Opmerkelijke huizen te koop

lelijk huis amai...
  • voortuin is een plastic helling
  • gevel is pure socialewoningcore
  • klein huis voor de grond waar het op staat
  • terras nihil
  • tuin compleet onbenut
  • om uw tanden te kunnen poetsen moet je eerst 10m door uw badkamer wandelen
  • een tv voor mieren in de living
  • wie zet er nu champagne in de inkomhal
  • RIP uw oren in kleine pianoruimte gemaakt van beton
  • binnen voelt het claustrofobisch en donker aan (behalve dan de keuken en eetkamer)
De akoestiek in dat huis moet echt wel vreselijk zijn.

De boekenwanden op foto 15 :love:
Geweldig, die vloer in de living is ook fantastisch.
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/villa/te-koop/hoeselt/3730/9625543?searchId=620b7a85803b5

Mooi, maar toch een stukje te duur in prijs volgens mij
Zou die zijn dak gelijmd zijn ? Want hier hebben ze mij toen aangeraden op een plat dak met balast te werken.
Persoonlijk had ik ook die talud voor de woning weggedaan en een garage onder het huis gemaakt.
:puke:
Ik hou nu sowieso niet van "modern", maar kan als het goed gedaan is dat nog wel appreciëren, dit is gewoon foeilelijk.

Ik zie geen huis :unsure:
Die luchtfoto's heffen het woord koterij wel naar een nieuw niveau ;)

Ik zie geen huis :unsure:
Hadden ze vanachter nog 1 kotje extra gebouwd, konden ze spreken van een unieke vierkantshoeve.

Bijna 900k echt all in dan? Damn bouwen is duur... Of was de grond al duur? Is toch alleenstaande woning?
In de nieuwbouwthead is gepasseerd dat bouwen vandaag ongeveer neer komt op 2300 EUR excl BTW per m². Dat lijkt mij gezien de graad van afwerking van die woning wel realistisch. Maak de berekening voor die woning.

Voor een bewoonbare oppervlakte van 200m², een grondje van 200.000 EUR zit je vandaag inclusief BTW/notaris en registratie al snel aan 785.000 EUR. En dan moet je nog aan de afwerking (tuin/oprit/schilderwerken/gordijnen/verlichting) beginnen.
Dat pand heeft dan nog een kelder en een gigantische grondoppervlakte. Lijkt mij een correcte prijs.

In de nieuwbouwthead is gepasseerd dat bouwen vandaag ongeveer neer komt op 2300 EUR excl BTW per m². Dat lijkt mij gezien de graad van afwerking van die woning wel realistisch. Maak de berekening voor die woning.

Voor een bewoonbare oppervlakte van 200m², een grondje van 200.000 EUR zit je vandaag inclusief BTW/notaris en registratie al snel aan 785.000 EUR. En dan moet je nog aan de afwerking (tuin/oprit/schilderwerken/gordijnen/verlichting) beginnen.
Dat pand heeft dan nog een kelder en een gigantische grondoppervlakte. Lijkt mij een correcte prijs.
bouwkost is natuurlijk niet de verkoopprijs.
Er is geen enkele regel die zegt dat je het jaar na je bouw al je kosten kan recupereren via een verkoop.

Nu, er zal wel een zot zijn die dat geld of meer neerlegt hiervoor, dusja...
Vroeger (pre-corona dus) was dat blijkbaar toch helemaal het geval niet, en duurde het een 5-10 jaar voordat de stijgende huizenprijzen je bouwkost hadden ingehaald.

Vroeger (pre-corona dus) was dat blijkbaar toch helemaal het geval niet, en duurde het een 5-10 jaar voordat de stijgende huizenprijzen je bouwkost hadden ingehaald.
Het is dan ook geen garantie. In mijn opinie zijn de mensen die het potentieel hebben om dat eraan te geven beperkt. 500 - 700k zal nog wel lukken voor de goede 2 verdiener die niet zelfstandig is.
Alles dat hoger als dat gaat, lijkt mij toch een moeilijkere markt te zijn. Wat niet wilt zeggen dat er daar geen markt voor is. Maar als je dat soort geld hebt dan lijkt de maandelijkse factuur voor energie niet noodzakelijk het grootste probleem. Waardoor andere types van woningen interessant worden.

Daarnaast moeten we eerlijk zijn dat het principe dat je beschrijft van toepassing is voor woningen (en niet voor alle woningen). Echter bij appartementen is die tendens beperkter. Juist door het corona debacle.

bouwkost is natuurlijk niet de verkoopprijs.
Er is geen enkele regel die zegt dat je het jaar na je bouw al je kosten kan recupereren via een verkoop.

Feit, bouwkost is niet de verkoopprijs. Maar mensen redeneren wel 'wat kost het mij als ik dat vandaag zelf wil realiseren'. Dat huis is praktisch nieuw. En gezien de staat van afwerking, grondoppervlakte en bewoonbare oppervlakte, zal je al zeker dat budget nodig hebben. Dan is er vandaag nog de onzekerheid omtrent de materiaalprijzen en duurtijd van de werken. Tijdens de bouwwerken gaan huren/overbruggen/oplopende reserveringsprovisie kost u ook geld, hier kan men meteen in. Onzekerheid of je dat stuk grond vandaag zelf nog gaat vinden. Net daarom gaat er sowieso iemand bereid zijn dat neer te leggen.
Moesten wij dat zelf in onze regio tegengekomen zijn, denk niet dat we zouden geaarzeld hebben met hetgeen we vandaag weten :p.

Ik ben benieuwd of het voor die prijs verkocht wordt. Zoja, dan ben ik toch al een stuk gelukkiger dat ik opnieuw bouw. :)

Woonkamer ziet zowat hetzelfde hoe wij onze kelder (stuk van de kelder) gaan afwerken. De betonnen plafond nog zichtbaar, net hetzelfde lichtamateur, de stenen muren mee bezetten. Enkel de vloer is gepolierd beton, met vloerverwarming.
Voor "bovengronds" zou ik het graag toch wat warmer hebben.

Laatst bewerkt:
Dat ding in Hoeselt staat toch al lang te koop, en aan die prijs gaat dat ook nog lang te koop staan vrees ik.

Diene Michiels is dan ook buiten categorie, extreem rijk geworden door OCMW geld te incasseren via bingo's in de jaren '90. Nadien het gokbedrijf Napoleon Games uitgebouwd en verkocht. Na zijn dood in 2020 hebben zijn dochters het familie aandeel van 20% (in Napoleon Games) verkocht aan het Roemeense Superbet. Daarnaast hebben ze een vastgoedonderneming (Fico) met een vermogen van om en bij de 90 miljoen euro. Het jaar van zijn dood hebben beide dochters elk 18 miljoen uitgekeerd gekregen uit Fico.

Zo'n familie zit bij de 1% top vermogenden in België. Dat die zulke gedrochten neerpoten en er mee wegkomen verbaast me niet.

Fico is maar één van de vastgoedvehikels. Er zweven tientallen bedrijven en vennootschappen rond hen, sommige met een balans van een paar honderdduizend, sommige met een balans van een paar honderd miljoen. Zijn ex-vrouw (waarvan hij denk ik nooit officieel gescheiden is) zit ook nog in veel van die besturen.
En dat is dan alleen nog maar het geld dat makkelijk zichtbaar is. Ik twijfel er niet aan dat Willy eigenlijk gewoon miljardair was.

Ik heb eens even in mijn mailbox gegraven. Voor deze woonwijk heb ik november 2020 het latenboek en prijzen per mail ontvangen: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/roosdaal/1760/9494295?searchId=620e373341bf1

Vandaag 466.188 EUR excl BTW/notaris/registratie.
De prijs in mijn mailbox: 370.673 EUR excl BTW/notaris/registratie.

Dat is een 26% erbij op nog geen anderhalf jaar tijd.
Toen met 21% btw?
Je ziet meteen ook welk voordeel het verlaagde btw tarief heeft... de winstmarge van de aannemer.

Toen met 21% btw?
Je ziet meteen ook welk voordeel het verlaagde btw tarief heeft... de winstmarge van de aannemer.
Waarom zou hier verlaagde BTW zijn?
Staat op die foto maar https://www.demorgen.be/nieuws/134-...e-voor-misbruik-verlaagd-btw-tarief~b333e19c/ dus twijfel daar aan als je al in 2020 dat in bezit had

ivm dat huis hierboven, wandel er eens virtueel in rond: https://www.hillewaere-vastgoed.be/...ig-zicht-op-een-terrein-van-2700m2-te-hoeselt

Waarom die badkamer op gelijkvloers?

Laatst bewerkt:
Ik heb eens even in mijn mailbox gegraven. Voor deze woonwijk heb ik november 2020 het latenboek en prijzen per mail ontvangen: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/roosdaal/1760/9494295?searchId=620e373341bf1

Vandaag 466.188 EUR excl BTW/notaris/registratie.
De prijs in mijn mailbox: 370.673 EUR excl BTW/notaris/registratie.

Dat is een 26% erbij op nog geen anderhalf jaar tijd.

Waarom proberen die SOD huizen altijd een garage erbij te steken eigenlijk? Enorm groot deel van het oppervlak gaat daar naartoe.
Of is dat een verplichting?

Waarom zou hier verlaagde BTW zijn?
Staat op die foto maar https://www.demorgen.be/nieuws/134-...e-voor-misbruik-verlaagd-btw-tarief~b333e19c/ dus twijfel daar aan als je al in 2020 dat in bezit had
Paywall, maar voor zover ik eens gelezen ging dit gewoon over het anti-dateren van facturen of schijven?

6% kan weldegelijk in dit project, moment van opeisbaarheid van de btw (dus effectieve verkoop) bepaalt het btw tarief (dus niet wanneer het project werd begonnen of aangekocht).

Waarom proberen die SOD huizen altijd een garage erbij te steken eigenlijk? Enorm groot deel van het oppervlak gaat daar naartoe.
Of is dat een verplichting?
Mja wij hebben ook garage die niet voor auto gebruikt wordt maar die staat gewoon vol met fietsen, als berging, wasmachine, droogkast, diepvries, gasketel, waterverzachter
Sommige hebben daar hun nutsvoorzieningen, ventilatie-unit. Pakt allemaal plaats in

We hadden mss beter garagepoort weggedaan en muur gezet met brede deur en venster maarja kunnen we later nog doen :unsure:
Paywall, maar voor zover ik eens gelezen ging dit gewoon over het anti-dateren van facturen of schijven?

6% kan weldegelijk in dit project, moment van opeisbaarheid van de btw (dus effectieve verkoop) bepaalt het btw tarief (dus niet wanneer het project werd begonnen of aangekocht).
Ik zou verwachten dat je uw sloop dan ook wel in die periode moet gedaan hebben...

Ik denk dat er een misverstand is.
Mijn reactie " damn bouwen is duur" was omdat ik uit jouw post had begrepen dat jij ook rond de 895k ( vraagprijs van dat huis in Hoeselt) aan totale bouwkust zal zitten.
En dan lijkt mij dat toch een forse totaalprijs voor 200 vierkante meter op 6 are (het is toch alleenstaande woning he?). Maar misschien dat je grond heel duur was? Either that, of je hebt een topafwerking.
Nu goed, je zit wel voor 30 jaar goed en bouwen zal er niet goedkoper op worden...

Terug
Bovenaan