Opmerkelijke huizen te koop

Het is dan ook geen garantie. In mijn opinie zijn de mensen die het potentieel hebben om dat eraan te geven beperkt. 500 - 700k zal nog wel lukken voor de goede 2 verdiener die niet zelfstandig is.
Alles dat hoger als dat gaat, lijkt mij toch een moeilijkere markt te zijn. Wat niet wilt zeggen dat er daar geen markt voor is. Maar als je dat soort geld hebt dan lijkt de maandelijkse factuur voor energie niet noodzakelijk het grootste probleem. Waardoor andere types van woningen interessant worden.

Daarnaast moeten we eerlijk zijn dat het principe dat je beschrijft van toepassing is voor woningen (en niet voor alle woningen). Echter bij appartementen is die tendens beperkter. Juist door het corona debacle.
Dat was een moeilijke markt, maar sinds Corona en sinds de bodemrente toch niet meer.
700k op 25 jaar lenen aan 1,25% ( tarief dat makkelijk haalbaar is voor mensen met een deftig profiel) kost je 2.715 € maand . Dat is 40% van een netto-inkomen van +- 6.800 €. Zeker niet doorsnee, maar ook niet volstrekt onhaalbaar voor een koppel 2verdienende universitairen met een gegeerd profiel. Tel daar dan nog wat steun van thuis bij en je komt echt wel aan een grote groep die woningen tot 1000k kan betalen. Daarboven wordt het inderdaad wel al wat selecter imo.
Ik heb het al gezegd: er zijn zeer veel mensen met (heel) veel geld in dit land.

Dat was een moeilijke markt, maar sinds Corona en sinds de bodemrente toch niet meer.
700k op 25 jaar lenen aan 1,25% ( tarief dat makkelijk haalbaar is voor mensen met een deftig profiel) kost je 2.715 € maand . Dat is 40% van een netto-inkomen van +- 6.800 €. Zeker niet doorsnee, maar ook niet volstrekt onhaalbaar voor een koppel 2verdienende universitairen met een gegeerd profiel. Tel daar dan nog wat steun van thuis bij en je komt echt wel aan een grote groep die woningen tot 1000k kan betalen. Daarboven wordt het inderdaad wel al wat selecter imo.
Ik heb het al gezegd: er zijn zeer veel mensen met (heel) veel geld in dit land.
Een gezamelijk inkomen van 6.800€ netto is toch al heel stevig lijkt mij.

Ik heb eens even in mijn mailbox gegraven. Voor deze woonwijk heb ik november 2020 het latenboek en prijzen per mail ontvangen: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/roosdaal/1760/9494295?searchId=620e373341bf1

Vandaag 466.188 EUR excl BTW/notaris/registratie.
De prijs in mijn mailbox: 370.673 EUR excl BTW/notaris/registratie.

Dat is een 26% erbij op nog geen anderhalf jaar tijd.
Tiens, Ben je zeker dat het over hetzelfde huis gaat? Lijkt mij straf dat die hun geafficheerde prijzen ineens zouden verhogen?
Misschien is dat huis van 466k het laatste dat nog moet verkocht worden en is die 370k een ander huis?

Elk € 3400 netto hebben of de ene wat meer en de andere wat minder, lijkt mij nu toch wel een serieus inkomen. Sowieso, "niet volstrekt onhaalbaar voor twee universitairen met een gegeerd profiel", als het niet onhaalbaar is (dus zeker niet standaard) voor twee mensen met een gewild masterdiploma, dan denk ik dat de grote meerderheid van de koppels wel al uit de boot valt.

Als je deze poll op dit forum bekijkt is dat ook niet echt een standaardbedrag om te lenen: https://www.beyondgaming.be/threads/maandelijkse-aflossing-woning.461/page-37

Een loon omschrijven als "niet doorsnee, maar ook niet volstrekt onhaalbaar".

Met dergelijke bewoordingen kan je echt alle kanten uit. Uiteraard is het op een bevolking van 10 000 000 mensen "niet volstrekt onhaalbaar" dat er eens een koppel tussenzit met 6800 netto per maand. Maar we hebben percentielen nodig om te duiden hoe zeldzaam dit is.

Ik heb geen zin om de exacte berekening te doen (en nettovergoedingen en voordelen trekken het toch scheef), maar om 3400 EUR netto te hebben zit je volgens mij rond de 6.000 EUR bruto. Dat is dus de hoogste 10% lonen in België en dan moeten beide partners dat nog hebben.

Er zijn echt wel minder mensen die dat kunnen veroorloven dan je hier nu laat uitschijnen.

Iedereen die ik ken heeft unief (zelfs 2 met doctoraat ) gedaan en enkel mijn zus heeft dat loon (notaris).
3500 euro netto is is toch echt geen loon dat een dertiger heeft, eerder een zeer grote uitzondering.

Ik ken echt geen koppel van mijn leeftijd dat 7000 euro netto samen heeft hoor.

Je vergeet wel dat vooral iets oudere mensen al serieus wat kapitaal kunnen opgebouwd hebben in de vorm van hun huidige woonst, en dat die de laatste tijd een duwtje in de rug hebben gekregen doordat hun "duurbetaald" huis ineens veel meer waard blijkt.

Inkomsten doen er dan minder toe, als je bvb 3à400k uit je huidige huis kan trekken en dus nog maar de helft van die 800k moet lenen.
En vergeet erfenissen en andere free money dingen niet.
Lonen is echt maar een (klein?) deel van wat er bepaald wat voor huis je kan kopen.

Nergens zegt @LaCucaracha dat het dertigers zonder eigendom betreft...

Een loon omschrijven als "niet doorsnee, maar ook niet volstrekt onhaalbaar".

Met dergelijke bewoordingen kan je echt alle kanten uit. Uiteraard is het op een bevolking van 10 000 000 mensen "niet volstrekt onhaalbaar" dat er eens een koppel tussenzit met 6800 netto per maand. Maar we hebben percentielen nodig om te duiden hoe zeldzaam dit is.

Je spreekt inderdaad over een paar procent van de bevolking (9% zit bruto boven de €6000, dan moet je nog eens allebei in die categorie vallen, of 1 van beide in een duidelijk hoger percentiel om samen netto aan €6800 te komen)

In 2020 werden er iets meer dan 1100 woningen (huizen & appartementen) verkocht in België voor meer dan € 1M. Dat geeft ook wel aan dat dat een kleine fractie is van de bevolking, als je dat jaar alleen al spreekt over 70000+ woningen verkocht in Vlaanderen.

Je vergeet wel dat vooral iets oudere mensen al serieus wat kapitaal kunnen opgebouwd hebben in de vorm van hun huidige woonst, en dat die de laatste tijd een duwtje in de rug hebben gekregen doordat hun "duurbetaald" huis ineens veel meer waard blijkt.

Inkomsten doen er dan minder toe, als je bvb 3à400k uit je huidige huis kan trekken en dus nog maar de helft van die 800k moet lenen.
En vergeet erfenissen en andere free money dingen niet.
Lonen is echt maar een (klein?) deel van wat er bepaald wat voor huis je kan kopen.

Nergens zegt @LaCucaracha dat het dertigers zonder eigendom betreft...
Een 50'er gaat geen 25 jaar lenen.

Laatst bewerkt:
Ik heb geen zin om de exacte berekening te doen (en nettovergoedingen en voordelen trekken het toch scheef), maar om 3400 EUR netto te hebben zit je volgens mij rond de 6.000 EUR bruto. Dat is dus de hoogste 10% lonen in België en dan moeten beide partners dat nog hebben.

Er zijn echt wel minder mensen die dat kunnen veroorloven dan je hier nu laat uitschijnen.

Vandaar dat ik zei dat dit zeker niet alledaags is... Maar 10% hoogste lonen is nog altijd 1 miljoen mensen:)
Nu, ook niet vergeten dat er ook wel wat zelfstandigen met vennootschap zijn die zichzelf een "laag" loon uitkeren, maar met de aangelegde winsten in hun vennootschap liquidatiereserves uit hun vennootschap ook kredietaflossingen kunnen doen ( soort bulletkrediet). Zij zullen ook dergelijke bedragen kunnen ontlenen.

Een 50'er gaat geen 25 jaar lenen.
Nee, maar iemand die 40 is gaat misschien wel 20 jaar lenen? Zeker nu iedereen langer werkt etc.

400k op 20 jaar is een kleine €1900/m, dit als 40% van het inkomen geeft 4800 als "vereist" inkomen.
En laat net de oudere mensen statistisch gezien (statement without proof, sue me) meer verdienen.

Vandaar dat ik zei dat dit zeker niet alledaags is... Maar 10% hoogste lonen is nog altijd 1 miljoen mensen:)
Nu, ook niet vergeten dat er ook wel wat zelfstandigen met vennootschap zijn die zichzelf een "laag" loon uitkeren, maar met de aangelegde winsten in hun vennootschap liquidatiereserves uit hun vennootschap ook kredietaflossingen kunnen doen ( soort bulletkrediet). Zij zullen ook dergelijke bedragen kunnen ontlenen.
Maar het moeten de 2 partners zijn in de relatie die in die hoogste groep zitten om aan uw 6.800 netto te geraken ... hoeveel gaan het er dan zijn denkt ge?

Maar het moeten de 2 partners zijn in de relatie die in die hoogste groep zitten om aan uw 6.800 netto te geraken ... hoeveel gaan het er dan zijn denkt ge?
Minder, maar nog steeds genoeg om ervoor te zorgen dat huizen in het +700k segment veel sneller weg zijn...
Het is een combinatie van veel factoren he: de zeer lage rente, waarbij de mensen met een interessant profiel ( beperkte eigen inbreng, mooi inkomen) de meest gunstige rentevoet krijgen waardoor hun ontleencapaciteit stijgt, sponsoring van thuis... Meerwaarde op een eerste vastgoedinvestering die volledig naar de nieuwe woning kan gaat.
Als je dat allemaal combineert met een mooi loon, kan je zulke bedragen lenen en dus ook zo'n woningen kopen.

Maar 10% hoogste lonen is nog altijd 1 miljoen mensen:)
Blijkbaar hebben we al ruim meer dan 100% arbeidsparticipatie, geen idee waarom men zich nog bezig houd met die hervormingen.
Dergelijke lonen zijn toch echt wel heel zeldzaam, en al zeker voor mensen die nog een eerste vastgoed moeten verwerven. Ik ken zo in ieder geval niemand.

Blijkbaar hebben we al ruim meer dan 100% arbeidsparticipatie, geen idee waarom men zich nog bezig houd met die hervormingen.
Dergelijke lonen zijn toch echt wel heel zeldzaam, en al zeker voor mensen die nog een eerste vastgoed moeten verwerven. Ik ken zo in ieder geval niemand.
Wie zegt dat het hun eerste vastgoed is?
Profiel waaraan ik denk: universitairen van eind de 30-halverwege de 40 met een gegeerd profiel ( economisch, juridisch of ingenieursdiploma).
Daar gaan er toch wel redelijk wat rond dat bedrag zitten.

Zelfs als we hier op het forum rondkijken, is toch niemand die in die prijscategorie koopt, first time buyers?
Dan heb je, los van erfenissen en loon, een startkapitaal voor die woning door meerwaarde van 1 of 2 eerste woningen te verkopen.

Terug
Bovenaan