OS 2020 | Skateboarden (Street en Park)

Status
Niet open voor verdere reacties.

JorisBlack

Well-known member
Nieuwe olympische sport!

Street mannen
25/07

02:00-04:36
voorronde
05:25-06:23
finale

Street vrouwen
26/07

02:00-04:36
voorronde
05:25-06:23
finale

Park vrouwen
04/08

02:00-04:24
voorronde
05:30-06:14
finale

Park mannen
05/08

02:00-04:24
voorronde
05:30-06:14
finale


2 Belgen:
Axel 'Crusher' Cruysberghs (street, 25/07)

Lore Bruggeman (street, 26/07)

Bij de mannen (street) is het vooral uitkijken naar Nyjah Huston (USA), Yuto Horigome (Japan), Aurelien Giraud (Fr) en nog een paar Brazilianen.
Bij de andere disciplines weet ik niet direct wie de favorieten zijn :unsure:
 
Moeten ze een helm dragen tijdens de Olympische Spelen?

Goeie vraag... ik vermoed van niet, aangezien het op andere grote skate toernooien ook niet verplicht is. (X Games, Tampa Am, Dew Tour...)

De enigen die quasi altijd een helm (+andere bescherming) aandoen, zijn de vert en megaramp skaters, omdat dat een pak gevaarlijker is als ge valt, maar die disciplines zijn er niet op de Olympische Spelen.
 
Laatst bewerkt:
Grote skatewedstrijden vind ik eigenlijk best saai om naar te kijken.
Ze spelen allemaal op safe. Hun filmpjes zijn ongelofelijk veel spectaculairder omdat je daarin opnieuw en opnieuw kan proberen tot het lukt.
Je merkt daardoor dat die sport nog ongelofelijk veel groei kan hebben.
Goeie vraag... ik vermoed van niet, aangezien het op andere grote skate toernooien niet verplicht is.

De enigen die quasi altijd een helm (+andere bescherming) aandoen, zijn de vert en megaramp skaters, omdat dat een pak gevaarlijker is als ge valt, maar die disciplines zijn er niet op de Olympische Spelen.
Ik zou de vert nu niet per se als gevaarlijker beschouwen eigenlijk, je landt wel op zachtere materialen.
 
Nog moeten oppassen (alleja mijn vrouw en ik was mee) voor Axel toen hij een jaar of 8 was. Was toen al een toptalentje.
 
Heb skateboarden nooit echt een sport gevonden om in competitie vorm te gieten maar ik ga het wel proberen volgen.

Ik ben er wel vrij zeker van dat Niyah de grote winnaar wordt, tenzij Wout Van Aert meedoet want die wint alles tegenwoordig :unsure:
 
Grote skatewedstrijden vind ik eigenlijk best saai om naar te kijken.
Ze spelen allemaal op safe. Hun filmpjes zijn ongelofelijk veel spectaculairder omdat je daarin opnieuw en opnieuw kan proberen tot het lukt.
Je merkt daardoor dat die sport nog ongelofelijk veel groei kan hebben.

Ik zou de vert nu niet per se als gevaarlijker beschouwen eigenlijk, je landt wel op zachtere materialen.

Er is zeker nog veel groeimarge in het skateboarden. Ge ziet tegenwoordig heel jonge skaters compleet zotte dingen doen die men vroeger als onmogelijk beschouwde. Een paar dagen geleden nog de 12-jarige Gui Khury die als allereerste een 1080 heeft geland op een standaard vert ramp (X Games). Nota bene in aanwezigheid van Tony Hawk, die in 1999 als eerste een 900 landde.



Vert is naar mijn mening toch echt wel gevaarlijker. Die pakken veel meer hoogte, en er is denk ik ook een grotere kans op hoofdblessures.
 
Er is zeker nog veel groeimarge in het skateboarden. Ge ziet tegenwoordig heel jonge skaters compleet zotte dingen doen die men vroeger als onmogelijk beschouwde. Een paar dagen geleden nog de 12-jarige Gui Khury die als allereerste een 1080 heeft geland op een standaard vert ramp (X Games). Nota bene in aanwezigheid van Tony Hawk, die in 1999 als eerste een 900 landde.
Ik heb het niet alleen op groei in tricks, maar vooral in professionaliteit. Moeilijke tricks keer op keer kunnen doen.
Want ik vind het niveau altijd best laag op zo'n competities in vergelijking met wat ze effectief kunnen. Maar op zo'n competitie wordt je hard afgestraft als je een trick niet kan, dus gaan ze voor zekerheid.
Want nu zijn dat nog vaak tricks dat de betere hobby skater ook kan. Ik verwacht ooit nog een niveau te zien waar je als goede hobby skater zelfs niet meer aan kan tippen.

In snowboarden en motorcross is die evolutie bijvoorbeeld al gebeurd. Daar heb je echt ongelofelijk hoog niveau.

De 1080 in vert is trouwens al ouder dan 4 dagen hoor. Maar misschien is die van 4 dagen geleden de eerste keer in een competitie?
 
Ik heb het niet alleen op groei in tricks, maar vooral in professionaliteit. Moeilijke tricks keer op keer kunnen doen.
Want ik vind het niveau altijd best laag op zo'n competities in vergelijking met wat ze effectief kunnen. Maar op zo'n competitie wordt je hard afgestraft als je een trick niet kan, dus gaan ze voor zekerheid.
Want nu zijn dat nog vaak tricks dat de betere hobby skater ook kan. Ik verwacht ooit nog een niveau te zien waar je als goede hobby skater zelfs niet meer aan kan tippen.

In snowboarden en motorcross is die evolutie bijvoorbeeld al gebeurd. Daar heb je echt ongelofelijk hoog niveau.
Dan moet ge naar de 'best trick' competitie kijken :p Altijd vol risico de moeilijkste tricks.
Helaas is dat er niet bij op de Olympische Spelen.
En tja, dat soort moeilijke tricks consistent doen, keer op keer, ik weet het niet hoor... misschien zit het er nog aan te komen, maar simpel is dat niet he :p

Maar ik begrijp wat ge bedoelt, de hele omkadering is pas recent echt aan het professionaliseren.

De 1080 in vert is trouwens al ouder dan 4 dagen hoor. Maar misschien is die van 4 dagen geleden de eerste keer in een competitie?
Ja, eerste keer in competitie.
 
Ik vraag me ook af of ze allemaal in dezelfde kledij van hun land gaan skaten.
Superveel kledingsponsors in het skateboarden.
 
Ik vraag me ook af of ze allemaal in dezelfde kledij van hun land gaan skaten.
Superveel kledingsponsors in het skateboarden.
IOC regels op sponsors zijn HEEL strikt. Artikel 40 is daar berucht over, zie een ouder artikel erover hier: https://nos.nl/artikel/2121788-de-sponsoren-van-olympische-atleten-die-bestaan-even-niet

Beetje ridicuul want iedereen skate, loopt, zwemt, fiets,.. met z’n favoriete merken die dan sowieso in the picture komen te staan.

De Nike SB x Parra kit voor team USA is wel :drool:
 
IOC regels op sponsors zijn HEEL strikt. Artikel 40 is daar berucht over, zie een ouder artikel erover hier: https://nos.nl/artikel/2121788-de-sponsoren-van-olympische-atleten-die-bestaan-even-niet
Hoe zit dat dan met het materiaal waarmee je sport? Bij skateboarden maakt kleren geen hol uit, dus dat kan je volledig blanco doen.
Maar schoenen en het skateboard met bijbehorende onderdelen, die zijn toch ook gewoon van een merk? Dat kan je toch niet blanco laten?
Of moet de sponsor dan die dingen voorzien zonder enige merknaam of verwijzing naar merknaam?
 
Hoe zit dat dan met het materiaal waarmee je sport? Bij skateboarden maakt kleren geen hol uit, dus dat kan je volledig blanco doen.
Maar schoenen en het skateboard met bijbehorende onderdelen, die zijn toch ook gewoon van een merk? Dat kan je toch niet blanco laten?
Of moet de sponsor dan die dingen voorzien zonder enige merknaam of verwijzing naar merknaam?
Dat mag wel neem ik aan, wielrennen hebben ze ook gewoon hun fiets of lopen hun spikes he.
Of snowboarden
 
Beetje ridicuul want iedereen skate, loopt, zwemt, fiets,.. met z’n favoriete merken die dan sowieso in the picture komen te staan.

De Nike SB x Parra kit voor team USA is wel :drool:

Hoe zit dat dan met het materiaal waarmee je sport? Bij skateboarden maakt kleren geen hol uit, dus dat kan je volledig blanco doen.
Maar schoenen en het skateboard met bijbehorende onderdelen, die zijn toch ook gewoon van een merk? Dat kan je toch niet blanco laten?
Of moet de sponsor dan die dingen voorzien zonder enige merknaam of verwijzing naar merknaam?

Inderdaad. Hier zeggen ze alvast dat de schoenen van Nike ook uniform gaan zijn:
https://www.dezeen.com/2020/02/05/n...lympic-skateboarding-uniforms-for-tokyo-2020/

De boards zelf weet ik niet... kan me voorstellen dat iedereen wel zijn/haar eigen trucks en wielen wil hebben, maar misschien dat het design op het board dan wel uniform gaat zijn per land? :unsure:

edit: zoiets dus bijvoorbeeld
518eb3a6582ce6d34e2743145b69a1ee.jpg
 
Ik heb het niet alleen op groei in tricks, maar vooral in professionaliteit. Moeilijke tricks keer op keer kunnen doen.
Want ik vind het niveau altijd best laag op zo'n competities in vergelijking met wat ze effectief kunnen. Maar op zo'n competitie wordt je hard afgestraft als je een trick niet kan, dus gaan ze voor zekerheid.
Want nu zijn dat nog vaak tricks dat de betere hobby skater ook kan. Ik verwacht ooit nog een niveau te zien waar je als goede hobby skater zelfs niet meer aan kan tippen.

In snowboarden en motorcross is die evolutie bijvoorbeeld al gebeurd. Daar heb je echt ongelofelijk hoog niveau.

De 1080 in vert is trouwens al ouder dan 4 dagen hoor. Maar misschien is die van 4 dagen geleden de eerste keer in een competitie?

Ik denk da je dan toch naar de verkeerde wedstrijden hebt gekeken :p.

SLS & Dew tour worden geen tricks gedaan die een hobby skater kan.
deze hebben ook allemaal hetzelfde concept (street dan)
2 runs van 60seconden
5 try's voor best trick

en 4 van de beste scores tellen mee, (dus als je 2 runs niet goed scoort, kan je dit perfect ophalen tijdens de best tricks)
zou teleurgesteld zijn als ze niet dezelfde format nemen op de olympische spelen.

soms doen ze zelf tricks in een run van 60sec die een 8 oplevert tijdens de best trick.
en ze gaan zeker niet altijd voor zekerheid, dit word zelfs afgestraft tijdens de best trick.

als je vb hardflip kan, en dan gewoon allerlei variaties met die hardflip gaat doen, ga je niet zo hoog meer scoren.

Heb skateboarden nooit echt een sport gevonden om in competitie vorm te gieten maar ik ga het wel proberen volgen.

Ik ben er wel vrij zeker van dat Niyah de grote winnaar wordt, tenzij Wout Van Aert meedoet want die wint alles tegenwoordig :unsure:

Nyjah is naar mijn mening de beste in competitie, ondanks dat ik altijd voor iedereen buiten hem supporter, kan je niet ontkennen dat hij de beste is.
maar ben niet zo fan van zijn trick keuze. maar bij zijn runs vind ik wel dat je altijd meer tricks in die run ziet dan bij andere.

Maar, een sure shot is het zeker niet, omdat Yuto Horigome toch zeker en vast de tricks heeft om hem te verslagen, en het ook al verschillende keren gedaan heeft.
Maar Nyjah gaat zo gedreven zijn voor die eerste gouden medialle in skateboard.

mijn persoonlijke favoriet is Aurelien giraud, in 2016, had ik nog nooit van hem gehoord, en hem zien skaten op Antwerp skate contest. dit was echt een ander niveau, zoiets had ik nog nooit gezien in het echt. Axel Cruysberg was er ook, maar zo een niveau verschil tussen die 2 nog.

maar ondertussen heeft hij toch al een paar x de finale van sls of dew tour niet kunnen halen, terwijl Nyjah, Yuto, kelvin, dat meestal wel halen.

Dan heb je ook Gustavo Ribeiro, een jonge Portugees, die helaas gewond is geraakt in de laatste dew tour, dus dit zal zijn eerste wedstrijd terug zijn. maar zeker ook de capaciteit heeft om Nyjah te verslagen.

Maar vrij triest dat ik voor 7 andere skaters support en Nyjah toch nog 50% van de tijd met de winst gaat lopen :p

ik hoop natuurlijk ook een plaats in de finale voor Axel, maar ik acht dit al vrij onrealistisch.

Park heb ik minder opgevolgd. maar ik vermoed dat dit gewoon een bowl sectie zal zijn.

En dan gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar

Zion wright (kan trouwens ongeloofelijk sick street skaten ook)
Andy anderson (heeft zeer apparte stijl, en is creatief )

Dan heb je ook nog de vrouwencompetitie, ik geef Lore bruggeman meer kans om de finale te halen dan axel.

bij street, kan je mss zeggen dat de vrouwen soms tricks doen die zeer goeie mannelijke "hobbyskaters" ook kunnen.

hier heb je vooral
Pamela Rosa,
Rayssa leal (14 jarig meisje die gvd ziek kan skaten)
Letichia Bufoni (deze en 2 bovenstaande dames zijn allemaal van brazilie)
Aori nishimura (mijn persoonlijke favoriet)
en Keet Oldenburing (NL) is ook wel een kanshebber denk ik

bij park heb ik zo goed als niet gevolgd

hier ken ik alleen Sky Brown, vrij bekend jong meisje (12 jaar) skate echt gestoord
 
  • Leuk
Waarderingen: TsD
Ik volg het skateboarden al gans mijn leven maar het competetieve gedeelte laat ik steeds aan mijn voorbij gaan ben dus absoluut niet mee met de formats.

Zolang ik maar zieke tricks te zien krijg is het goed :coolbrows:
 
Ik denk da je dan toch naar de verkeerde wedstrijden hebt gekeken :p.

SLS & Dew tour worden geen tricks gedaan die een hobby skater kan.
deze hebben ook allemaal hetzelfde concept (street dan)
2 runs van 60seconden
5 try's voor best trick
Blijkbaar, al paar keer zo'n x games wedstrijd gevolgd en ik vond daar het niveau toch bedroevend tov de skills van de skaters die meededen.
SLS opgezocht maar ofwel slechte voorbeelden gevonden, maar ik vond het ook niet echt van je dat.
Dew tour heeft me wel positief impressed, daar zitten toch al wat serieuzere tricks bij.

Ik spreek trouwens ook niet meer over de gemiddelde hobbyist hé, maar de betere hobbyist. Eentje die weinig moeite heeft met een kickflip to lipslide op een handrail bv.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan