Opmerkelijke huizen te koop

Vandaar dat ik zei dat dit zeker niet alledaags is... Maar 10% hoogste lonen is nog altijd 1 miljoen mensen:)
Nu, ook niet vergeten dat er ook wel wat zelfstandigen met vennootschap zijn die zichzelf een "laag" loon uitkeren, maar met de aangelegde winsten in hun vennootschap liquidatiereserves uit hun vennootschap ook kredietaflossingen kunnen doen ( soort bulletkrediet). Zij zullen ook dergelijke bedragen kunnen ontlenen.
Je moet natuurlijk wel 10% hoogste lonen van de beroepsbevolking nemen en niet van Belgische bevolking. Beroepsbevolking is dacht ik iedereen tussen 20 en 64 jaar (?). Ik vind niet direct terug hoeveel mensen dat zijn maar lijkt me sterk dat het er 10.000.000 zouden zijn.

https://statbel.fgov.be/nl/themas/werk-opleiding/lonen-en-arbeidskosten/gemiddelde-bruto-maandlonen

Vanaf een brutoloon van 5.886 zit je bij de 10% hoogste lonen in België. Ik ben akkoord dat zelfstandigen, omwille van andere types verloning, dit soort statistieken in de war gooien.

Om aan 6800 netto gezinsinkomen (uit arbeid) te komen ben je bij dus bij de stevige kalibers en dus per definitie in de minderheid.

Ik geef je gelijk als je zegt dat er in dit land veel mensen zijn met heel veel geld als we het over absolute aantallen hebben. België heeft om en bij de vijf miljoen gezinnen dus daar de top 10% van en je zit aan 500.000 gezinnen met forse koopkracht. Dat is een behoorlijke markt.

Anderzijds overschat je de relatieve cijfers wel met je stelling. Netto gezinsvermogen van 750K en je zit in de top 10% (volgens die studie van universiteit Antwerpen die ik hier 's heb gepost). Dat is nu toch niet zo fabelachtig veel (en alles zit erin he).

De groep miljonairs in België groeit maar de groep met arme gezinnen ook. Voor de middenklasse wordt het een stuk moeilijker al voelt de hogere middenklasse daar nog niks van. Zeker niet zolang ze niet scheiden 🙂

Laatst bewerkt:
Zelfs als we hier op het forum rondkijken, is toch niemand die in die prijscategorie koopt, first time buyers?
Dan heb je, los van erfenissen en loon, een startkapitaal voor die woning door meerwaarde van 1 of 2 eerste woningen te verkopen.
Mijn eerste woning in 2000 kostte 55.000 euro... Nope, geen nul vergeten. Was een nieuwbouw appartement in de Dansaertstraat in Brussel. De tweede woning samen gekocht voor 300.000 (inclusief de verbouwingen) en dat was in 2007 of zo. Toen hadden we daarvoor een compleet gerenoveerd herenhuis met een zee van ruimte en alle moderne comfort. Compleet gestript en heropgebouwd.

Nadien in 2020 als alleenstaande op de huizenmarkt en zonder de verkoop van dat eerste appartement zou het me, ondanks stevige verdiensten, niet gelukt zijn om iets deftig te kunnen kopen. De prijzen zijn door het dak gegaan hoor. Was me dat even een wake-up call.

Eén van de panden die ik in 2020 bezocht heb was een nieuwbouw woning in een nieuwe wijk van Matexi. Kwam inclusief kosten rond de 500.000 euro voor een klein kot met laminaat.

Enfin, 't is allemaal goed gekomen maar ik had het geluk iets achter de hand te hebben. Ik begrijp de frustratie van jonge gezinnen die ondanks hun hoger diploma en goede baan het gevoel hebben dat echt goede woningen onbereikbaar zijn. Laat staan voor alleenstaande gezinnen...

Enfin, 't is allemaal goed gekomen maar ik had het geluk iets achter de hand te hebben. Ik begrijp de frustratie van jonge gezinnen die ondanks hun hoger diploma en goede baan het gevoel hebben dat echt goede woningen onbereikbaar zijn. Laat staan voor alleenstaande gezinnen...
Probleem is vooral dat verbouwen ook geen optie is, want de aankoop van een krot + verbouwingskosten is vaak nog duurder dan de aankoop van die héél erg dure kleine koten met laminaat.

Ik heb eens even in mijn mailbox gegraven. Voor deze woonwijk heb ik november 2020 het latenboek en prijzen per mail ontvangen: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/roosdaal/1760/9494295?searchId=620e373341bf1

Vandaag 466.188 EUR excl BTW/notaris/registratie.
De prijs in mijn mailbox: 370.673 EUR excl BTW/notaris/registratie.

Dat is een 26% erbij op nog geen anderhalf jaar tijd.
Bouwfirma's dekken zich in hé.

Wat is de doorlooptijd van zo'n projecten? Ons project is live gegaan in september 2019, we hebben getekend in december 2019 denk ik, ze zijn gestart in augustus 2020 en oplevering was in juni 2021. Eigenlijk zit je dus met een doorlooptijd van een kleine twee jaar. Maar een bouwfirma geeft forfaitprijzen bij de start van die doorlooptijd en als de klant niks meer veranderd nadien kunnen ze nergens meerkosten van het materiaal op doorrekenen.

Enfin, ze kunnen dat waarschijnlijk wel, als wij offertes maken naar onze klanten zetten wij daar ook de koperkoers bij, als dat project 4-5 maand nadien in uitvoering gaat en het koper is 25% gestegen dan kunnen we dat dus doorrekenen, maar dat is iets wat bij particulieren zeer weinig gedaan wordt denk ik. Dus wat doen bouwfirma's nu ze niet kunnen voorspellen wat hun materialen gaan kosten een jaar na hun prijssetting op het moment dat ze het materiaalaankopen? Ze doen er een ferme lap bij, dan zijn ze zeker.

Mja wij hebben ook garage die niet voor auto gebruikt wordt maar die staat gewoon vol met fietsen, als berging, wasmachine, droogkast, diepvries, gasketel, waterverzachter
Sommige hebben daar hun nutsvoorzieningen, ventilatie-unit. Pakt allemaal plaats in

We hadden mss beter garagepoort weggedaan en muur gezet met brede deur en venster maarja kunnen we later nog doen :unsure:
Wij hebben dat eigenlijk gedaan. Een berging waar eigenlijk gerust nen auto in zou kunnen maar enkel met een zijdeur en that's it. Achteraf bekeken maar goed ook want die berging staat gewoon voor de helft vol met technieken. Een inpandige garage heeft imo alleen maar nadelen, toch in de €500-700k prijsklasse. Daarboven kan het dan weer wel de moeite zijn maar in de eerder genoemde prijsklasse boet je imo gewoon in aan binnenruimte die je evengoed anders had kunnen indelen.

Het is dan ook geen garantie. In mijn opinie zijn de mensen die het potentieel hebben om dat eraan te geven beperkt. 500 - 700k zal nog wel lukken voor de goede 2 verdiener die niet zelfstandig is.
Alles dat hoger als dat gaat, lijkt mij toch een moeilijkere markt te zijn. Wat niet wilt zeggen dat er daar geen markt voor is. Maar als je dat soort geld hebt dan lijkt de maandelijkse factuur voor energie niet noodzakelijk het grootste probleem. Waardoor andere types van woningen interessant worden.

Daarnaast moeten we eerlijk zijn dat het principe dat je beschrijft van toepassing is voor woningen (en niet voor alle woningen). Echter bij appartementen is die tendens beperkter. Juist door het corona debacle.
:eek:

500 - 700k lukken, vergeet niet dat je voor een lening van 600k op 25 jaar aan 0,8% rente nog steeds 2200 euro/maand betaalt.

Geen ambras maken met je wederhelft of terug naar die rijwoning... Monopolie in het echt!
Zelfs als wij geen ambras maken willen/kunnen wij echt geen 2200 euro/maand betalen hoor :biglaugh: .

Uitspraken als "voor de goede 2 verdieners zal dat wel lukken", echt compleet van 't padje zoiets. Zelfs aan 40% van het nettoloon komt dat op samen 5500 euro netto verdienen. Er hoeft dan ook al niet te veel te gebeuren voor de rest.

Ik zou zelf nooit meer dan 30% lenen van de gezamenlijke lonen. Wij zitten op 20-25% en dat voelde al wrang.

Wat doe je dan als er iemand zijn job verliest / langdurig ziek wordt? Alles boven 30% is boven uw stand leven imo. Iets wat tegenwoordig precies wel in de mode is.

Ik vraag me ook af wat de reden van verkoop zou zijn van dat huis in Hoeselt.
Is dat gebouwd om effectief snel winst te pakken of spelen er andere zaken?

Zelfs als wij geen ambras maken willen/kunnen wij echt geen 2200 euro/maand betalen hoor :biglaugh: .

Uitspraken als "voor de goede 2 verdieners zal dat wel lukken", echt compleet van 't padje zoiets. Zelfs aan 40% van het nettoloon komt dat op samen 5500 euro netto verdienen. Er hoeft dan ook al niet te veel te gebeuren voor de rest.
Ik begrijp je, dat is ook een zeer optimistische voorstelling.

De nieuwe woonwijzer op HLN toont, imo, hallucinante prijzen. https://www.hln.be/geld/nergens-kos...koopste-gemeenten-in-jouw-provincie~a44d48fc/

Vooral Vlaams-Brabant is zot... Meest crazy daar zijn Meise en Bierbeek. Stijgingen van +40% tov 2017. Nu, misschien zijn daar niet veel waarnemingen dus over de relevantie van die steekproef kan met een korrel zout genomen worden. In elk geval spreken we overal over gemiddelde prijzen, als je dan weet dat België een sterk verouderd vastgoed heeft dan voel je aan dat je heel stevig in de buidel mag tasten om tegenwoordig nog iets deftigs te kunnen kopen.

Ik herhaal: mijn nieuwbouw appartement in hartje Brussel kostte me 55.000 (zonder BTW) in 2000. De gemiddelde prijs voor een appartement in Brussel is vandaag iets van een 430.000 euro. Voorzichtig zijn met een gemiddelde maar ik geloof niet dat je in België nog een nieuwbouw appartement vindt voor die prijs. In Brussel betaal je (volgens de steekproef op immoweb van vandaag) minimum 80000 voor een uitgeleefde studio in de slechtere buurten.

Ik zou zelf nooit meer dan 30% lenen van de gezamenlijke lonen. Wij zitten op 20-25% en dat voelde al wrang.

Wat doe je dan als er iemand zijn job verliest / langdurig ziek wordt? Alles boven 30% is boven uw stand leven imo. Iets wat tegenwoordig precies wel in de mode is.

Ik vraag me ook af wat de reden van verkoop zou zijn van dat huis in Hoeselt.
Is dat gebouwd om effectief snel winst te pakken of spelen er andere zaken?
Gemiddeld huur in belgie is ondertussen 800eur.
Dus voor 30% is dit een maandloon van 2666eur netto.

+30% uitgeven aan huisvesting is eerder de regel dan uitzondering.
Heeft niets te maken met boven je stand leven.

De vraag 'wat als je job verliest / langdurig ziek wordt' is iets waar veel Belgen elke dag van wakker liggen.

Het is niet de mode, maar noodzakelijk. Mijn ouders zijn beiden laaggeschoold (geen middelbaar diploma). Mijn vader heeft zelfstandig de gezinswoning hier gezet toen hij 27 was, zo'n 30 jaar terug. Lening terugbetaald op 3-4 jaar, zonder hulpmiddelen van thuis. Ik heb nu ongeveer dezelfde leeftijd (wel hooggeschoold), en ik kan nog niet half zo'n huis zetten. Zelfs met een lening van twintig jaar.

https://www.hln.be/geld/nergens-kos...koopste-gemeenten-in-jouw-provincie~a44d48fc/

Oplijsting van de 10 duurste en 10 goedkoopste gemeenten per (Vlaamse) provincie + Brussel. Totaal staan er voor 120 gemeenten dus de gemiddelde prijzen van 2021 en de verandering tov. 2020.

- Daling tov 2020: 15 van de 120 gemeenten (sterkste daling in Vleteren met -27%)
- Double digit growth tov 2020: 42 van de 120 betaalde je in 2021 minimum 10% meer voor een gemiddelde woning in vergelijking met 2020.
- Sterkste stijger op een jaar tijd per Provincie:

Antwerpen: Balen +18%
Limburg: Ham +21%
Oost-Vlaanderen: Sint-Martens-Latem +25%
Vlaams Brabant: Meise +18%
West-Vlaanderen: Damme +27%
Brussel: Sint-Joost-ten-Node +46%

Je kan er ook vergelijken met 2017 maar dan wordt je al helemaal depressief of vrolijk (afhankelijk of je al dan niet nog moet kopen).

De test 's gedaan... Wat kan je in elk van die gemeenten kopen voor een, naar landelijk gemiddelde, bovengemiddeld budget tussen de 400-500? Gekeken op immoweb en tussen de eerste resultaten hetgeen dat er in mijn ogen het beste uitziet gekozen.

Balen: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/balen/2490/9723377?searchId=620e77c0e8202

Ham: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/ham/3945/9705063?searchId=620e77c0e8202

Sint-Martens-Latem: niks onder de 500 behalve dit https://www.immoweb.be/nl/zoekertje...ens-latem/9830/9744094?searchId=620e77c0e8202

Meise: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/bel-etage/te-koop/meise/1860/9759953?searchId=620e77c0e8202

Damme: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/moerkerke/8340/9748904?searchId=620e794325735

Sint-Joost-ten-Node: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje...ten-noode/1210/9692452?searchId=620e79d1622fc

Conclusie, met een budget van 400 tot 500 (dus de betere tweeverdieners) zal het in de gemeenten met grootste stijgingen nog steeds mogelijk zijn om iets te kopen al moet je daar soms behoorlijk wat compromissen voor durven maken.

Laatst bewerkt:
Het Nieuwsblad: Een ondergrondse parkeerplaats? Dat is dan 250.000 euro. En ja, ze zijn allemaal verkocht.

Triestig...
Dat is toch echt wel zwaar overdreven.
In Hasselt zitten de duurste parkeerplaatsen rond de 50.000 (wat ik trouwens ook al veel vind), maar dit is nog 5 keer meer.
In Hasselt kost een luxe penthouse tussen 1 en 1,5 miljoen, als we dat doortrekken zou dat daar in Knokke dan 5 tot 7,5 miljoen mogen kosten?
8k weet wel dat die vergelijking heel kort door de bocht is, maar toch.

https://www.hln.be/geld/nergens-kos...koopste-gemeenten-in-jouw-provincie~a44d48fc/

Oplijsting van de 10 duurste en 10 goedkoopste gemeenten per (Vlaamse) provincie + Brussel. Totaal staan er voor 120 gemeenten dus de gemiddelde prijzen van 2021 en de verandering tov. 2020.

- Daling tov 2020: 15 van de 120 gemeenten (sterkste daling in Vleteren met -27%)
- Double digit growth tov 2020: 42 van de 120 betaalde je in 2021 minimum 10% meer voor een gemiddelde woning in vergelijking met 2020.
- Sterkste stijger op een jaar tijd per Provincie:

Antwerpen: Balen +18%
Limburg: Ham +21%
Oost-Vlaanderen: Sint-Martens-Latem +25%
Vlaams Brabant: Meise +18%
West-Vlaanderen: Damme +27%
Brussel: Sint-Joost-ten-Node +46%

Je kan er ook vergelijken met 2017 maar dan wordt je al helemaal depressief of vrolijk (afhankelijk of je al dan niet nog moet kopen).

De test 's gedaan... Wat kan je in elk van die gemeenten kopen voor een, naar landelijk gemiddelde, bovengemiddeld budget tussen de 400-500? Gekeken op immoweb en tussen de eerste resultaten hetgeen dat er in mijn ogen het beste uitziet gekozen.

Balen: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/balen/2490/9723377?searchId=620e77c0e8202

Ham: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/ham/3945/9705063?searchId=620e77c0e8202

Sint-Martens-Latem: niks onder de 500 behalve dit https://www.immoweb.be/nl/zoekertje...ens-latem/9830/9744094?searchId=620e77c0e8202

Meise: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/bel-etage/te-koop/meise/1860/9759953?searchId=620e77c0e8202

Damme: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/moerkerke/8340/9748904?searchId=620e794325735

Sint-Joost-ten-Node: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje...ten-noode/1210/9692452?searchId=620e79d1622fc

Conclusie, met een budget van 400 tot 500 (dus de betere tweeverdieners) zal het in de gemeenten met grootste stijgingen nog steeds mogelijk zijn om iets te kopen al moet je daar soms behoorlijk wat compromissen voor durven maken.
500k in Limburg is echt wel duur hoor. Dat is totaal niet het budget van de (boven)gemiddelde Limburger. (Niet Hasselt)

:eek:

500 - 700k lukken, vergeet niet dat je voor een lening van 600k op 25 jaar aan 0,8% rente nog steeds 2200 euro/maand betaalt.
Die 0,8% kreeg je ook niet zomaar, uw loon moest ook voldoende hoog genoeg zijn. Wij hebben in december vastgeklikt op 0,96% vast op 20 jaar maar had ons gezamenlijk inkomen 5 euro minder geweest was het meteen 1,16% ;).

Gemiddeld huur in belgie is ondertussen 800eur.
Dus voor 30% is dit een maandloon van 2666eur netto.

De vraag 'wat als je job verliest / langdurig ziek wordt' is iets waar veel Belgen elke dag van wakker liggen.

Voor veel alleenstaanden en gezinnen is meer dan 30% inderdaad gewoon de enige keuze die ze hebben, zowel voor veel mensen die huren als veel mensen die kopen.
Het is pas als je een stuk meer verdient dat je de keuze kan maken (en dan nog)...

Dit wordt inderdaad vaak vergeten.

Wie hier 1000 eur betaalt als aflossing voor zijn woning, zou voor een soortgelijke woonst ook vaak 1000 eur moeten leggen elke maand als huur.

Enige verschil is de eigen inbreng bij de aankoop.

Ik woon in een normale recente HOB, moest ik deze huren, ik zou elke maand 1000 eur moeten betalen.

Die 0,8% kreeg je ook niet zomaar, uw loon moest ook voldoende hoog genoeg zijn. Wij hebben in december vastgeklikt op 0,96% vast op 20 jaar maar had ons gezamenlijk inkomen 5 euro minder geweest was het meteen 1,16% ;).
I know, mijn punt wordt enkel nog duidelijker gemaakt he.
Wij zitten voor onze hoofdlening op 1,99 en de wederopname op 1,60. Wij verdienen best goed, maar 600k lenen is gewoon echt zot he.

I know, mijn punt wordt enkel nog duidelijker gemaakt he.
Wij zitten voor onze hoofdlening op 1,99 en de wederopname op 1,60. Wij verdienen best goed, maar 600k lenen is gewoon echt zot he.
Nogal ja. Laat staan dat je een schuldsaldoverzekering vindt die daarin mee wil gaan 😅.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan