Op latere leeftijd omscholen richting IT

Bartleby

New member
Hallo,
Ik ben een veertiger die een carrièreswitch overweegt richting IT, systeem- en netwerkbeheer. Ik heb geen vooropleiding, maar ben wel computervaardig en zeer gemotiveerd. In mijn jongere jaren heb ik geprutst op Commodore's, Schneider en alles wat daarna kwam aan home computers. Ik heb geprogrammeerd op basisniveau in BASIC, Pascal, C/C++ en Java.

Ik heb al verschillende opleidingsopties onderzocht om de overgang mogelijk te maken, maar eigenlijk zijn die er niet als je werkt en een gezin hebt. Ofwel moet je werkloos zijn, ofwel duurt het meerdere jaren in avondonderwijs vooraleer je iets deftigs in handen hebt. En dan moet het eigenlijk nog beginnen. Ik lees natuurlijk ook overal de berichten dat veel bedrijven mensen aannemen die geen IT-achtergrond hebben en ze zelf opleiden. Alleen vraag ik me af welke bedrijven dat dat wel zijn. Ik heb al flink gezocht, maar weinig gevonden. Tenzij je alle dagen op en af naar Brussel wilt rijden.

Ik lees ook overal dat de IT-sector een van dé branches is waar je als veertiger of vijftiger nog echt een loopbaan kunt uitbouwen. Maar op dit moment is me dus niet duidelijk hoe. Is het realistisch om vanuit mijn situatie de overstap te proberen maken of laat ik dat plan beter varen ? Indien er kansen zijn, heeft iemand misschien concrete tips wat betreft opleidingen, bedrijven die mensen aanwerven zonder achtergrond, enz. ?
 
ofwel duurt het meerdere jaren in avondonderwijs vooraleer je iets deftigs in handen hebt
Hoeft niet persez. Er zijn ook legio "immersion courses" die voortbouwen op je huidige kennis en "denkniveau". Ik ken zelf een paar mensen die een Bachelor of Master hebben in iets totaal niet gerelateerd (chemie, criminologie, geschiedenis), die in avondonderwijs een deftig IT diploma/certificaat hebben gehaald, en nu tot hun nek in de IT zitten alsof ze nooit iets anders hebben gedaan. Zijn wel allemaal mensen die daar hobbymatig al wel mee bezig waren, en al een significante parate kennis hebben vergaard op die manier.

Het "aannemen zonder achtergrond" is toch iets dat niet vaak meer voorkomt (tenzij het gigantische niche/obscure software of apparatuur is waarbij in-house-training eigenlijk de enige manier is om kennis te vergaren). Wat je nog wel bij IT ziet is dat diploma's er eigenlijk minder toe doen, en er nog echt gekeken wordt naar affiniteit, kennis en arbeidsethos. In de IT hebben ze vaak nog liever een "ongeschoolde nerd" die een expert blijkt te zijn in X of Y, dan een perfect afgestudeerde Master die eigenlijk van toeten noch blazen weet in de echte wereld.
 
Bedankt voor je reactie ! Heb je toevallig voorbeelden van die deftige crash courses/opleidingen ? Ben je bijvoorbeeld iets met een avondopleiding netwerkbeheer bij Syntra (2 jaar) ? Of blijft dat toch ondermaats ? Of gaat het meer richting graduaat, bachelor ? In dat laatste geval ben je al vlug vier jaar bezig in avondonderwijs...
 
Syntra opleidingen zijn volwaardige opleidingen erkend door de Vlaamse overheid, en komen met goedgekeurde & volwaardige getuigschriften en/of diploma's. Dus ja, met een avondschool ben je wel degelijk iets bij Syntra. Een graduaat/bachelor zal al iets gemakkelijker zijn om "ergens een voet tussen de deur te krijgen". Afhankelijk van de richting kan dat ook in avondonderwijs/afstandsonderwijs. @Mulan heeft geloof ik zo iets gedaan (maar dan niet IT).
 
Ik heb idd via Vives mijn bachelor behaald (het is te zeggen, ik heb er daar 2 behaald, mijn 2de als dertiger en er liepen ook redelijk wat veertigers rond!) op basis van een eerder diploma redelijk wat vrijstellingen gehad en hierdoor alles op 2j kunnen doen.
Heel pittig en enorm tijdrovend maar je streeft naar een doel en weet dat het tijdelijk is.
Ik weet niet hoe oud je precies bent, maar waarschijnlijk "moet" je nog 20j werken, ook met een nieuw diploma? Zo moet je het echt zien, als investeren in de toekomst als een marathon. Niet als een sprint.
Voorwaarde is absoluut dat je de nodige zelfdiscipline hebt om alleen aan de slag te gaan. Idealiter werk je niet voltijds maar 4/5de zodat je 1 dag per week als een werkdag bezig bent met de studies. Vives vind ik heel goed omwille van hun organisatie. Hun cursussen zijn niet die van de dag studenten die gerecycleerd worden maar ècht opgesteld om alles via zelfstudie te doen. Omdat je maar weinig naar de Campus moet gaan, zijn er heel veel studenten uit overal in Vlaanderen maar ook daarbuiten. We hadden enkele Nederlandse studenten maar ook Belgen op een ander continent zelfs! Geen idee hoe ze dat deden met examens, maar onze coördinator was echt een toppertje als je er eens door zat om je te helpen met een klein specifiek probleem of een groter probleem en er helemaal mee wou stoppen. Ik ken zelfs iemand die er 7j over gedaan heeft om haar diploma te behalen maar ze bleef doorbijten, in overleg met de coördinator en vond het ècht wel de moeite waard om door te bijten om haar droom te realiseren.

Voor IT bieden ze verschillende opties aan:



 
Bedankt voor de info. Zelfdiscipline en motivatie zijn zeker het probleem niet. En naar het doel toewerken over een langere periode ook niet. Ik vrees alleen dat de combinatie met mijn gezinsleven (naast werken) van zo'n studie over meerdere jaren in mijn geval niet realistisch is. In ieder geval bedankt voor de informatie !
 
We hadden een op den duur een groepje van mensen waarmee we graag samenwerkten voor groepstaken etc en de meest gedisciplineerde van ons, sloot haar zaak 1 dag in de week, bracht de kinderen zoals altijd van 8 tot 5 naar school en die ene weekdag was die uitsluitend met haar studie bezig zodat ze in het weekend daar niet mee bezig moest zijn.
De rest modderde maar wat aan (ikzelf inclusief) om last minute dagen van 16u achter de laptop bezig te zijn om alles tegen de deadline af te werken, maar als je zelfdiscipline hebt én relatief vlot kan studeren, dan kom je met 1 vaste studiedag echt al HEEL ver.
 
Dat is heel afhankelijk van de opleiding zelf. Moet je labo's doen of enkel de examens bijvoorbeeld?
Ik moest enkel voor mijn examens gaan, een 5tal opdrachten die we op de campus zelf moesten afleggen en een 5tal groepswerken die we niet van thuis uit konden doen maar effectief voor moesten samen komen. Al snel hadden we met enkele mensen van Oost-Vlaanderen afgesproken en dat ging heel vlot!
 
Ik heb zelf de graduaatsopleiding informatica programmeren gedaan via avondonderwijs. Daar heb ik drie jaar over gedaan, ondertussen is dat systeem inderdaad richting minimum vier jaar gegaan aangezien er een heleboel extra leerstof en stage bijgekomen is. Over systeem- en netwerkbeheer kan ik niet veel vertellen aangezien ik in het kader van mijn opleiding enkel de leerstof van CCNA1 + CCNA2 gezien heb. Over het algemeen viel deze opleiding veel beter mee dan verwacht vond ik. Enerzijds veel herhaling van zaken die ik al kende in het eerste jaar, voor de rest vrij weinig theorie, en veel praktijk waarbij alles snel via Google te vinden is.

Het zwaarste was misschien om elke week 3 (en soms 4) keer naar de les te gaan en pas na 22u thuis te zijn, maar met corona viel dat ook beter mee doordat alles opeens online gegeven werd en veel minder lang duurde.

Ik weet wel dat er mensen die in de opleiding zaten reeds voor de opleiding of tijdens de opleiding in een IT job beland zijn door bv te starten in een support rol zonder enige ervaring.
 
Bedankt. Het is dat soort scenario dat voor mij op dit moment geen optie is. Voor een paar jaar de gezinslast overdragen op mijn vrouw, daar zit hier niemand op te wachten ;-) Enige dat nog in aanmerking komt is afstandsonderwijs.
 
Veel opleidingsonderdelen worden nu toch sowieso elke les opgenomen en een uurtje erna staan ze op het platform van de school (bv. Toledo)? Camerabeelden van de prof, audio en de Powerpoints kunt ge 10 keer opnieuw bekijken als ge wilt.

Dit was al zo voor corona, dus na corona zal dat toch blijven waarschijnlijk.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan