ThomasMore
Well-known member
Je moet natuurlijk wel 10% hoogste lonen van de beroepsbevolking nemen en niet van Belgische bevolking. Beroepsbevolking is dacht ik iedereen tussen 20 en 64 jaar (?). Ik vind niet direct terug hoeveel mensen dat zijn maar lijkt me sterk dat het er 10.000.000 zouden zijn.Vandaar dat ik zei dat dit zeker niet alledaags is... Maar 10% hoogste lonen is nog altijd 1 miljoen mensen
Nu, ook niet vergeten dat er ook wel wat zelfstandigen met vennootschap zijn die zichzelf een "laag" loon uitkeren, maar met de aangelegde winsten in hun vennootschap liquidatiereserves uit hun vennootschap ook kredietaflossingen kunnen doen ( soort bulletkrediet). Zij zullen ook dergelijke bedragen kunnen ontlenen.
https://statbel.fgov.be/nl/themas/werk-opleiding/lonen-en-arbeidskosten/gemiddelde-bruto-maandlonen
Vanaf een brutoloon van 5.886 zit je bij de 10% hoogste lonen in België. Ik ben akkoord dat zelfstandigen, omwille van andere types verloning, dit soort statistieken in de war gooien.
Om aan 6800 netto gezinsinkomen (uit arbeid) te komen ben je bij dus bij de stevige kalibers en dus per definitie in de minderheid.
Ik geef je gelijk als je zegt dat er in dit land veel mensen zijn met heel veel geld als we het over absolute aantallen hebben. België heeft om en bij de vijf miljoen gezinnen dus daar de top 10% van en je zit aan 500.000 gezinnen met forse koopkracht. Dat is een behoorlijke markt.
Anderzijds overschat je de relatieve cijfers wel met je stelling. Netto gezinsvermogen van 750K en je zit in de top 10% (volgens die studie van universiteit Antwerpen die ik hier 's heb gepost). Dat is nu toch niet zo fabelachtig veel (en alles zit erin he).
De groep miljonairs in België groeit maar de groep met arme gezinnen ook. Voor de middenklasse wordt het een stuk moeilijker al voelt de hogere middenklasse daar nog niks van. Zeker niet zolang ze niet scheiden

Laatst bewerkt:

.
.
.