Nieuwe pc.

soulreaper

Active member
Goedemorgen allen,

Mijn huidige pc is van 2016, ( I7 7700K, GTX1070 graka, 750w voeding; 3TB opslag HDD; 512GB SDD, 16gb geheugen) dus eigenlijk zo slecht nog niet qua specs. Maar het begint te kriebelen voor een nieuwe machine, vooral omdat mijn huidige case echt wel te groot is geworden voor op mijn kleine kamertje ( Corsair Obsidian 800D)

Bedoeling is dus van 0 te beginnen, ( blijkbaar is de voeding die ik heb te oud geworden voor de huidige hardware?? is inderdaad 10j oud )

1) Welke case raden jullie aan? Budget hiervoor is rond de 250 euro ( en aangezien de pc op mijn slaapkamer staat liefst eentje dat niet gelijkt op een kermis ) dus een goede case, met voldoende ruimte , stil en goede airflow
2) Sowieso voldoende opslag, (aangezien ik al paar x een meldng heb gehad over HDD problemen, ga ik zowel een nieuwe SSD als HDD steken )
3) Ook nieuw en meer dan voldoende geheugen, heb nu mijn geheugen latjes in slot 3 & 4 steken, aangezien 1&3 en 2 & 4 mijn pc doet crashen)
4) Processor en mobo: Hier zie ik dus echt door de bomen het bos niet meer. Mobo moet voldoende aansluitings- en uitbreidingsmogelijkheden hebben.
5) Nieuwe voeding.
6) Graka; Aangezien ik weet dat dit een ramp is op dit ogenblik, ga ik dus alle spullen maandelijks bestellen in de hoop dat het tegen dan wat gebeterd is.

Laat ons zeggen dat het budget 1500 euro ( zonder de graka ) is, en dat het bedoeling is dat ik toekomstige games (( of huidige zware games ) kan spelen op Ultra.

Alle hulp is welkom, dus bij voorbaat dank :D
 
Wil je een normale "midi tower" of een small form factor pc bouwen? ATX moederborden passen nog in midi towers, maar als je kleinere cases wil gebruiken heb je micro-ATX (kleiner) of zelfs mini-ATX (kleinste) moederborden nodig. Cases met ATX en micro ATX zijn er meestal met gewone voedingen, voor mini-ATX heb je vaak speciale, duurdere miniatuur SFF power supplies nodig. Ik vind Fractal Design altijd een goede mix van kwaliteit, stilte en discrete looks maar voor mini-ATX zijn er betere merken te krijgen.

In functie van de totale grootte van je project kies je eerst een maat moederbord, dan een maat case, dan een maar power supply die compatibel zijn. Ook een GPU is vaak iets dat je moet na-meten als je echt een SFF build wil maken want die dingen zijn soms te lang voor de hele kleine cases.

Hoeveel storage heb je nodig? Ik doe al enkele jaren enkel SSD en heb een NAS voor bulk storage. 1TB OS disk is ruim (minimum aangeraden is 512GB vandaag). OS doe je op NVME storage, voor bulk kan je een tragere SATA SSD nemen, maar het verschil is zo groot niet meer. Zonder HDD is je systeem veel stiller...

RAM: 16GB is genoeg voor de meeste zaken behalve grote bestanden editen in video, foto of CAD-bewerking. 32GB is betaalbaar geworden, je kan nu 2x 8GB steken en dan later nog eens 2x8GB als dat niet voldoende zou zijn. 2x 16GB is niet nodig en geeft soms issues. 3600mHz met een goeie timing (vb 3600mHz CL14) is ideaal, maar je kan ook 3200 CL14 of 3600 CL16 nemen voor iets minder, maar nog steeds heel degelijke prestaties. Voor Ryzen is de kwaliteit van je geheugen erg belangrijk.

Ik zou vandaag Ryzen nemen voor een standaard build, en er is een case te maken voor een low-end game systeem op basis van intel 11e generatie. Een Ryzen 5 5600x is plenty voor games en occasioneel wat anders, je kan B550 bordjes nemen, maar ik zou zelf toch voor x570 gaan. Een 5800x, 5900x en 5950x is vooral voor productiviteit beter, want geeft in games weinig extra t.o.v. een 5600x.

Voeding: neem een degelijk Corsair (RM is goed, HXi is beter AXi is overkill), er zijn evenwaardige merken maar daar heb ik geen eerstehand ervaring mee.

Je kan perfect je huidige GTX1070 op een compleet nieuw systeem overzetten en wannneer je aan een nieuwe kaart geraak die wisselen. Ik ben zelf van een 7700k naar een 3900x systeem gegaan en heb alles nieuw, behalve mijn case, waterkoeling en GPU omdat ik er niet aan geraakte.

Vergeet niet dat je waarschijnlijk nog fans wil, een CPU koeler eventueel en dat ook moet beslissen of je via etherner of WiFi (op je mobo) wil connecteren met het internet.

TL:DR: wil je SSF of niet? Nadat je dat weet kan je een systeem beginnen samenstellen.
 
Bedankt voor de uitleg, ga dadelijk eens fatsoenlijk nalezen, maar de bedoeling is dus gewoon een midi-tower, dus geen SFF build.
Storage ?.Ik wil minstens 2x4 TB, maar de 2de schijf als mirror. Ik heb meer als 2 TB aan games, plus dan nog een hoop foto's etc.... dus...
Mijn huidige voeding is inderdaad eentje van Corsair, nooit geen problemen mee gehad, en is al de 3de build waar hij in gebruikt wordt.

Ik heb ergens op tweakers gelezen dat het nu eigenlijk beter is om een pre-build pc aan te kopen, door de ridicule prijzen die men vandaag de dag voor een graka durft vragen? Is daar iets voor / tegen te zeggen?
 
Dat maakt het allemaal wat makkelijker.

Wil je raid 1 in je pc of mirror je manueel of met een software tooltje?
Ik heb -1 TB aan games, maar wel een hoop foto en video. Ik zet die op een Synology NAS in SHR (soort flexibele Raid 1). Ik vind een raid op een moederbord niet zo betrouwbaar omdat je meer kans loopt op moeilijk of niet te herstellen raid arrays als je moederbord in de soep draait en je geen exacte kopie van de ingebouwde raid controller kan vinden...

Ik gebruik nu een Corsair HXi 1000W en daarvoor een 750W versie daarvan. Super tevreden daarvan. Stil, krachtig en cleane stroom.

Je kan zeker een pre-built overwegen. Shops zoals Alternate en Tones maken van dat systeem gebruik om wat extra marge te halen uit deze situatie. Je hebt minder controle over alle onderdelen en de esthetiek natuurlijk, maar als dat niet zo belangrijk is kan je misschien zo wel aan een volledig nieuwe systeem geraken...
 
Terug
Bovenaan