Dan weet je het beste welke vrijstellingen je kan krijgen indien je slaagt voor de juiste vakken.

Het zou bijvoorbeeld kunnen dat slagen voor de wiskunde van het eerste jaar aan de unief er voor zorgt dat je niets meer van wiskunde moet doen in de hogeschool.
 
Je zou imo beter gewoon wat ijkingstesten doen (bvb die van burgerlijk en industrieel ingenieur) om een beter idee te krijgen van wat je niveau is en op basis daarvan beslissen welke richting je doet. Stel dat je voor zowel burg als industrieel slecht scoort, kan je voor bach TI gaan. Indien je goed scoort op test van burgerlijk kan je imo kiezen tussen zuivere informatica of burgerlijk computerwetenschappen. Let wel op, 50% van de mensen die buizen op de ijkingstoets burgerlijk slaagden alsnog in de opleiding volgens een artikel uit 2019 van veto. Toch kan het je een goede indicatie geven.

Ik zou niet te veel inzitten met alle mogelijke vormen van overstappen van de ene naar de andere richting, maar zoals Nineshots zegt, je informeert je best bij studiecoordinators. Dat zijn meestal heel toegankelijke mensen die je met plezier verder helpen. Dingen die je op dit forum leest kunnen ervaringen zijn van mensen die al enkele jaren afgestudeerd zijn, waarbij sommige zaken al kunnen veranderd zijn.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan