OS 2020 | Medailles: Waarom wij weinig en Nederlanders (terug) veel?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Moest de financiële verloning van topsport afhankelijk zijn van hoe 'zwaar' de sport is, dan zouden voetballers het minste krijgen. 😌
Je verdient gewoon op basis van hoe populair de sport is. Sorry voor Nina, roeiers, badmintonners, schoonspringers, etc maar er is quasi niemand geïnteresseerd in uw sport buiten die 2 weekjes olympische spelen om de 4 jaar. Dat is de spijtige realiteit. Enfin, zoiets met vraag en aanbod.
Nina mag al 'content' zijn dat ze kan rondkomen met alleen haar sport, niet veel topsporters kunnen dat.
 
Blijft altijd wat kort door de bocht natuurlijk aangezien je als groot land ook maar evenveel atleten per sport mag uitvaardigen als kleiner land
Je kan moeilijk 3 medailles winnen als je maar 1 atleet mag afvaardigen

(uw edit was me voor :D)
Maar uw vijver is wel veel groter natuurlijk, waardoor de kans dat je betere atleten hebt groeit.
 
Tjah, Nieuwe Belg is een heel breed begrip blijkbaar. ??

Thiam en Abdi zijn behalve de huidskleur niet vergelijkbaar volgens mij.

Wat een discussie alweer. Iemand die hier geboren en getogen is, uit een Belgische moeder en vader of uit een gemengd huwelijk is toch een Belg?

Ieder type land heeft historisch gezien een type bevolking, het is niet fout om te zeggen dat mensen uit Oost-Afrika traditioneel toppers zijn op de lange afstand. Wanneer wij hier nu in België de ene na de andere Keniaan of Ethiopiër naturaliseren tot Belg, kan je dan nog spreken van Belgisch goud? Veel hangt ook af van wanneer die persoon naar België gekomen is. Bart Veldkamp is pas op latere leeftijd Belg geworden als hij al bij de top van het schaatsen behoorde, die heeft dan vervolgens ook nog een medaille gepakt voor België. Dat is voor mij ook geen echte Belgische medaille hoor.

Stel dat een Jamaicaan migreert naar België, en die pakt op de spelen in Parijs goud op de 100m, dan heb ik een dubbel gevoel bij een mogelijke krantenkop "Uniek, eerste maal Belgisch goud op de 100 meter". Ik zal er mij zeker niet fier door voelen.

Het is zeer moeilijk om deze discussie op een deftige manier te voeren zonder dat het weer afglijdt naar een hard migratiedebat met alle hyperbolen van dien.
 
Moest de financiële verloning van topsport afhankelijk zijn van hoe 'zwaar' de sport is, dan zouden voetballers het minste krijgen. 😌
Ik ben absoluut geen fan van voetballers en ik vind ze zwaar overbetaald (of eerder dat ze te weinig belastingen betalen, want het is de kijker die betaalt natuurlijk).
Maar ik zou ze zeker niet onderaan zetten qua moeite dat ze moeten doen voor de sport.
Het is zowat de populairste sport in de wereld met moordende concurrentie. Ik denk dat je hen gerust bij de zwaarste sporten mag klasseren daarom. Het niveau moet gewoon top zijn.
Kijk bv naar Lukaku, naast balletjes schoppen kan die ook aan recordsnelheden lopen. En je moet ook goed spelinzicht hebben.

En daarnaast, wie gaat bepalen welke sport het zwaarste is? Dat zou ongelofelijk subjectief zijn.
 
Kijk bv naar Lukaku, naast balletjes schoppen kan die ook aan recordsnelheden lopen. En je moet ook goed spelinzicht hebben.
Het was jaren geleden dat ik nog eens een voetbalmatch heb bekeken en op het voorbije EK zette ik per ongeluk een wedstrijd van Tsjechië op.
Na een kwartier terug afgezet.
Ik was vergeten dat deze topvoetballers in een open ruimte, moeite hebben met het plaatsen van de bal in het doelkader. Je weet wel, die ene bal (die verschilt per EK / WK, maar goed) waar ze sinds hun jeugd op trainen met controleren en kiezen hoe je het beste erop kan trappen vanop welke afstand en op welke manier die rolt. Om nog maar te zwijgen van vrije trappen en corners. Ofwel in de muur trappen; drie meter ernaast; de bal niet omhoog krijgen :rofl:.
Wel kudos naar de topvoetballers die er elke week keer op keer staan en zich ten volle in de strijd begeven match in match uit, 60 of meer wedstrijden op een jaar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan