Over- en ondergewicht

Vermoeden op basis van uw beschrijving.

Zelf niet geprobeerd neen.
Ik heb op instagram wel haar receptje voor bananenbrood opgegeslagen. Ik maak dat eerlijk gezegd twee maal per week, super gemakkelijk, lekker en voedzaam ontbijt! Dusja ik geloof wel in haar recepten.
Zelf laat ik mij coachen door gekend iemand uit de buurt. Zijn boeken zijn een echte aanrader, gemakkelijke doenbare recepten en hij is een topper in de sportwereld.

Care to share? 😋

Allez, het recept voor de duidelijkheid... 😶
 
ziezo net mijn eerste "slaatje" achter de rug , dankzij de vele tips hier.
ik ga inderdaad proberen dit zo te blijven doen.


wel vaak tegenstrijdige berichten, wat het moeilijk maakt voor me.
ene zegt boterhammen zijn oké, andere zegt nee tis het beleg die het hem doet
ene zegt kaas is nogal vettig, andere zegt, nee kaas is oké.

maar goed ja, we gaan toch al es beginnen met die slaatjes vol te houden smiddags ;)
 
ziezo net mijn eerste "slaatje" achter de rug , dankzij de vele tips hier.
ik ga inderdaad proberen dit zo te blijven doen.


wel vaak tegenstrijdige berichten, wat het moeilijk maakt voor me.
ene zegt boterhammen zijn oké, andere zegt nee tis het beleg die het hem doet
ene zegt kaas is nogal vettig, andere zegt, nee kaas is oké.

maar goed ja, we gaan toch al es beginnen met die slaatjes vol te houden smiddags ;)
Als het puur om afvallen gaat, telt in eerste instantie maar een ding en dat is hoeveel calorieën ge eet tov hoeveel ge verbruikt. Wat dat precies is is belangrijk om gezond te eten, maar niet per se om af te vallen. Dus boterhammen zijn niet het probleem, het beleg ook niet. Wel hoeveel boterhammen en hoeveel beleg. :)
 
Ik kamp niet met overgewicht of ondergewicht, maar heb wel het gevoel dat ik heel gemakkelijk opgezwollen wordt of dat ik een opgeblazen gevoel heb. Het allerergste heb ik dit met room, ik verdraag gewoon niets van roomsauzen of zelfs een roux met volle melk is al te zwaar. Ook van frieten e.d., dat is genoeg om een hele namiddag met een opgezwollen gevoel te zitten. Ik heb een lactose-intolerantie (vorig jaar vastgesteld), en mijd nu lactose-rijke voeding, maar het helpt bijna niets.
Mja ik heb dat ook wel. En net daarom let ik op het gebruik van koolhydraten. Ik heb het dan net het felst.
De bewuste Charro heeft daar ook eens een post van gedeeld met een voor en na foto van haar buik, verschil was enorm. Waarmee ze wou bewijzen dat het iets natuurlijk is en we er ons niet echt schuldig bij mogen voelen. En je net die moment als weegmoment moet vermijden.

Care to share? 😋

Allez, het recept voor de duidelijkheid... 😶
Vree simpel:
- 60 gram havermout
- 2 rijpe banenen (ik gebruik er maar 1)
- 1/2e appel (ik neem een volledige appel)
- 2 eieren
- 1 koffielepel pindakaas (ik gebruik een flinke scheur magere ongesuikerde alpro soya yoghurt ipv pindakaas)

Ik voeg er nog een snuifje bakpoeder aan toe en wat kaneel.

Alles, behalve de stukjes appel, in de blender/mixer. Deeg in de cakevorm gieten, appeltjes vanboven op.
In een voorverwarmde oven op 180 graden 35 min laten bakken.

Volgens de 'Charro' methode mag je 3 stukken per dag hiervan eten. Ik eet er 2 als ontbijt met wat ongesuikerde zelfgemaakte confituur (Sandra Bekarri recept: diepvries rode vruchten in de blender met 1 eetlepel aciahoning) en een handje blauwe bessen.
Met 1 bananenbrood kan ik 5 keer ontbijten, terwijl uw deeg op 5 min gemaakt is.
 
Mja ik heb dat ook wel. En net daarom let ik op het gebruik van koolhydraten. Ik heb het dan net het felst.
De bewuste Charro heeft daar ook eens een post van gedeeld met een voor en na foto van haar buik, verschil was enorm. Waarmee ze wou bewijzen dat het iets natuurlijk is en we er ons niet echt schuldig bij mogen voelen. En je net die moment als weegmoment moet vermijden.
Onlangs een artikel gezien van een dame die hetzelfde voor had, zie before & after bloating foto's (zie hieronder).
Ik ben wel een man en niet zo afgetraind mager als haar, maar bij mij kan het tot net dezelfde proporties opzwellen (vorige zaterdag bijv. nog gehad na steak met frieten te eten).

5a329daae794011f008b4641
 

Smaak ook, vind spelt pasta lekkerder dan volkoren, smaakt meer naar de witte 😁
Ah, de Flair. :)
Gezond? Speltpasta bevat meer eiwitten en mineralen dan pasta van tarwe. Het graan bevat ook meer voedingsstoffen, aangezien die zich enkel in de korrel zelf bevinden en niet in de zemelen en de kiem (die verwijderd worden), zoals bij tarwe. Spelt is bovendien goed voor de spijsvertering. Volkoren tarwepasta – maar niet de witte versie – bevat wel meer vezels dan speltpasta, dus voor meer vezelinname kies je daarvoor.
Waarom speltpasta kiezen? Als je gevoelig bent aan gluten of niet houdt van de smaak van volkoren pasta, is speltpasta een gezondere keuze dan witte pasta. Spelt is misschien een beetje overhyped, maar het heeft wel degelijk gezondheidsvoordelen. Bovendien geeft speltpasta je, dankzij de eiwitten, een nog langduriger verzadigd gevoel dan volkoren pasta én ligt de smaak dicht bij die van witte pasta.

Goed voor de spijsvertering, zonder onderbouwing. Gezonder, ook niet meteen een reden (gohja al die mineralen en vitaminen waarvoor je sowieso geen pasta moet eten vermoed ik). Maar dat is dus min of meer wat ik dacht, als je geen glutengerelateerde problemen hebt is daar weinig voordeel aan. Gluten zijn trouwens eiwitten. Heb nu eens gewoon uit nieuwsgierigheid die vergeleken:


Beiden spaghetti van Soubry en de speltvariant bevat minder eiwitten per 100 g. :)

En eigenlijk gerommel in de marge hoor, maar de speltvariant is wel 3.5 keer zo duur. Lijkt me echt overroepen, tenzij voor de smaak of medische reden. Maar anderzijds, als je echt coeliakie hebt mag je dat ook niet eten. Ik dacht dat spelt origineel verdrongen werd door tarwe omdat het gewoon minder productief is. In een tijdperk waar mensen meer willen betalen voor (al dan niet bewezen) gezondheidsvoordelen heeft dat wel zijn plaats.
 
Laatst bewerkt:
Dankzij het verhaal van Jonas89 op 9lives dat ik meelas (niet actief aan thread deelgenomen) de motivatie gevonden om van maart '20 : 108 kg naar de huidige 90 te gaan. Met een 3 kilo/maand via MFP app en 3 x lopen per week. Alles rustig opgebouwd. Die app helpt me nog steeds om op deze 90, waar ik me goed bij voel, te blijven. Het blijft opletten, maar het kan. Goede moed aan allen die er mee bezig zijn !
 
Dankzij het verhaal van Jonas89 op 9lives dat ik meelas (niet actief aan thread deelgenomen) de motivatie gevonden om van maart '20 : 108 kg naar de huidige 90 te gaan. Met een 3 kilo/maand via MFP app en 3 x lopen per week. Alles rustig opgebouwd. Die app helpt me nog steeds om op deze 90, waar ik me goed bij voel, te blijven. Het blijft opletten, maar het kan. Goede moed aan allen die er mee bezig zijn !

MyFitnessPall is gewoon standaard wat ik tegen de mensen zeg om te gebruiken.
Toen ik afviel had ik nog gene smartphone en berekende dat allemaal in excel, MFP is luxe

En toch 7/10 keer ik dat zeg is het van dat gezeur. "Ja maar dan moet ik alles afwegen".
Alsof dat de grootste moeite in de wereld is.

Ofwel "Ja maar als ik eens ga uiteten kan ik dat niet wegen". Altijd van die flauwe excuses, enfin als mensen die reactie nog geven als ik hun zeg MFP te gebruiken reageer ik er ook niet meer op.

Het is ook door dat soort apps te gebruiken dat je je bewust gaat worden van wat je eet én ook pakken kennis over voeding gaat opdoen omdat je dan echt ziet wat er in je voeding zit.
 
Jaren geleden ook MyFitnessPall gebruikt om 20kg kwijt te geraken op 9 maand.

Bedoeling was om dat op gewicht te blijven en dat lukte zeer vlotjes doordat mijn eetgewoontes aangepast waren. Ondertussen ben ik nog 15kg extra kwijt door wat extra te sporten en blijven op mijn eten te letten. Hou het wel allemaal niet meer bij via app en durf af en toe eens te zondigen maar kan mijn gewicht nu goed onder controle houden.
 
Onlangs een artikel gezien van een dame die hetzelfde voor had, zie before & after bloating foto's (zie hieronder).
Ik ben wel een man en niet zo afgetraind mager als haar, maar bij mij kan het tot net dezelfde proporties opzwellen (vorige zaterdag bijv. nog gehad na steak met frieten te eten).

5a329daae794011f008b4641
Ik heb dit ook, denk ik. Vorig jaar dan geprobeerd over te schakelen op soya melk, dit deed niets. Dan weer op Rijstemelk, deed ook niets. Nu wissel ik om week van halfvolle koe melk, soya melk en rijstemelk (voor de smaak en afwisseling), maar dat lijkt echt niets te veranderen aan dat bloating in de dikke darm.

Nu dagelijks wandelen helpt dit een beetje uit de voeten, maar het blijft volgens mij iets dat met een dieet moet worden opgelost. Al weet ik niet welk dieet.
 
MyFitnessPall is gewoon standaard wat ik tegen de mensen zeg om te gebruiken.
Toen ik afviel had ik nog gene smartphone en berekende dat allemaal in excel, MFP is luxe

En toch 7/10 keer ik dat zeg is het van dat gezeur. "Ja maar dan moet ik alles afwegen".
Alsof dat de grootste moeite in de wereld is.

Ofwel "Ja maar als ik eens ga uiteten kan ik dat niet wegen". Altijd van die flauwe excuses, enfin als mensen die reactie nog geven als ik hun zeg MFP te gebruiken reageer ik er ook niet meer op.

Het is ook door dat soort apps te gebruiken dat je je bewust gaat worden van wat je eet én ook pakken kennis over voeding gaat opdoen omdat je dan echt ziet wat er in je voeding zit.

De grootste reden achter die excuses is volgens mij dat mensen niet bewust willen weten hoe veel kcal ze binnen spelen met dat snoepje hier en daar tussendoor. Dan wordt het nogal confronterend dat het aan hunzelf en bijhorend eetgedrag ligt.

Als je wil dan zal je die kcal bijhouden en is dat geen extra moeite, maar wel een bewustwording van de voedingswaarde, of het gebrek hieraan, van bepaalde zaken.
 
Ik heb dit ook, denk ik. Vorig jaar dan geprobeerd over te schakelen op soya melk, dit deed niets. Dan weer op Rijstemelk, deed ook niets. Nu wissel ik om week van halfvolle koe melk, soya melk en rijstemelk (voor de smaak en afwisseling), maar dat lijkt echt niets te veranderen aan dat bloating in de dikke darm.

Nu dagelijks wandelen helpt dit een beetje uit de voeten, maar het blijft volgens mij iets dat met een dieet moet worden opgelost. Al weet ik niet welk dieet.
Die milk switchen zijn me bekend, ben al gegaan van volle melk -> magere melk -> lactosevrije melk -> sojamelk -> ongezoete sojamelk -> ben nu bezig ben amandelmelk. Tot nu toe nog maar bitter weinig verbetering van gemerkt.
 
Sinds ik gestopt ben met roken april 2020 weeg ik nu 69kg en kwam ik van 63kg voor 176cm.
 
Laatst bewerkt:
Waarom zitten er zoveel kcal in mayonnaise 😭
Light mayo nemen van Devos Lemmens bv. Amper 35 kcal per 15 gram. En ik vind eerlijk gezegd niet dat er zoveel verschil in smaak is met non-light mayo.

Sinds ik gestopt ben met roken april 2020 weeg ik nu 69kg en kwam ik van 63kg voor 176cm.
Is vrij normaal, het roken van sigaretten onderdrukt het hongergevoel. Maar maak u geen zorgen, je bent meer dan waarschijnlijk gezonder met 69 kg zonder te roken dan met 63 kg terwijl je rookt.
 
Is vrij normaal, het roken van sigaretten onderdrukt het hongergevoel. Maar maak u geen zorgen, je bent meer dan waarschijnlijk gezonder met 69 kg zonder te roken dan met 63 kg terwijl je rookt.
Ik kom van de 59kg in 2014. Destijds blowde ik dagelijks, tot 2017 definitief gestopt. Toen kwam ik van de 59kg naar de 63kg. En dan in 2020 definitief met roken gestopt, komen de kilo's er goed bij.

Wat ik ook wel moet vermelden, ik ben iemand die zeker na de late ploeg een Quick, pizza, pita, frituur niet ontloopt. Dit terwijl ik zeker voldoende eet overdag op mijn werk. Toch heb je na de late ploeg dat uitgehongerd gevoel, rokend of niet rokend en zeker destijds ik nog blowde. Direct na de late ploeg blowen en junkfood. Die gewoonte heb ik toen aangekweekt. Let op, eten na 22h is niet meer dan een soort van fysieke verslaving.

Daar ben ik nu ook wel aan het werken, ik probeer zo laat mogelijk pauze te nemen tijdens de late ploeg rond 19h en dan merk ik dat ik 's avonds na de late ploeg minder geneigd ben om junkfood binnen te slaan.

Het is puur een verslaving. Eens ik daar door ben dan volgt fase 3: sporten -_-

Fase 1 was blowen en dan roken stoppen en het is na 3 keer te stoppen in mijn hele leven uiteindelijk gelukt. (*)
Fase 2 zijn mijn eetgewoontes aanpassen, wil niet zeggen dat ik mijn junkfood laat vallen maar gewoon de regelmaat anders leggen, vooral minderen en zeker niet meer na 22h.
Fase 3 ... sporten, daar ben ik nog niet uit, daar ben ik mij nog aan het voorbereiden, research, pff eigenlijk moet ik het zelfde karakter doorzetten als stoppen met roken.

(*) Waarom lukt het nu beter, wel als ik nu nog maar sigaretten geur in mijn buurt krijg word ik op één of ander manier draaierig en beetje gedegouteerd van. De vorige keren toen ik stopte had ik dat niet, het ruiken van sigaretten geur gaf aanleiding tot terwijl nu net dat niet het geval is en ik er een afkeer van heb.
 
Dankzij het verhaal van Jonas89 op 9lives dat ik meelas (niet actief aan thread deelgenomen) de motivatie gevonden om van maart '20 : 108 kg naar de huidige 90 te gaan. Met een 3 kilo/maand via MFP app en 3 x lopen per week. Alles rustig opgebouwd. Die app helpt me nog steeds om op deze 90, waar ik me goed bij voel, te blijven. Het blijft opletten, maar het kan. Goede moed aan allen die er mee bezig zijn !
Alé leuk om te lezen dat ik inspiratiebron ben 😄 khad er beter geld voor gevraagd en ne boek geschreven :D

Neen serieus nu, hier nog altijd 77-78kg, en ik probeer 4x week te sporten, nu niet denken dat het workouts zijn van 3u. Neen, totaal niet. 35-40min, meestal zit ik rond de 500-600kcal per sessie dat ik verbruik. Hartslag boven de 150 is meestal een goede vetverbrander.
Bij het fietsen is het meestal 1500kcal, op 2-3u. 50km. Maar das in de zomer.

Eten let ik meestal wel wat op, normale portie en geen suiker dranken. Maar ook een minder teken waarom ik kg’s verlies, ik jaag me snel op en pieker veel. Maar dat ben ik nu eenmaal

btw ik heb de tips van Carrion en eniac hoor.
 
ben nu al 3/4 weken bezig met slaatjes te eten ipv boterhammen,
geen snoep en chips meer.... na 3 weken ongeveer echt nul komma nul kilo's verloren :(
ik ging het eigenlijk opgeven.

deze week echter al 2/3 dagen intensief met mn vader aant werken een sauna in elkaar te knutselen , en deze ochtend dan toch eindelijk 2 kilo er af. (gisteren stond ik ook al op dat gewicht) dus van 74 naar 72 kilo.


ik durf dus te vermoeden dat in mijn geval dieten niet veel helpt, aangezien ik zowiezo niet echt een grote eter was of ben.
wel ga ik misschien die slaatjes proberen aanhouden ipv boterhammen, maar uit eigen ondervinding lijkt het mij gewoon belangrijker veel en intensiever te bewegen om kilo's te verliezen.
(het valt me trouwens ook heel hard op dat ik de laatste 5 jaar in stijgende lijn ben gegaan in kilo's, toevallig de dag dat ik mijn electrische fiets kocht, en mn gewone fiets niet meer gebruikte. Ook dit ga ik terug veranderen. terug de gewone fiets, want e-bike is eigenlijk zelfde als auto rijden imo, je verliest geen druppel zweet, dus ja .. )
 
Terug
Bovenaan