NFL Draft 2021 - De Reunion Tour

Draft Night! Eindelijk!

En het was nog eens een bijna-normale draft, vanuit een draft hall met de Commissioner en verschillende announcers (waarvan die van de Patriots de ster was!).
In dit stukje ga ik niet alle picks overlopen, die vind je onder andere op nfl.com. Ik ga het houden bij een paar hoofdpunten en wat mij is opgevallen.

Is hier een power struggle gewonnen of zaten ze van in het begin toch op één lijn?


Top drie.
Uiteraard voeren Trevor Lawrence en Zach Wilson de tabellen aan. Tot daar ging het helemaal chalk. Maar toen kwam de eerste verrassing al. De 49'ers hebben iedereen een rad voor de ogen gedraaid. Al maanden zijn de media bezig over hoe slecht het team is in scouten, en dat Mac het niet waard is om zo veel voor op te geven. Doen Lynch en Shanahan dat natuurlijk ook gewoon niet, en kiezen ze voor Trey Lance. Is hier een power struggle gewonnen door Lynch? Of zaten ze van in het begin toch op één lijn?

Trevor Lawrence maakt wel throws die je sommige professionele QB's nog niet ziet maken 👀 :

Pitts gaat daarna waar hij hoort te gaan, als eerste niet-QB. Maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de Falcons beter een grote buit hadden binnengesleept voor een restart.

Een duidelijk resultaat van de huidige evolutie waarin de spelers en vooral de QB's zelf meer te zeggen krijgen.


De avond van de reünies.
De QB's van de Bengals, Dolphins en Eagles krijgen hun WR van in College als teamgenoot bij de pro's, en de Jaguars doen nog eentje beter: Ze draften QB en RB in dezelfde ronde. Dat is begrijpelijk, maar volgens mij een duidelijk resultaat van de huidige evolutie waarin de spelers en vooral de QB's zelf meer te zeggen krijgen. Brady heeft daar absoluut mee voor gezorgd met zijn laatste Super Bowl, maar het was daarvoor al duidelijk dat spelers meer macht krijgen. Ook in het bouwen van de teams, duidelijk.

Bij de Bears is het grootste nieuws wel dat ze misschien interessant gaan worden dit jaar! En dat is geen kleine verwezenlijking, het is nu toch al verschillende jaren dat ze hun fans testen door één van de saaiste teams in de NFL op het veld te zetten. Maar met Justin Fields zou dat zomaar ineens kunnen omslaan.

En dan komen we bij de Patriots. De eeuwige Patriots. Zoals Daniel Jeremiah al zei tijdens de uitzending, is er maar één meme die hier toepasselijk is:
hold-hold.jpg


Hoe het hen altijd lukt, ik zal het nooit weten. Maar komen ze verdikke weg met Mac Jones, de speler die als third overall had moeten gaan volgens alle kenners. De speler die Bill Belichick volgens Reddit persoonlijk undraftable had gemaakt met één blik:

Zo zie je maar, wat zijn al die analyses op voorhand eigenlijk waard, zeker in the lying season.

De Dolphins vullen hun team met kwaliteit en niet al te veel flash. En CB's en LB's zijn een hot commodity, zo blijkt! Iedereen moet er eentje hebben. Zelfs de Packers, met één van de meest problematische picks van dit jaar voor mij. Zij halen een DB, Eric Stokes, en denken alwéér niet aan extra wapens of zelfs bescherming voor Rodgers. En dat op het moment dat Rodgers op het punt staat om ook eens die macht van Watson en Brady uit te proberen om de Packers onder zware druk te zetten.

Mijn trofeeën
- De meest verrassende pick: De 49'ers die toch gaan voor Trey Lance, de speler die niet bij Shanahan zou passen, maar de betere pick zou zijn.
- De meest problematische pick: De Packers, niet omdat er geen nood zou zijn daar, maar omdat er ook andere noden zijn die ze chronisch negeren.
- De shit-hij-is-al-weg pick: Jaycee Horn. Dit is puur een subjectieve, persoonlijke. Deze had ik heel graag gehad bij de Cardinals, en de Panthers hebben hem niet zo hard nodig als wij.
- De meest twijfelachtige: De Raiders met Leatherwood en een lineman waarbij iedereen twijfelt. En dan nog wel op plaats 17, met een heleboel andere spelers nog op de lijsten.
- De meest ongeïnspireerde: Broncos. Die kiezen CB Surtain, met Fields en Mac nog te krijg. Dus Bridgewater is hun oplossing. Ik ben altijd grote fan geweest van Bridgewater, het jaar dat hij de Vikings moest carryen toen Adrian Peterson uit lag, was hij fenomenaal. Fe-no-me-naal. Erg underrated, met een heel sterke deep ball. Maar op dit moment kan zelfs ik dat niet meer zeggen van Bridgewater. Laten we hopen dat het is omdat hij het nog niet heeft moeten laten zien, maar ik zou als fan erg teleurgesteld zijn.
- De beste steals: De Steelers (hah) met Najee Harris. Die was hoger ingeschat, en is netjes tot bij hen gekomen. Waar de Jaguars ook voor een RB zijn gegaan, maar die niet echt nodig hadden, hadden de Steelers hem broodnodig. En Mac Jones kan niet anders dan hier ook weer vermeld worden.


Update!

Misschien ziet het er iets minder zwart uit voor de fans van de Broncos. Er zou een reden zijn waarom ze geen QB hebben genomen:

@markschlereth on @1043TheFan
NOW says #Broncos are not taking a QB in the #NFLDraft because they are close to trading for Aaron Rodgers per his sources. "As close to a done deal as it can be."
 
Laatst bewerkt:
Breaking!

Misschien ziet het er iets minder zwart uit voor de fans van de Broncos. Er zou een reden zijn waarom ze geen QB hebben genomen:

 
Ja, de bom is gebarsten op de dag voor de Draft, maar het hing al even in de lucht. Hij is ontevreden met het team sinds ze Love hebben gedraft, maar vooral omdat ze niks doen aan zijn contract. Het zou ook zomaar kunnen dat het team hem geraadpleegd heeft over de huidige draft, of dat hij op de hoogte wou blijven, en dat hij een DB niet bepaald bemoedigend vond voor het gebrek aan steun binnen de teamleiding.

Maar blijkbaar hebben de 49'ers de 3rd overall van dit jaar geboden, plus andere picks én verschillende spelers van hun huidige team waaronder Garappolo, en hebben de Packers nee gezegd... Wat moeten de Broncos dan geboden hebben??
 
Terug
Bovenaan