Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Wat er met Oekraïne gaat gebeuren is één zwart gat momenteel tot wanneer Trump effectief zijn kaarten op tafel legt.
In de tussentijd heb je natuurlijk het nieuws dat het niet super gaat aan het front maar vooralsnog geen enkel teken dat de frontlinie op breken staat. Verder zijn er massale protesten in Georgië tegen de regering. Veel menen omschrijven de beelden als een 2de Maidan.
Ook in Syrië slecht nieuws voor de Russen, Anti-regeringstroepen hebben een offensief gestart tegen Alleppo en lijken zeer snel terrein te winnen in het centrum van de stad. Russische TG-kanalen steken de schuld al op Oekraïense commandanten die de rebellen bij staan.
Stel je voor. Assad die valt, Tartous geplunderd.

Dat offensief komt ook ineens uit het niets? Of toch schijnbaar. Oekraïne is al langere tijd bezig buiten Europa om Russische assets te ondermijnen.

Stel je voor. Assad die valt, Tartous geplunderd.

Dat offensief komt ook ineens uit het niets? Of toch schijnbaar.
ik ken te weinig van het Syrische conflict. Ik weet zelfs niet welke groeperingen er onderdeel uitmaken van dit offensief.
Het gaat wel zeer slecht op dit moment voor de SDF, Rusland, Hezbollah en Iraanse eenheden. Dat gaat over een offensief van enkele tientallen kilometers breed en op een dag of vijf zijn ze op sommige punten een 15-tal km doorgestoten.

Verschillende depots zijn overgenomen en er zouden op één locatie enorm veel MANPADS gevonden zijn. Dit zou dus wel eens heel pijnlijk kunnen worden voor de Russische luchtmacht die daar nog steeds zeer actief is. De Russen zouden hun basis in het noorden van het land al aan het leegmaken zijn volgens OSINT.
Oekraïne is al langere tijd bezig buiten Europa om Russische assets te ondermijnen.
Er is een wezenlijk verschil tussen hier en daar is een groepje Wagner-huurlingen omleggen en dit natuurlijk.

Er is een wezenlijk verschil tussen hier en daar is een groepje Wagner-huurlingen omleggen en dit natuurlijk.
Al zou ik niet schrikken als achteraf zou blijken dat Oekraïne hier mee tussen zit. Er is daar al een tijdje een soort van (proxy) oorlog gaande.

Oekraïnse commando's hebben al eerder gevochten in Syrië tegen het regime van Assad (en omgekeerd zijn er ook Syriërs die in Oekraïne vechten voor Rusland)

Maar dit is wel het grootste offensief daar in enige tijd.

Op zich vrij logisch om proberen een 2e front te openen tegen Rusland.
Als daar slechts enkele (tientallen?) commando's voor nodig zijn, is dat zeer slim.

Rusland moet niet klagen, ze zeggen al een tijd dat hun speciale militaire operatie (die geen oorlog is!!), een oorlog is tegen heel de NAVO.

Het is eigenlijk vrij simpel denk en vermoed ik.

90% van wat ze nog hebben wordt nu massaal in de schaal geworpen omdat Poetin beseft: Met Trump kan ik een deal maken dus ik ga nog een keertje 'All in'. In die zin is het woordje 'hallucinant' ook ergens logisch niet? Als je beseft: NU moet het gebeuren. Héél Oekraïne veroveren is niet realistisch meer maar we willen een zo sterk mogelijke positie aan de onderhandelingstafel hebben. Dus Poetin denkt nu: "dat nadien bijna alles opgebruikt is? Et Alors?"

Tegen dat Trump officieel president wordt is dan die 90% 'op'gebruikt. Maar dan gaat Poetin uitkijken naar die 'onderhandelingen'.

Schiet mij niet dood als ik fout ben. Zoals Avondland zegt: Oorlogen zijn onvoorspelbaar. Maar dit lijkt toch ergens op the 'endgame'. Of Oekraïne (of Rusland?) daar het mee eens gaat zijn en of ze toch gewoon verder blijven vechten? Who knows .. maar goed .. we shall see.
Dat is ook wel heel veel vertrouwen hebben in Trump. Als Trump van mening verandert is Putin wel zwaaaaaar gef***.
En de EU moet ook nog meegaan in dat verhaal.

Dat is ook wel heel veel vertrouwen hebben in Trump. Als Trump van mening verandert is Putin wel zwaaaaaar gef***.
Wie niet waagt niet wint. En ba wah is dat dan echt wel zo? Zelfs met die 10% .. Oekraïne gaat wellicht nooit meer de gebieden die Rusland bezet opnieuw innemen. Dat zijn echt straatgevechten van huis tot huis. Rusland produceert nog altijd wapens en kan dan af en toe een bommetje te droppen se.

Maar dat Rusland nadat Trump aan zet is nog (veel) gebied kan veroveren? Absolutely NOT. Toch niet op de korte termijn.

Natuurlijk moest Trump plots beslissen 200% het omgekeerde te doen en nog méér wapens te sturen dan Biden ooit gedaan heeft en met boots on the ground te beginnen. Yep dan is Poetin ****. Maar dat is hij NU ook al moest Trump dat beslissen hé.

--> Allé zo denk ik er toch over. En Poetin misschien ook wel?

Poetin moet toch ook weten dat hij beter zo vroeg mogelijk een einde aan de oorlog maakt want hoe langer hoe meer hun economie inzakt.
Maar eenzijdig een wapenstilstand vragen is voor hem een teken van zwakte en dan zal zijn imago en ego klappen krijgen.
De onoverwinnelijke Russisch beer lijkt na deze oorlog toch niet zo onoverwinnelijke te zijn. Russia not so stronk!

Hij wil zijn onderhandelingspositie zo gunstig mogelijk maken dus wil hij voor Trump eraan komt nog zo hard mogelijk duwen.

Poetin moet toch ook weten dat hij beter zo vroeg mogelijk een einde aan de oorlog maakt want hoe langer hoe meer hun economie inzakt.
Dat ben ik niet zo zeker van.
Rusland heeft nu een oorlogseconomie en die kan hij niet meer stoppen. Alle economische problemen die de mensen ondervinden kan hij op de oorlog steken, maar als die gedaan is ....
Die economie komt niet meer goed en dat weet hij ook.

Dat ben ik niet zo zeker van.
Rusland heeft nu een oorlogseconomie en die kan hij niet meer stoppen. Alle economische problemen die de mensen ondervinden kan hij op de oorlog steken, maar als die gedaan is ....
Die economie komt niet meer goed en dat weet hij ook.
Après moi, le déluge.

Ook vaak gelezen in Nuclear War: a scenario van Annie Jacobsen?
Nee, dat is het eerste wat in me opkwam maar in dat boek komt dat inderdaad ook wel voor dacht ik.

Wat de situatie in Syrië betreft: als dat daar verder escaleert en Assad kan Aleppo niet terug innemen is het misschien interessant om daar een apart topic voor te openen. Want de vraag is ook wie de rebellen juist zijn - want het is niet zo dat alle rebellen in Syrië onder één leiderschap vallen. Als Assad valt zal er één ervan uiteindelijk de bovenhand moeten nemen, anders heb je anarchie. Maar zover zijn we nog lang niet.

Khadaffi en Hoessein waren niet bepaald voorbeeldige leiders in Libië en Irak, maar hun val heeft die landen ook niet geleid tot een nieuw gouden tijdperk.

Russische verliezen van gisteren wordt geschat op 2000.

Hallucinant dat die kunnen blijven gaan.
Niet als er direct korte metten mee werden gemaakt ... men heeft veel te lang getalmd uit schrik voor de rode lijnen van Poetin. Hij bluft en blijft bluffen dat is meer dan duidelijk.

Nee, dat is het eerste wat in me opkwam maar in dat boek komt dat inderdaad ook wel voor dacht ik.

Wat de situatie in Syrië betreft: als dat daar verder escaleert en Assad kan Aleppo niet terug innemen is het misschien interessant om daar een apart topic voor te openen. Want de vraag is ook wie de rebellen juist zijn - want het is niet zo dat alle rebellen in Syrië onder één leiderschap vallen. Als Assad valt zal er één ervan uiteindelijk de bovenhand moeten nemen, anders heb je anarchie. Maar zover zijn we nog lang niet.

Khadaffi en Hoessein waren niet bepaald voorbeeldige leiders in Libië en Irak, maar hun val heeft die landen ook niet geleid tot een nieuw gouden tijdperk.
Het gaat daar snel nu.
Mogelijk ook reeds een haven verloren gretig gebruikt door de Russen.

Aleppo is op een halve week tijd volledig gevallen. Eenheden van de SDF zijn een offensief gestart vanuit het Oosten van Aleppo en HST troepen zijn nu aan het doorstoten naar het Zuiden in de richting van Homs. Momenteel staan ze aan de rand van Hama en daar wordt gewag gemaakt van massale terugtrekkingen van regeringstroepen. Verder zijn er videobeelden (al zie ik daar niet veel op eerlijk gezegd) opgedoken waar er in Damascus gevochten wordt tussen troepen van de Republikeinse Garde en de elite 4de (tank) divisie.
Rusland is zijn basissen in 3 provincies aan het evacueren, Iran zegt dat de milities (die voor een stuk uit terreurorganisaties bestaan) onder bevel staan van Israël. Israël bombardeert grensvoergangen in Libanon om wapentransporten van Hezbollah naar Syrië te stoppen.

Veel gekker moet het allemaal niet meer worden :unsure:

GdpcIqKW8AAV2UM

Terug
Bovenaan