Werk Opslag in 2021

drolf

Active member
Grote firma hier: jaarlijks is er een budget voorzien voor opslag, directie bepaald wie die krijgt (index helaas in budget inbegrepen, in het buitenland snappen ze nog steeds die index niet en zien ze dat als opslag).

Laatste maanden te veel cadeaus gekregen om goed te zijn: consumptiecheques, thuiswerkpremie, ...

Het zijn bijna tekenen aan de wand om begin januari te zeggen dat er voor iemand iets extra inzit.

Hoe zit dat bij jullie?
 
Ik denk dat er veel personen zullen zijn waar het ipv opslag ontslag zal worden. Gezien de economische situatie en de brexit zie ik bitter weinig hoopgevende berichten.
 
Promotie/opslag gehad in juli. een 300 euro bruto erbij, niks spectaculairs maar gezien de omstandigheden klaag ik niet.
 
Bij ons al aangekondigd dat er geen opslag komt in 2021, best wel zuur na een jaar waarin de winst letterlijk 8 keer zo hoog ligt als het jaar ervoor..
Onze baas ontwijkt ook strategisch elke vorm van evaluatiegesprek, beetje triestig, maarja. Wat doe je eraan éh.
 
Barema‘s bij ons. In het systeem dat ik zit sowieso jaarlijks een opslag. Is niet superveel, maar klaag zeker niet :)
 
Promotie/opslag gehad in juli. een 300 euro bruto erbij, niks spectaculairs maar gezien de omstandigheden klaag ik niet.
Das een maandloon per jaar erbij. Toch niet slecht.
Zelf vorige maand 150eur netto erbij gekregen, toch zeer blij ermee.
 
Hier ook loonbarema's. Net even opgezocht, ik zou volgend jaar ongeveer 150 EUR bruto/maand meer verdienen. Mijn man heeft zijn evaluatiegesprek gehad en hij krijgt 400 EUR opslag. De meeste van zijn teamgenoten krijgen opslag, vorig jaar geen opslag gehad.
 
Bij ons al aangekondigd dat er geen opslag komt in 2021, best wel zuur na een jaar waarin de winst letterlijk 8 keer zo hoog ligt als het jaar ervoor..
Onze baas ontwijkt ook strategisch elke vorm van evaluatiegesprek, beetje triestig, maarja. Wat doe je eraan éh.

Ik vind de politiek om opslag te geven (=permanente verhoging van verloning) omdat de resultaten eens goed zijn nu ook niet direct de juiste (want dat heeft dan een impact op de kostenstructuur ad eternum).
Maar je kan dan wel je medewerkers belonen met een deftige premie.

En een evaluatiegesprek weigeren? Sorry maar dan ben je niet geschikt om zo'n functie te behartigen. Dat jaarlijks evaluatiegesprek is ook al iets wat in het leven is geroepen om echt slechte managers te sturen. Dat dan nog eens weigeren...
 
Hier wordt het naar goede gewoonte wachten tot midden/eind januari. Ik vind het moeilijk in te schatten; we hebben een goed jaar gehad in die zin dat het verlies veel minder stevig was dan in vele andere sectoren.

Zelf heb ik een enorm druk jaar gehad waarin zowel de functie als ikzelf enorm gegroeid is, én ‘promotie’ naar leidinggevende. Daar mag dus wel een schone lap bij, maar dat wordt afwachten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Xena
Ik stijg 220 euro bruto (100 euro netto) om de 3 jaar binnen mijn loonschaal bij de lokale overheid. Toevallig is dat volgend jaar het geval, waardoor ik van 3815 naar 4035 euro bruto stijg. Ik vind het wel jammer dat er geen fast tracks zijn, waarbij je bv. al na 1 of 2 jaar zou kunnen stijgen i.p.v. na 3 jaar. Als ik echt wil stijgen qua loon, moet ik promotie maken, maar daarvoor zou er een nieuwe functie moeten gecreëerd worden.

Een promotie naar 1 niveau hoger zou me 330 euro bruto extra opleveren, een promotie naar 2 niveaus hoger 875 euro bruto extra.
In mijn huidige niveau eindig ik op 5480 euro, bij 1 promotie op 5818 euro, bij 2 promoties op 7051 euro. Eigenlijk zou ik graag naar dat laatste niveau willen toewerken, bv. iets als "directeur ICT, processen en innovatie". Vanuit mijn opleiding handelsingenieur in de beleidsinformatica denk ik in een strategische en organisatiebrede functie wel het meest te kunnen realiseren. De digitalisering die bijvoorbeeld banken de afgelopen 20 jaar hebben doorgemaakt, staat ook in lokale overheden te gebeuren.

Verder zijn er nog de functies algemeen directeur, adjunct algemeen directeur en financieel directeur, die nog een stuk beter worden betaald, tussen de 9500 en de 10.250 euro per maand met volledige anciënniteit. Dat is zo sinds de fusie van stad en OCMW, waarbij beide directies samengevoegd werden en de overblijvers 30% extra betaald kregen. 🙃 Een wel heel ruime regeling vind ik... 8000 euro had ook wel volstaan, temeer omdat dit statutaire functies zijn met een dik overheidspensioen: maximaal 3600 euro netto per maand voor de statutaire ambtenaar, maximaal 1700 euro netto voor de werknemer. Bovendien geldt die opslag van 30% enkel voor de directie, niet voor bv. diensthoofden van ondersteunende diensten die nu plots de ICT, HR, communicatie, ... voor de gefuseerde organisatie moeten doen en ook effectief leidinggeven aan nieuw-samengestelde teams.
 
We zitten hier met loonbarema's volgens het haygradingsysteem. Om de zoveel jaar komt er wat bij en om de 5 jaar krijgen we ook nog een bonus. Dat is niet altijd zo geweest, je kreeg een percent meer naargelang je evaluatie "goed", "zeer goed" of "excellent" was. Er is intern wel groeimogelijkheid in mijn departement, dus daar zitten wel financiële opwaarderingsmogelijkheden in.

Om het met een mopje van een collega te zeggen: "Opslag? Ge krijgt een tennisraket en een bal. Dat is uwen opslag."
 
Vorig jaar dierven ze niet omdat de evaluatiegesprekken net aan het begin van corona waren. Ze zeiden wel dat ik het zou verdienen, en aangezien we uiteindelijk wel normaal hebben geboerd afgelopen jaar hoop ik wel dat het er dus in zit...
 
Geen opslag op 1 januari, omdat de 3-maandelijkse afgevlakte gezondheidsindex negatief is (-0,04%). Ook geen daling van het loon, wat ik wel niet terecht vindt (als het omhoog moet kunnen gaan, moet het ook naar beneden kunnen gaan). Index is bij ons elke 3 maand, is dus niet zo veel elke keer.

Jaarlijkse baremieke opslag is pas in september (1 jaar ancienniteit op nieuwe functie). Dan ga ik zo'n 100 euro bruto vooruit.

De vriendin gaat op 1 januari 1,1% vooruit (CAO). Baremieke opslag krijg zij slechts in september 2022 (zo'n 120 euro). Eerder enkel 2% indexaanpasising, die voorlopig voorzien is voor januari 2022.
 
ik ben benieuwd wat het bij ons zal worden .. nog geen bericht gekregen dat de bonus en opslag wegvallen .. vermoed dat het "business as usual" zal zijn
 
Het ziet er opnieuw naar uit dat ik de hoogst mogelijke score zal behalen op mijn jaarlijkse evaluatie. Normaliter staat daar een ~8% opslag tegenover (0,95% indexering pc200 spijtig genoeg inbegrepen). Ik hoorde via enkele collega's dat ons bedrijf (belgische tak) 2020 redelijk goed is doorgekomen en bij de groep als referentie wordt beschouwd. Ik ga er dus voorlopig vanuit dat die opslag erin zit. Promotie zit er mogelijks ook in al kon mijn manager me niets beloven.

Wat de bonus betreft, ik heb al mijn persoonlijke targets meer dan gehaald. Het is dus afwachten of de bedrijfstargets gehaald worden, meer daar over begin volgend jaar. Ze moeten beiden gehaald worden opdat ik recht heb op mijn bonus..
 
Beetje bang hier voor de gesprekken... er werd in de zomer al gezegd dat het potje voor opslag zeer beperkt zal zijn... echter heb ik wel grote stappen gezet dit jaar in persoonlijke ontwikkeling, meer verantwoordelijkheid gekregen, mij effectief bewezen op bepaalde projecten dat ik die verantwoordelijkheid aankan.. om dan nog te zwijgen van klantenevaluaties over mij die quasi allemaal maximum score zijn.

ik zit 4 jaar in IT, heel laag begonnen qua loon maar wel vlot gestegen (jaarlijks toch 325 erbij gemiddeld). Ik wou eigenlijk dit jaar 500 euro erbij krijgen, maar vrees dat het njet zal worden...

weet ook niet hoe hard ik hier op tafel kan slaan, ik begrijp uiteraard dat het een vreemd jaar was.. maar dat maakt mijn rekening niet natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan