Who cares? Liever zo een interieur waar je weet waar je staat dan de duizendste "gamma klusser" die daar wat gyproc wanden tegen smijt en dan de prijszetting doet alsof het een totaal verbouwing is. Zelfs in deze staat heeft het 10x meer charme (en een deftige tuin) dan de typische nieuwbouw blokkendoos.
In mijn ervaring komt die vermelding voor, voor een krot of oudere woning waar geen klop gedaan is, waar men dit gebruikt om een significantie meerprijs te vragen voor hetgeen je er eigenlijk zou voor mogen of willen geven.
Ik heb geen probleem met de koop van een krot. Of om een renovatieproject te starten ipv een nieuwbouw. Maar niet als ik voor die authenticiteit diep in mijn buidel mag tasten.
Grondwaarde, ok mogelijks. Waarde van de grond + ruwbouw + 75-80% van de afwerking, wetende dat je :
1) in een beschermde woning zit waar je dus niet zomaar doet wat je wil
2) het allemaal hopeloos verouderd en afgetakeld uitziet
3) het mijn smaak niet is
4) niet weet welke verrassingen je tegenkomt. Voor hetzelfde geld heb je iets gekocht dat 30 jaar geleden door een gamma klusser is ineengefratseld. En eigenlijk is de realiteit dat in die tijd het eerder normaal was dat de handige nonkel, vader, neef,... (of die van zichzelf dacht) eerder aan zijn woning kluste dan een professional (wat niet noodzakelijk wil zeggen dat het daarom slechter uitgevoerd is...)
Exact; Veel liever iets waarvan je WEET 80-100% opnieuw moet doen (of zelfs slopen) dan iets waarvan je denkt dat in orde is en dan iedere maand op iets nieuw stoot dat op niks trekt. Veel te veel van die horror verhalen gehoord van mensen die denken een goeie koop gedaan te hebben en een halfjaar later diep in de put zitten.
Niet als ik 95% van de prijs van de nieuwbouw moet betalen, om die authentieke woning over naar mij over te dragen, voordat er zelfs rekening gehouden werd met de renovatiekosten.
Voor 150k€ of zo, of mogelijks wat meer. Dan nog niet, maar dan puur omdat het een beschermde woning was. En daar wil ik mijn vingers niet aan verbranden.
Maar bon, ieder beslist dit voor zijn eigen.