Ontvochtigen kelder

Rob!n

Member
Ik heb een kelder van ongeveer 100m² en ik zou deze graag gebruiken voor opslag, 3d printing en andere hobby's.

Het probleem is dat deze kelder nogal vochtig aanvoelt en dat bijvoorbeeld mdf legborden beginnen te beschimmelen en kartonnen dozen wak worden.

Wat is de goedkoopste meest efficiënte manier om deze kelder aangenaam te maken?

Alvast bedankt voor uw hulp.
 
Gegoten kelder? Of gemetste kelder?

Indien gegoten, en je ziet geen vochtige plekken op de muur, dan is de lichtvocht gewoon te hoog. Indien gemetst:dat is niet zo makkelijk om waterdicht te krijgen...
 
Plaats zo'n muurventilator in één van de verluchtingsgaten. Dan krijg je direct redelijk veel verse lucht in je kelder via je andere verluchtingsgaten.
Ik heb ook zo'n ontvochtiger gekocht. Als je een afvoerpunt hebt om aan te sluiten is dat handig. Ik had dat niet waardoor minstens 1x/ dag ofzo dat reservoir moest gaan leegkappen. Je houdt dat misschien een week vol maar daarna?
Dus gewoon een muurventilator en zet daar een klok voor zodat die enkele uren per dag draait.
 
Plaats zo'n muurventilator in één van de verluchtingsgaten. Dan krijg je direct redelijk veel verse lucht in je kelder via je andere verluchtingsgaten.
Ik heb ook zo'n ontvochtiger gekocht. Als je een afvoerpunt hebt om aan te sluiten is dat handig. Ik had dat niet waardoor minstens 1x/ dag ofzo dat reservoir moest gaan leegkappen. Je houdt dat misschien een week vol maar daarna?
Dus gewoon een muurventilator en zet daar een klok voor zodat die enkele uren per dag draait.
Hoe groot is uw kelder?
 
Ik zou het in elk geval niet inrichten tot je zéker bent dat er geen vochtprobleem is dat door de muren komt (lees: een jaar wachten, want grondwaterstand varieert door het jaar). Want je wil echt niet dat uw apparatuur stuk gaat door de vochtigheid...
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Terug
Bovenaan