offerte airco: correcte prijs?

LaCucaracha

Well-known member
Er is vandaag iemand langsgeweest voor airco en zonnepanelen. De offerte voor de zonnepanelen heb ik in het betreffende topic gepost, vermits geen specifiek airco topic, maak ik er eentje aan.

Wat denken jullie van deze offerte? Is Fujitsu een goed merk? Ik dacht altijd dat Daikin de beste was?

 
Offerte is overal stevig doorgerekend, zowel qua materiaal als qua werk (€2500 aan uren?? + hoogtewerker nog eens apart aanrekenen). Als het een uitmuntende service en perfecte installatie is, of je hebt een moelijke situatie qua installatie, kan het het waard zijn maar eigenlijk is het veel teveel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
 
Ik heb voor een buitenunit en een binnenunit vorige zomer 2300€ betaald en 200€ voor plaatsing en materiaal totaal dus 2500€ incl btw. Merk Panasonic met wifi module
 
Vorig jaar all-in 5300 betaald voor general buitenunit + 3 binnenunits + 3 wifi modules. Was toen denk ik 1500 voor materiaal en werkuren.
 
Er is vandaag iemand langsgeweest voor airco en zonnepanelen. De offerte voor de zonnepanelen heb ik in het betreffende topic gepost, vermits geen specifiek airco topic, maak ik er eentje aan.

Wat denken jullie van deze offerte? Is Fujitsu een goed merk? Ik dacht altijd dat Daikin de beste was?

Goed doorgerekend, daarom ook die korting.
Normaal wordt dat op 1 dag geplaatst met 2 maximum 3 plaatser.
Vind de versie voor masterbedroom serieus goed doorgerekend. 3 keer de prijs van die van een bureau.

Denk er ook aan dat je er maar grofweg 2 tegelijkertijd kunt aanzetten op volle kracht met die multisplit.

Fujitsu is voor de rest een goed merk.

Sowieso in mijn ogen verkeerd moment om een goeie prijs te krijgen. Mijn installateur zit stampensvol in deze periode. Terwijl ze minder vol zitten in het herfst, winterseizoen.
 
Prijs is compleet van de pot gerukt...

Twee binnen + twee buitenunits inclusief alles + incl BTW : €3500
Fujitsu overigens
Vorige maand geplaatst.

Hier zijn er ook zo een heel deel geweest met prijzen van +€8000...
Die dan ook effectief meerdere binnenunits wilden hangen (op iedere slaapkamer). Deze kerel zei: "Compleet niet nodig. Gewoon eentje die zwaar genoeg is en de deuren laten open staan.". En hij heeft gelijk...
 
Prijs is compleet van de pot gerukt...

Twee binnen + twee buitenunits inclusief alles + incl BTW : €3500
Fujitsu overigens
Vorige maand geplaatst.

Hier zijn er ook zo een heel deel geweest met prijzen van +€8000...
Die dan ook effectief meerdere binnenunits wilden hangen (op iedere slaapkamer). Deze kerel zei: "Compleet niet nodig. Gewoon eentje die zwaar genoeg is en de deuren laten open staan.". En hij heeft gelijk...
Appelen niet met peren vergelijken natuurlijk.

Al klopt het laatste statement wel, al voel je toch het feit dat er soms wat onvoldoende airflow is om die koelte in al die locaties te verspreiden.

Ik heb dan ook overgedimensionneerd in de units bij mij op de zuidergerichte zones (grootste kans voor oververhitting). En een gewone extra ventilator voorzien. Al zou ik volgende keer voor de verdieping 1 extra versie hebben bijgezet indien ik een koppel met volwassen kinderen zou zijn.
 
Prijs is compleet van de pot gerukt...

Twee binnen + twee buitenunits inclusief alles + incl BTW : €3500
Fujitsu overigens
Vorige maand geplaatst.

Hier zijn er ook zo een heel deel geweest met prijzen van +€8000...
Die dan ook effectief meerdere binnenunits wilden hangen (op iedere slaapkamer). Deze kerel zei: "Compleet niet nodig. Gewoon eentje die zwaar genoeg is en de deuren laten open staan.". En hij heeft gelijk...
Je mag me altijd de naam van je installateur doorsturen in PM:)
 
Appelen niet met peren vergelijken natuurlijk.
Bwa....

Ik zie dat de prijs van zijn 1binnenunit+1buitenunit duurder is dan mijn 2 binnen + 2 buitenunits + installatie samen... Beiden Fujitsu.

Ook over Fujitsu.
Dat is goed. Maar ook wel een heel pak goedkoper dan bv Mitsubishi. Ik heb de indruk dat die installateur Mitsubishi prijzen vraagt voor Fujitsu.

En die prijs werkuren... Wat vraagt die dan wel niet per uur? €150 euro ofzo? Of anders extreem traag werken.

Dus mijn samenvatting. Die prijs is van de pot gerukt.
Er lopen daar echt een hoop cowboys tussen rond hoor bij die airco installateurs.


Zijt ge van omgeving Limburg/Hasselt? Want die doet enkel installaties in de korte omgeving.
 
Bwa....

Ik zie dat de prijs van zijn 1binnenunit+1buitenunit duurder is dan mijn 2 binnen + 2 buitenunits + installatie samen... Beiden Fujitsu.

Ook over Fujitsu.
Dat is goed. Maar ook wel een heel pak goedkoper dan bv Mitsubishi. Ik heb de indruk dat die installateur Mitsubishi prijzen vraagt voor Fujitsu.

En die prijs werkuren... Wat vraagt die dan wel niet per uur? €150 euro ofzo? Of anders extreem traag werken.

Dus mijn samenvatting. Die prijs is van de pot gerukt.
Er lopen daar echt een hoop cowboys tussen rond hoor bij die airco installateurs.
Bwah. Die rekent goed door op bepaalde units. Voor 1100 tot 1500 heb je 1 binnen en 1 buitenunit. Plaatsing ervan is met 2 personen vlot op halve dag gedaan.

Dus je hebt dus de grotere kost van specifieke units, en ik zou die van de masterroom naar 1 van 600 brengen ipv 1600, als eerste besparingsstap. Maar kan ook zijn omdat een specialer model gevraagd werd ipv een goedkoop standaardblok.

En die rekent dan waarschijnlijk 2 werkdagen met 2 man en voorrijkosten. Die korting van 4xx euro indien gekoppeld is dan ook het feit dat de voorrijkosten al zitten in offerte zonnepanelen of de hoogtemeter er daarvoor dan ook bijzit.

Daarnaast is er ookwat wandgoot voorzien en bekabeling wat tegenwoordig ook wel wat gestegen is in prijs. En de gevraagde eenheidsprijzen zijn daar echt niet onaanvaardbaar voor.

Kortom als ik die offerte bekijk voor de businessunit is dat marktconform voor aanbesteding of tender of prijsvraag firma. Maar ik krijg daar in mijn ogen 2 tot 3k vanaf indien die firma voor werk verlegen zit of wanneer je een lange termijnrelatie ermee hebt, of 1 tot 1 5k indien je tempert in de kost van de units . Indien niet, dan is dat de prijs. Uiteindelijk moet die verkoper ook betaald worden, en voor die snelle service betaal je dan ook wat meer.

Bij andere installateurs moet je 2 maand smeken voor een offerte, en krijg je een betere prijs. Met mogelijks fouten in de offerte die pas na 2 maand zijn bevestigd en rechtgezet en start die dat dan ergens tussen de soep en de patatjes af.
Is bij mij zo gebeurd, en bij mij waren dat 5j geleden 2 Mitsubishi met 2 buitenunits voor 3500 euro. Geïnstalleerd door een kleine zelfstandige zonder personeel in de late herfstperiode waarbij ik hier en daar een handje toestak.

Keuze -》 gevolg.
 
Hier hangt gewoon 1 unit in de hal boven waar de 3 slaapkamers op uitkomen, ik zet dat ding een uur voor we/de kinderen gaan slapen op 24 graden en de fan op het minimum, en dat koelt alles naar een aangename temperatuur. Ik laat die dan om 1 of 2u 's nachts gewoon uitschakelen. En dat is dan nog maar een zeer lichte unit ook. Hier hangt Mitsubishi.
 
2021 installatie 3 binnenunits Daikin met pompjes + 1 buitenunit : +- 6000 euro (incl. btw 6%)
2022 installatie 2 binnenunits (1 wand en 1 vloermodel) Daikin zonder pompjes + 1 buitenunit: 7300 euro (incl. btw)
 
Laatst bewerkt:
Vorig jaar all-in 5300 betaald voor general buitenunit + 3 binnenunits + 3 wifi modules. Was toen denk ik 1500 voor materiaal en werkuren.
Vorig jaar 5795 betaald voor 2x Mitsubishi Electric wandmodel en 1x vloermodel (duurder) + 3 WiFi modules + materiaal en werkuren. Leidingen via de zolder en het dak dus ook iets complexer dan rechtstreeks naar buiten.

Uw offerte lijkt me véél te duur. Een bijkomend wandmodel is volgens mij max 1.5k extra.

Van waar ben je? Anders pm ik je de installateur.
 
Laatst bewerkt:
Vorig jaar 5795 betaald voor 2x Mitsubishi Electric wandmodel en 1x vloermodel (duurder) + 3 WiFi modules + materiaal en werkuren. Leidingen via de zolder en het dak dus ook iets complexer dan rechtstreeks naar buiten.

Uw offerte lijkt me véél te duur. Een bijkomend wandmodel is volgens mij max 1.5k extra.

Van waar ben je? Anders pm ik je de installateur.
Pm me gerust ook de installateur. Zie andere thread i.v.m. mijn offerte van ME (https://www.beyondgaming.be/threads/airco-multi-unit.2229/page-23)
 
  • Leuk
Waarderingen: Fuse
Vorige week ook een offerte verkregen.
1 buitenunit, 1 binnenunit voor in de woonkamer (mooi model) + 3 binnenunits voor in de slaapkamers + werkuren en materiaal: €8500.
Toestellen zijn allemaal van Mitsubishi, dus je offerte lijkt me zeker aan de hoge kant.
 
Vorig jaar 5795 betaald voor 2x Mitsubishi Electric wandmodel en 1x vloermodel (duurder) + 3 WiFi modules + materiaal en werkuren. Leidingen via de zolder en het dak dus ook iets complexer dan rechtstreeks naar buiten.

Uw offerte lijkt me véél te duur. Een bijkomend wandmodel is volgens mij max 1.5k extra.

Van waar ben je? Anders pm ik je de installateur.
Regio Puurs-Bornem-Boom-Willebroek
 
Wij hebben 8.5k betaald voor 4 Daikin binnen units (3 dezelfde en 1 fancier model bijna dubbel de prijs) en een zware buitenunit.

Wel tijdens bouwfase dus allemaal inbouw qua buizen. veel meer meters koper en andere leidingen dan als het gewoon via de gevel binnen en buiten komt waar de unit ongeveer hangt
 
Terug
Bovenaan