Nieuwe pc

Dondarco

New member
Hallo allemaal,
Mijne pc is nu een 9 jaar oud. En deze begint serieus na te laten. Ik ken er niet veel van. Hij heeft een ssd van 250 gb. Een NVidea videokaart. En verder kan ik er weinig over zeggen. Ik zou graag 1tje nieuwe laten samenstellen. Ik heb niet veel voorwaarden buiten dat de ssd flink groter mag zijn. Ik gebruik hem vooral zakelijk met een paar spellen. Graag wil er ik het maximale uithalen voor farming simulator 2022 te kunnen spelen. Mijne oude pc draait het ook maar het beeld loopt niet vloeiend. Zeker niet met een paar mods erin.

Groot geheugen en opslagcapaciteit
Degelijke videokaart voor fs22.
Cd-rom lezer.
Behuizing met ventilatie en led verlichting.
Nodige usb aansluitingen.

Wat zouden jullie me kunnen aanraden aub?

Budget: rond de 1500 a 2000 euro.


Alvast bedankt !
 
Ik zou dan zoiets kiezen.

Heb je een krachtige PC voor ettelijke jaren voort te kunnen. Goedkoper kan altijd. Als je een i5-12400F met een RTX 3060 kiest bespaar je wel bijna €400, maar zal je ook 'iets' sneller moeten upgraden.

Deze is die met i5 en 3060:

Met die i5 heb je natuurlijk geen 360mm AIO waterkoeling nodig. Maar het is maar een voorbeeld.

Deze met i7 en 3070:

Qua DVD Writer zou ik een externe gebruiken. Er zijn tegenwoordig heel veel cases die geen ODD slot hebben. Met uitzondering van een aantal, maar die hebben dan bvb. geen RGB fans. Wat wel een serieuze meerkost is t.o.v. gewoon een externe DVD writer te kopen.

Ik weet niet of je die zelf kan bouwen. Want helaas assembleert Megekko.nl niet.
 
Vanwaar specifiek de keuze voor 1TB + 500GB SSD? Waarom geen 2TB, of beginnen met 1TB en later bijsteken indien nodig?
2TB is een beetje duurder dan 1TB + 500GB, maar de prijs per GB is wel lager en je consumeert maar 1 M.2 slot.
En aangezien DDR4 RAM goedkoop is mss beter direct 32GB? Dan zijt ge voor een kleine meerprijs al direct future proof qua RAM.
 
Vanwaar specifiek de keuze voor 1TB + 500GB SSD? Waarom geen 2TB, of beginnen met 1TB en later bijsteken indien nodig?
2TB is een beetje duurder dan 1TB + 500GB, maar de prijs per GB is wel lager en je consumeert maar 1 M.2 slot.
En aangezien DDR4 RAM goedkoop is mss beter direct 32GB? Dan zijt ge voor een kleine meerprijs al direct future proof qua RAM.
Omdat die 500GB voorzien is voor de OS en programma's en de 1TB voor al de rest.
Als die 2TB crasht ben in 1 klap alles kwijt, als alles op 1 SSD staat. Ben zelf geen fan van 1 grote SSD. Zelfs met partitionering is het nog een risico.

16GB is tot op de dag van vandaag nog altijd meer dan voldoende. Zeker voor Farming Simulator en algemeen gebruik. Hij heeft geen specifieke behoefte gepost over meer dan standaard 16GB nodig te hebben, dus kies gewoon 16GB. Als er in de toekomst nog 16GB nodig is kan je gewoon bijsteken, zeker als ze nog meer zakken in prijs.
 
Goh.

Ik heb juist een nieuwe systeem samengesteld (Raptor Lake 13700)
Heb gekozen voor 2x2TB M.2 (980 EVO), Geen geklungel meer met SSD drives en geen sata kabels meer.
Mijn vorige pc was 5-6 jaar our met 1x M.2 (970 EVO) en in die 5-6 jaar heb ik niet eens 1 keer data verloren of was die drive gecrashed. Die dingen zijn wel vrij stabiel denk ik.

Ook ben ik voor 32 gig DDR 5 ram gegaan, misschien inderdaad overkill voor het moment sure, maar ik wil ook wel gerust zitten voor de volgende jaren.
Ik vond 16 al op het randje van mijn vorige systeem, als je een game draaide en op uw 2de scherm andere dingen deed kwam ik al in de buurt van 13/14 gig ram gebruik.

Het zijn allemaal afwegingen die je zelf moet maken wat je gaat doen op je pc, ik heb ook voor mijn build iets van 1900 euro uitgegeven (wel een Z970 mobo) en ook zonder GPU mijn 3080 Ti zit nu in deze build.
 
Goh.

Ik heb juist een nieuwe systeem samengesteld (Raptor Lake 13700)
Heb gekozen voor 2x2TB M.2 (980 EVO), Geen geklungel meer met SSD drives en geen sata kabels meer.
Mijn vorige pc was 5-6 jaar our met 1x M.2 (970 EVO) en in die 5-6 jaar heb ik niet eens 1 keer data verloren of was die drive gecrashed. Die dingen zijn wel vrij stabiel denk ik.

Ook ben ik voor 32 gig DDR 5 ram gegaan, misschien inderdaad overkill voor het moment sure, maar ik wil ook wel gerust zitten voor de volgende jaren.
Ik vond 16 al op het randje van mijn vorige systeem, als je een game draaide en op uw 2de scherm andere dingen deed kwam ik al in de buurt van 13/14 gig ram gebruik.

Het zijn allemaal afwegingen die je zelf moet maken wat je gaat doen op je pc, ik heb ook voor mijn build iets van 1900 euro uitgegeven (wel een Z970 mobo) en ook zonder GPU mijn 3080 Ti zit nu in deze build.

SSD's zijn op zich wel betrouwbaar totdat ze het niet meer zijn. Kan van de ene dag op de andere ineens kapotgaan.

Die 2 SSD's van mijn lijst zijn ook gewoon M.2 NVMe's.

Als je systeem maar 16GB heeft zal het ook veel minder gebruiken t.o.v. dat je 32GB hebt. Je geeft je systeem gewoon de mogelijkheid om meer RAM te gebruiken. Heb zelf ook 32GB en ben nog nooit over de 15GB gegaan.
In CoD Warzone 2.0 DMZ bvb. gebruikt mijn systeem 14,5GB. Settings allemaal op max op 1440p 21:9, behalve shadows en AA op normal.

Momenteel zijn er nog geen B760 borden, dus een Z790 bord met 13700(F) is ook overkill. 13de gen op een B660/Z690 is niet stabiel. Heeft veel problemen met stabiliteit van het systeem dan. Daarom dat ik 12de gen nog heb gekozen. DDR5 is nog veel te duur voor een gewone PC. DDR4 is zeker nog relevant.
 
@Ascari ik draai een 13900k op aorus master z690,is stabiel in games als gewoon werk,waar haal je dat het instabiel is,denk als dat zo is alle manufactures een heeeel groot probleem hebben dan,claimen dat 13th gen erop werkt en dan niet gaat niet echte goede reclame zijn voor hen.
Tot hiertoe geen enkel probleem.
Heb bios geupdated,en draait met rtx 4090,mss sommigen geen bios update hebben gedaan of voeding niet goed,heb corsair 1200w,en draait perfekt.
 
Laatst bewerkt:
@Ascari ik draai een 13900k op aorus master z690,is stabiel in games als gewoon werk,waar haal je dat het instabiel is,denk als dat zo is alle manufactures een heeeel groot probleem hebben dan,claimen dat 13th gen erop werkt en dan niet gaat niet echte goede reclame zijn voor hen.
Tot hiertoe geen enkel probleem.
Heb bios geupdated,en draait met rtx 4090,mss sommigen geen bios update hebben gedaan of voeding niet goed,heb corsair 1200w,en draait perfekt.

Eerste artikel als je dat in Google intikt.

www.hardwaretimes.com/intel-13th-gen-cpus-facing-issues-on-z690-boards-core-i7-13700kf-48-slower-than-the-12700k-on-the-asus-tug-z690/amp/
 
Idd,ASUS bord,ik heb op da gigabyte aorus master geen problemen,draait hier echt goed.
Ik vind een K-CPU en een Z-bord aan iemand voorstellen, die niet ga overklokken, serieus weggesmeten geld.

Een 12700 is zeker een heel goede CPU. Scheelt hooguit ±10% in prestaties tussen de 12700 en de 13700K, mits de 13700 nog niet bestaat.
 
Daar heb je zeker een punt,maar doelde meer op dat je zei van z690 en 13900 probleem,en aanraden is moeilijk,budget is belangrijk en wat je met de computer wil doen,als je wil games spelen denk ik vooral cpu-gpu belangrijk zijn,die dure moederborden en geheugen is meer voor oc en wat meer features erop
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan